مهارت فردی

روش های رسیدن به موفقیت

همه ما يک نیروی درونی شگفت‌انگیز داریم؛ درحالی‌که اغلب ما یاد نگرفته‌ایم که برای رسیدن به موفقیت و اهدافمان چطور از این نیروی درونی، ‌درست استفاده کنیم.

قهرمانان ورزشی و ثروتمندان جهان به‌خوبی می‌دانند چگونه باید از این نعمت خدادادی بهره ببرند. ضمنا تمام کسانی که در هر زمینه‌ای بسیار موفق شده‌اند ، از این نیروی درونی آگاه هستند؛ نیرویی به نام تجسم که امروزه بدان تجسم خلاق نیز گفته می‌شود. اگر هر روز تمرین کرده و مجسم کنید که رویاهایتان محقق شده‌اند، می‌توانید خيلی سریع‌تر به روياها، اهداف و آرزوهایتان برسید.

از تجسم اهداف و خواسته‌ها تا رسیدن به موفقیت

  • ضمیر نیمه‌آگاه خلاق درونتان را فعال می‌کنید تا برای رسیدن به اهدافتان ایده‌های خلاقانه به ذهنتان متبادر شوند.

  • مغز شما را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند تا خیلی سریع به منابع لازم برای تحقق رویاهایتان دست پیدا کرده و نحوه استفاده از آن منابع را به‌درستی متوجه بشوید.

  • قانون جذب را فعال می‌کند و درنتیجه شما به‌سوی افراد، منابع و جریان‌هایی سوق داده می‌شوید که برای رسیدن به اهدافتان به آن‌ها نیاز دارید.

  • انگیزه‌های درونی را در شما بیدار می‌کند تا بتوانید به اقدامات لازم در راستای دستیابی به رویاهایتان دست بزنید.

درحقیقت تجسم‌کردن بسیار ساده است. در جای راحتی بنشینید، چشمان خود را ببندید و مجسم کنید که رویاهایتان به حقیقت پیوسته‌اند. حال با تمام جزئیات وضعیت خود را در لحظه تحقق اهدافتان پیش چشم خود بیاورید. تصور کنید به‌اصطلاح، همه تن چشم شده‌اید و از دریچه چشم خود به آن لحظه‌های ناب نگاه می‌کنید. البته ورزشکاران این شکل از تجسم را «تمرین ذهنی» می‌گویند. بسیاری از ورزشکاران از سال 1960، یعنی از زمانی‌که روس‌ها به این مهم دست یافتند، این کار را انجام می‌دهند. تنها ضروری است که هر روز چند دقیقه را به این کار اختصاص بدهید. بهترین زمان برای انجام این تمرین بلافاصله پس از بیدارشدن از خواب، بعد از مراقبه، بعد از نماز و قبل از خواب شبانه است؛ زیرا در این لحظه‌هاست که آرامش بیشتری دارید.

این کار تنها در سه گام زیر خلاصه می‌شود:

گام اول:

تجسم کنید که برروی صندلی سالن سینما نشسته‌اید، چراغ‌ها خاموش می‌شوند و نمایش فیلم آغاز می‌شود. فیلم درباره شماست که پرقدرت در حال انجام کاری تمام هستید که به نظر شما بهترین است؛ پس تاجایی‌که می‌توانید به تمام جزئیات بپردازید؛ مثلا تجسم کنید چه لباسی بر تن کرده‌اید، حالت صورتتان چگونه است، دست، پا و کل اندام‌های بدنتان را چگونه حرکت می‌دهید، محیط اطرافتان چگونه است و مردم دوروبرتان در حال انجام چه کارهایی هستند. هر صدایی را که به گوشتان می‌خورد نیز تجسم کنید؛ مثلا سروصدای ماشین‌ها تا طنین خوش موسیقی و حرف‌های دیگران و خندیدن‌هایشان. درنهایت دوباره برروی تک‌تک اعضای بدن و احساسات خود تمرکز کنید تا بهتر متوجه شوید که در زمان پرداختن به کار دلخواهتان چه چیزهایی را تجربه می‌کنید.

گام دوم:

از روی صندلی خود بلند شوید، روی صحنه بروید، یکی از درها را باز کنید و وارد محیط فیلم بشوید. حال دوباره همه‌چیز را از عمق وجودتان تجربه کنید و از دریچه چشم خود بادقت به همه‌چیز بنگرید. این مرحله تاثیر تجربه شیرین رسیدن به هدف را عمیق و عمیق‌تر می‌کند. باز هم به همه جزئیات دقت کنيد، صداهای اطرافتان را گوش کرده و به عمق احساساتتان نفوذ کنید.

گام سوم:

بالاخره، از فیلمی که در حال نمایش تصویر شما از لحظه دستیابی به هدفتان است، بیرون بیایید و دوباره سر جای اول خود بنشینید و بعد، دستتان دراز کنید و پرده نمایش را پایین بیاورید و آن را تا کنید تا به‌اندازه یک بیسکویت شود؛ سپس آن را به دهان ببرید، بجوید و قورت دهید. تجسم کنید هر قطعه کوچکی که فرومی‌برید، درست مانند یک هولوگرام، شامل تصویری تمام‌قد از عملکرد صحیح و بی‌نقص شماست. تجسم کنید که تمام این صحنه‌ها وارد معده شما شده‌اند تا از طریق جریان خون به تمام سلول‌های بدنتان برسند؛ بعد تجسم کنید که تک‌تک سلول‌های بدنتان با رسیدن فیلم دستاوردهای شما به وجد می‌آیند. درست مثل اینکه وارد یک فروشگاه لوازم صوتی شده‌اید و تمام تلویزیون‌های آن فروشگاه یک کانال و یک برنامه واحد را نمایش می‌دهند.

با پایان‌یافتن این مرحله که البته نباید بیش از پنج دقیقه طول بکشد، می‌توانید چشمانتان را باز کنید و کارهای عادی‌تان را از سر بگیرید. اگر این تمرین را هر روز تکرار کنید، شاهد موفقیت‌های چشمگیری در زندگی‌تان خواهید بود و خودتان نیز از این همه پیروزی که نصیبتان می‌شود، متحیر می‌مانید.

برای رسیدن به موفقیت عکس‌های خلاقانه بگیرید

یکی دیگر از تکنیک‌های قدرتمند این است که عکس یا تصویری از خودتان را در کنار هدف مهمی که در زندگی دارید، خلق کنید؛ انگار که به اهداف خود رسیده‌اید؛ مثلا اگر یکی از هدف‌های اصلی شما این است که صاحب یک اتومبیل جدید شوید، همراه با دوربین خود به یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل سر بزنید، پشت اتومبیل دلخواهتان بنشینید و از خودتان عکس بگیرید. اگر هدفتان این است که به پاریس بروید، عکس یا پوستری از برج ایفل پیدا کنید و بعد یکی از عکس‌های تکی خود را ببرید و آن را کنار تصویر برج ایفل بچسبانید.

برای هر هدفتان یک تصویر و یک جمله تاکیدی خلق کنید  

توصیه می‌کنیم برای هر جنبه از هدف بزرگ زندگی‌تان تصویری پیدا کرده یا حتی خودتان آن را خلق کنید. برای تک‌تک اهدافتان، اعم از مالی، شغلی، تفریحی، مهارت‌ها و … ، یک نشانه بصری خلق کنید. وقتی اولین سری کتاب «سوپ جوجه برای روح» را می‌نوشتیم، آرم مجله نیویورک تایمز را که معرفی‌کننده کتاب پرفروش ماه بود، اسکن کردیم و با همان سایز و فونتی که روی جلد مجله می‌آید روی جلد کتاب قرار دادیم. چند کپی از آن گرفتیم و هرجای شرکت که به چشمم می‌خورد، نصبش کردیم. دو سال نگذشته بود که کتاب ما در رده خودش رتبه اول شد و آن را بیش از یک سال حفظ کرد.

کارت‌های ایندکس

ما هنوز که هنوز است هرروز یک کار مشخص انجام می‌دهیم. همه ما فهرستی از 30 تا40 هدفی تهیه کرده‌ایم که برروی آن‌ها متمرکز شده‌ایم. هر هدف را برروی یک کارت ایندکس 3*5 می‌نویسیم و آن‌ها را برروی پاتختی اتاق‌خوابمان می‌گذاریم و ضمنا هر سفری که برویم همراه خودمان می‌بریم. هر روز صبح و هر شب، کارت‌ها را یکی‌یکی برمی‌داریم، می‌خوانیم، چشمان خود را می‌بندیم و بعد رسیدن به آن هدف را به شکلی دقیق و کامل تجسم می‌کنیم. مدتی که به هر کارت اختصاص می‌دهیم، 15 ثانیه است؛ سپس چشمان خود را باز می‌کنیم و همین فرآیند را برای هدف بعدی که روی یک کارت دیگر نوشته شده است، تکرار می‌کنیم.

برای تاثیرگذاری هرچه‌بیشتر، عبارات تاکیدی را فراموش نکنید

عبارت تاکیدی جمله‌ای است که نه‌تنها تصویر ذهنی را فرامی‌خواند، بلکه باعث می‌شود لحظه رسیدن به هدف را از پیش تجربه کنید.

در انتظار دستیابی به نتایج مطلوب باشید

شما با نوشتن اهداف، استفاده از تجسم و تکرار عبارات تاکیدی، می‌توانید به نتایج چشمگیری دست بیابید. تجسم و بیان عبارات تاکیدی به شما اجازه می‌دهد تا باورها، نیت‌ها و عقاید خود را درباره مهم‌ترین فرد در زندگی‌تان دگرگون کنید و این مهم‌ترین فرد کسی جز خودتان نیست. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا تمامی هجده میلیارد سلول مغزی خود را تحت کنترل درآورید و وادارشان کنید تا در سمت و سوی رساندن شما به یک مسیر واحد و هدفمند یاری‌رسانتان باشند. اگر وقت بگذارید و به تجسم و عبارات تاکیدی بپردازید، خواهید دید که اطرافتان پر از انسان‌های مثبت‌اندیش شده است، به مطالعه کتاب‌های انگیزشی عادت کرد‌ه‌اید و برنامه‌‌هایی را می‌بینید که ذهنتان را از پیام‌های مثبت و حیات‌بخش انباشته می‌کنند. عبارات تاکیدی را هر روز صبح و هرشب به مدت یک ماه تکرار کنید. آنگاه می‌بینید که آن‌ها به بخش خودکار افکارتان تبدیل شده و در وجودتان نهادینه می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا