اختلالات روانیمهارت فردی

روش های موثر برای بهبود استرس و اضطراب

روش های موثر برای بهبود استرس و اضطراب را در این مقاله شرح داده ایم. امروزه دلایل بالا رفتن استرس کم نیستد و از همین رو بایستی به شکل گسترده تری بر روی راهکار های کم کردن این فشار ها و استرس ها تمرکز کرد. استرس ها همه به یک شکل در افراد مختلف بروز نمی کند و از همین رو شناخت ریشه اضطراب به طور شخصی راه حل پیدا کردن برای رفع استرس را آسان تر می کند.

در عصر حاضر مشغله همه انسان ها چندین برابر زمان های گذشته شده است. از کار و فعالیت های اجتماعی گرفته تا زندگی روزمره و زندگی های شخصی همه و همه درگیر تنش ها و فشار های گوناگونی شده اند. همه ما که اکنون در حال خواندن این متن هستیم چنین تنش هایی را تا به حال یکی کم و یکی زیاد تجربه کرده ایم.
  • اما راهکار شما برای رفع استرس تان در این مواقع اغلب اوقات چه بوده است؟
  • آیا توانسته اید بر استرس غلبه کنید؟
  • یا مغلوب آن شده اید؟
  • این استرس ها در زندگی روزمره شما چه سهمی دارند؟
  • اگر بخواهیم در رفع استرس موفق عمل کنیم چه باید کنیم؟
این ها سوالاتی است که در این متن در رابطه با آن ها که با محوریت رفع استرس نوشته شده است، توضیح داده ایم؛ پس تا پایان ما را همراهی کنید.

.

علت ایجاد استرس و اضطراب

در ابتدا بیایید دلایلی که برای یک فرد استرس زایی می کنند را خوب بشناسیم. برای رفع هر مشکلی ابتدا بایستی آن را خیلی دقیق و موشکافانه ریشه یابی کرد:

.

شغل و فعالیت های اجتماعی – اقتصادی

با رشد هرچه بیشتر جامعه مدرن شغل ها و فعالیت های کاری انسان ها هم پیچیدگی های مختلف مختص خودشان را پیدا می کنند. ساعت های کاری بالا رفته اند، شیفت ها در هفته بیشتر شده اند، برای تامین مخارج زندگی و فراهم کردن یک رفاه متوسط باید سختی کشید، بخصوص اگر مشکلات اقتصادی هم در جامعه وجود داشته باشد. همه این ها عوامل بسیار استرس زایی برای هر فرد به شمار می روند. خود کار کردن بدون استراحت، فارغ از فشارهای روحی، هم برای بدن استرس ایجاد می کند.
علاوه بر آن هنگامی که با علاقه و اشتیاق به کارتان نپردازید یک چرخه بیهوده ره هر روز تکرار خواهید کرد و آن انجام کار است. در صورتی که اگر علاقه ای به کار وجود داشته باشد خیلی راحت تر و با خیال آسوده تری کار می کنید و از آن لذت هم می برید که خود این اتفاق استرس های شما را حتی از بین می برد.

.

داشتن مسئولیت های خانوادگی

افرادی که سرپرست خانواده محسوب می شوند همیشه یک بار سنگینی را به دوش خود کشیده اند. اما بعضی وقت ها این بار بیش از پیش سنگین می شود به شکلی که فرد حس می کند نمی تواند از زیر آن با موفقیت در بیاید. این مسئولیت ها می تواند جنبه اجتماعی، خانوادگی یا اقتصادی داشته باشد. پدران خانواده اغلب با این نوع از استرس ها دست و پنجه نرم می کنند. حالا اگر مسئولیت های کاری هم به این وظایف اضافه شود که وحشتناک است! همه و همه این موارد استرس های بسیار فراوانی برای فرد می تواند ایجاد کند و نهایتا به سلامت روح و جسمش ضربه وارد کند.

.

جدا شدن از همسر

بحث جدایی همسران خودش چندین مقاله روان شناسانه می طلبد که در این متن نمی گنجد. اما اگر بخواهیم خلاصه تر راجع به موضوع طلاق و استرس های بعد از آن صحبت کنیم پس ادامه متن را بخوانید:
بعد از جدایی مشکلات زیادی ممکن است برای فرد بوجود بیاید. به یک باره شریک زندگی را از دست دادن موضوع کم اهمیتی نیست. پس در اولین روزهای بعد از طلاق فرد به شدت احساس تنهایی و انزوا می کند. این احساس تنهایی قطعا استرس زا می باشد. هر دو نفر در این احساس تنهایی هم مشترک خواهند بود. اما برخی مشکلات برای یک طرف بیشتر و آزار دهنده تر و بالطبع استرس زا تر هستند از جمله مشکلات مالی پس از طلاق. مرد که باید هزینه هایی را متقبل شود که با داشتن فرزند این مشکلات مالی پررنگ تر هم می شوند یا جدال سر حضانت فرزند خودش بسیار استرس زا است.
در کشور های سنتی تر طلاق گرفتن استرس های بسیار شدیدتری را به فرد می دهد تا کشور های توسعه یافته. در کشور های سنتی برخی بر چسب ها ممکن است به فرد چسبانده شود و جدا شده ها تنها تر از قبل باید زندگی کنند و حتی ممکن است از خانواده خودشان طرد شوند. همه این ها استرس زا هستند.

.

اطرافیان مضطرب

همه ما تجربه گرفتن انرژی منفی از اطرافیان را داشته ایم. خیلی از اوقات دوست و رفیق شما، اقوام و آشنایان یا حتی اعضای خانواده تان به شما انرژی منفی می دهند. کافی است نظری بدهید یا از آن ها مشورتی بخواهید؛ آن قدر استرس به شما وارد می کنند که از مطرح کردن گفت و گو با او پشیمان می شوید. این مسئله بسیار طبیعی که قرار نیست همه شما را تایید کنند و هم نظر شما باشند را در قدم اول بپذیرید. تنها شخص کاملا هم نظر با شما، خود شماست.
یا خیلی از اوقات جوی که در آن هستید مثل جو خانواده یا جو دوستان بسیار در تنش قرار گرفته. این تنش خیلی راحت به شما منتقل می شود حتی اگر درست ندانید راجع به چه چیزی است!

.

داشتن بیماری جسمی

بیماری ها کوچک و بزرگ جسمی همواره انسان را در برابر خطراتی قرار می دهند. اگر بیماری خیلی جدی باشد آخرین خطر، مرگ است. حتی اگر جدی هم نباشد می تواند توسط فرد جدی و سخت انگاشته شود که باز هم او را در چالش با مرگ (هر چند این توهم او باشد ) قرار می دهد. مرگ استرس زا ترین عامل زندگی است و کاری به محکم و قوی بودن یا ضعیف و سست بودن افراد هم ندارد و همه را تهدید می کند. درباره راه حل چگونه مبارزه کردن با استرس این بیماری ها در ادامه متن صحبت خواهد شد.

.

داشتن بیماری روانی

بیماری های روانی در 70 درصد موارد با زمینه استرس در فرد ایجاد شده اند. ویژگی بیماری های روانی این است که با وجود این که خود به دلیل استرس پدید آمده اند، خودشان هم این استرس زمینه ای را تقویت می کنند و به سطح گاها غیر قابل تحملی در فرد می رسانند. نکته حائز اهمیت آمار قابل توجه بیماران روحی و روانی در حال حاضر است. به دلایلی که در بالا گفته شد و دلایل بسیار دیگر استرس در فرد ایجاد می شود و این بیماری ها را به وجود می آورد که بعدا هم این بیماری ها اضطراب را تشدید خواهند کرد. مشکل داشتن بیماری روانی بر خلاف بیماری جسمی، اذعان نکردن فرد به داشتن آن است. متاسفانه جوامع این افراد را همان قدر طبیعی که بیماران جسمی را می پذیرد، قبول نمی کند و افراد از داشتن آن خجالت زده و مضطرب خواهند شد. جالب آن است که در یک جمع ده نفره شاید دو نفر نهایتا مشکل جسمی جدی داشته باشند اما بیش از 5 نفر درگیر مشکلات روانی هستند.

.

تغذیه نا مناسب

از دیگر مشکلات جامعه مدرن در حال حاضر تغییر یافتن سبد های غذایی و شکل خوردن غذا هاست. استفاده از روغن های مصنوعی و مصرف چربی بیش از حد، مصرف بیش از اندازه فست فود ها، نخوردن غذاهای گیاهی و سبزیجات، عدم مصرف غذاهای دریایی و … باعث شده اند که نیاز های بدن به طور 100 درصدی رفع نشوند و مشکلاتی از جمله استرس در افراد ایجاد کنند.

.

روش های موثر برای بهبود استرس و اضطراب

در قسمت ابتدایی متن به علل ایجاد شدن استرس اشاره شد. در این قسمت به راهکار های متناسب با هر علت اشاره می کنیم. در پایان هم به جمع بندی نکات خواهیم رسید.

.

رفع استرس ناشی از شغل

فشار های کاری چه کم چه زیاد در هر حال وجود دارند. راه حل این است که با اشتیاق خودتان کارها را جلو ببرید و با عشق و علاقه کار کنید. هر شغلی که دارید نیمه پر لیوان را ببینید و به این فکر کنید که علاوه بر درآمدی که از کارتان در می آورید، دارید بخش زیادی از وجودتان را برای آن اختصاص می دهید پس حیف است اگر عشق را چاشنی کار نکنید. به این ترتیب استرس ها و تنش های شغلی به حداقل می رسند و به طور بسیار کنترل شده تری با استرس بر خورد می کنید.

.

رفع استرس ناشی از مسئولیت های سنگین

اگر شما هم سرپرست خانواده تان هستید و مسئولیت های زیادی را بر دوش تان حس می کنید بدانید که اگر در راستای تامین رفاه خانواده تان آن قدر سخت کار کنید و زیر مسئولیت ها خودتان را له کنید دیگر آن سرپرست و تکیه گاه خانواده تان را از بین خواهید برد و تکیه گاه برای آن ها واجب تر است تا پوشاک و خوراک!
باید قبل از هر چیز یک برنامه ریزی شفاف در ذهن تان انجام دهید. در این برنامه تمام زوایای زندگی تان را بررسی کنید. آیا فرزندتان آن قدر بالغ نشده که به استقلال نسبی مالی برسد؟ چرا فکر می کنید تمام بار های سنگین را یک نفره باید به دوش بکشید؟ آیا شغل های دیگر را امتحان کرده اید؟ شاید راحت تر و پر پول تر باشند! اصلا چند بار در سال مسافرت می روید و خود و خانواده تان را از این فشار ها رها می کنید؟
خوب به این مسائل فکر کنید و مطمئن باشید با یک برنامه هدفمند و شفاف استرس های مسئولیت تان هم از بین خواهد رفت.

.

رفع استرس ناشی از جدایی

همه ما درک می کنیم که جدا شدن از کسی که سابقا او را به عنوان شریک زندگی تان می شناخته اید بسیار سخت است. هم چنین درک می کنیم که احساس تنهایی گاهی شما را به وحشت می اندازد!

اما به نظر خودتان با ادامه دادن این احساس غم ها به حال بهتری دست می یابید؟! قطعا نه. پس اکنون دیگر به خودتان و آینده درخشانی که در دستان شماست فکر کنید. اگر شاد باشید و هدف خود در زندگی را تعریف کنید به شخصیتی تبدیل می شوید که هستند کسانی که شما را دوست بدارند و بخواهند زندگی جدیدی را با شما آغاز کنند. نا امید بودن به استرس ها اضافه می کند پس دیگر از خودتان و آینده تان نا امید نباشید و فقط به زیبایی های زندگی تان فکر کنید.

.

رفع استرس ناشی از اطرافیان

وقتی چند بار نظراتتان را به کسی گفتید و او با انرژی منفی دادن شما را ترساند و دل سرد کرد دلیل خوبی است که هرگز مجددا با او مشورت نکنید. چرا باید روح و روان خودتان را در اختیار کسانی قرار دهید که حتی مطمئن نیستید خیر خواه شما باشند؟!
دور شدن از انرژی منفی راه حل رفع این استرس هاست. اگر فردی که انرژی منفی به شما می دهد دوست تان بوده دیگر به ادامه این دوستی فکر نکنید. اگر اعضای خانواده تان است او را متوجه کنید که نظرش در تصمیمات زیبای شما اثری ندارد و بیخود با انرژی منفی دادن خودش را خسته نکند و شما هم کمتر با او مشورت های مهم کنید.

.

رفع استرس ناشی از بیماری جسمی

در ابتدا یک گفت و گوی دقیق با پزشک تان داشته باشید و به طور دقیق راجع به بیماری تان از او اطلاعات بگیرید. این کار خود به خود نگرانی های بیهوده تان را رفع می کند و باعث می شود واقع گرایانه تر از قبل به بیماری فکر کنید.
سپس مرحله پذیرش خودتان در کنار این بیماری است. اگر با بیماری کنار بیایید چه بسا بسیار راحت تر می توانید آن را درمان کنید! در آخر هم سعی کنید از شادی و طراوت روح تان غافل نمانید و بیرون بروید و با دیگران معاشرت کنید. خیلی ها مثل شما بیماری دارند و همه انسان های اطراف تان سالم نیستند پس شما تنها نیستید و منزوی بودن را کنار بگذارید.

.

رفع استرس ناشی از بیماری روانی

پذیرفتن بیماری در مورد بیماری های روانی بیش تر از بیماری جسمی حائز اهمیت است. پس در اولین گام بیماری تان را بپذیرید و بدانید افراد دیگری هم در دنیا هستند که مثل شما از این بیماری رنج می برند پس تنها نیستید. علاوه بر آن خیلی ها اگر هم مثل شما بیمار باشند به دلیل ترسیدن از بر چسب خوردن به داشتنش اقرار نمی کنند و حال خودشان را بدتر می کنند. در گام بعدی حتما به روان پزشک مراجعه کنید و سعی کنید با کمک او و درمان شناختی یا دارویی مشکل تان را حل کنید.

.

به تغذیه تان اهمیت دهید

آیا می دانستید اطراف ما پر است از غذا ها و خوردنی های مفیدی که حتی خاصیت خیلی شان را نمی دانیم و از همین رو به آن ها اهمیتی نمی دهیم؟! و همچنین می دانستید حجم زیادی از استرس ما بخاطر هورمون ها و آن هم ناشی از تغذیه نادرست مان است؟!
ایران سرزمینی است مملو از گیاهان دارویی و دمنوش های گوناگون! بابونه، بادرنجبویه، سنبل الطیب، رازک، اسطوخودوس، چای سبز و گل ساعتی تنها نمونه ای از گیاهان پر خاصیت و درمان کننده استرس هستند. پس دمنوش های گیاهی در تعدیل میزان استرس بسیار موثرند.
دریافت امگا3 از کپسول های تقویتی و ماهی های مختلف و … را دست کم نگیرید. این عنصر می تواند استرس تان را بسیار کاهش دهد.

.

ورزش؛ معجزه گر درمان استرس
در کنار تمام موارد گفته شده در متن، ورزش کردن مثل یک معجزه برای شما عمل می‌کند. اگر از آن دست انسان‌هایی هستید که هیچگاه از جایتان برای ورزش کردن تکان نخورده‌اید حالا زمان تغییر این روند فرا رسیده است. می‌توانید از یک پیاده‌روی ساده شروع کنید؛ از روزی ده دقیقه به روزی یک ساعت پیاده‌روی کنید. ورزش کردن انرژی شما را دو چندان می‌کند و استرس تان را از بین می‌برد. می‌توانید از ورزش‌هایی چون یوگا نیز برای رفع استرس استفاده کنید. هورمون های دوپامین و آدرنالین که در موقع ورزش کردن در بدن ترشح می شود به شکل معجزه آسایی استرس را سرکوب می کنند.
پس درنگ نکنید و ورزش را جدی بگیرید!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا