مهارت فردی

در سی روز تغییر کنید

شاید همه ی ما زمان زیادی است که دوست داریم تغییر کنیم. تغییر برخی رفتارها و عادت ها نیاز به یک برنامه ریزی شخصی دارد که اگر به تغییر باور داشته باشید دقیقا در یک بازه زمانی یک ماهه می توانید به آن دست پیدا کنید.

محققان می‌گویند با کمی اراده، حدود سی روز طول می‌کشد تا یک عادت جدید در فرد شکل بگیرد. هنگام کسب مهارت در هر کاری، 80‌ درصد راه، آغاز‌کردن کار و پیمودن مراحل ابتدایی آن است؛ یعنی همان زمانی که احساس ناشی‌بودن می‌کنید. دقیقا به همین علت است که ایجاد تغییرات مثبت و کوچک، طی مسیری حداقل سی‌روزه اهمیت دارد. به قول قدیمی‌ها «چگونه می‌توان یک فیل را خورد؟ هر دفعه یک گاز بزن!»

در ادامه چالش‌هایی برای کسب موفقیت در یک دوره سی‌روزه آورده شده‌اند که اگر هر کدام از آن‌ها با سخت‌کوشی پیگیری شوند، قابلیت این را دارند که عادت جدیدی را در زندگی شما خلق کنند؛ در غیر این صورت نیازی نیست همه آن‌ها را به یک‌باره امتحان کنید. طی سی روز آینده، 2 تا 5 مورد را قلبا برگزینید و به تکمیل این چالش‌ها متعهد باشید؛ آن وقت با این عادت‌ها احساس راحتی می‌کنید و در ماه بعدی با چند مورد دیگر خودتان را به چالش می‌کشید.

  • هر روز چیز جدیدی را امتحان کنید: تنوع به راستی چاشنی زندگی است. شما می‌توانید میلیون‌ها بار چیزی را ببینید و کاری را انجام دهید، اما دفعه اول فقط یک‌بار اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه تجربه‌های دست اول اغلب نشانه‌هایی در ذهن ما باقی می‌گذارند که تا آخر عمر باقی می‌مانند. طی سی روز آینده سعی کنید هر روز چیز جدیدی را امتحان کنید که می‌تواند یک فعالیت کاملا جدید یا تنها یک تجربه کوچک مانند گپ‌زدن با یک غریبه باشد. وقتی کار روی غلتک افتاد، بسیاری از همین تجربه‌های جدید درب‌ها را به‌سوی فرصت‌هایی می‌گشایند که زندگی‌تان را تغییر خواهند داد.
  • روزی یک کار خیر انجام دهید: در زندگی از هر دستی بدهید، از همان دست می‌گیرید. وقتی تغییر مثبتی را روی زندگی کسی صورت دهید، تغییرات مثبتی هم روی زندگی خودتان اعمال خواهد شد. کاری بزرگ‌تر از حد و اندازه‌های خودتان انجام دهید؛ چیزی که به شاد‌بودن و کاهش رنج یک نفر دیگر کمک کند. حتما تجربه مسرت‌بخشی خواهد بود که تا همیشه آن را به یاد خواهید داشت. فراموش نکنید که در این قسمت انتخاب‌های بی‌شماری دارید.
  • روزی یک مهارت جدید را بیاموزید و تمرین کنید: تکیه بر خویش، کلید لازم برای داشتن یک زندگی سالم و سودمند است. برای اینکه متکی به خودتان باشید، باید مهارت‌های پایه را بیاموزید و در هر زمینه‌ای دستی بر آتش داشته باشید. برخلاف آنچه در مدرسه آموخته‌اید، این مهارت‌ها خیلی بیشتر از کسب تخصص تنها در یک زمینه شما را تجهیز خواهند کرد؛ همچنین یاد‌گرفتن مهارت‌های جدید سرگرم‌کننده نیز هستند.
  • با همه مهربان باشید؛ حتی کسانی که بی‌ادب و گستاخ بوده‌اند: خوب‌بودن با کسی که از او خوشتان نمی‌آید، به‌معنی ظاهرسازی نیست؛ معنایش این است که شما آن‌قدر بزرگ و بالغ شده‌اید که بتوانید احساسات خود را کنترل کنید. با همه با احترام و مهربانی برخورد کنید؛ حتی کسانی که به شما گستاخی کرده‌اند. نه به‌خاطر اینکه آن‌ها خوب هستند؛ بلکه به‌خاطر اینکه شما آدم خوبی هستید!
  • روی مثبت‌بودن تمرکز کنید: برندگان واقعی در زندگی، خوش‌بینی را ترویج می‌دهند. آن‌ها این توانایی را دارند که شادی خود را بسازند. موقعیت هر چه که باشد، این افراد موفق همواره راهی برای گشتن روی دور خوش‌بینی پیدا می‌کنند. آن‌ها شکست را تنها فرصتی برای رشد و درس‌گرفتن از زندگی می‌دانند. آدم‌های خوش‌بین، مخصوصا در زمان تلاش، دنیا را بسته‌ای از فرصت‌های بی‌شمار می‌بینند. سعی کنید در سی روز آینده به نیمه پر لیوان نگاه کنید.
  • ظرف سی روز آینده، چیز کاملا جدیدی خلق کنید: خلق‌کردن مثل هیچ عمل دیگری نیست. به‌کارگیری استعدادهای مبتکرانه و ساخت چیزی با دو دست خودتان، حس غیر‌قابل‌توصیفی از کمال بر جای خواهد گذاشت و جایگزینی برای آن وجود ندارد. فقط لازم است چیزی که خلق می‌کنید، واقعا مرتبط با علاقه‌تان باشد. اگر هر روز برای مشتریان خود برنامه‌ریزی مالی می‌کنید و از این کار نفرت دارید، ارزشی ندارد؛ اما اگر بتوانید کار مورد‌علاقه‌تان را پیدا کنید و چیزی مرتبط با آن را بیافرینید، تمام زندگی‌تان دستخوش تغییر خواهد شد. اگر مدت‌هاست چیزی خلق نکرده‌اید، این کار را انجام دهید و طی سی روز آینده خلاقیت خود را رها کنید.
  • به مدت سی روز، حتی یک دروغ هم نگویید: دروغ‌های مصلحتی، اگر چه ظاهرا معصومانه به نظر می‌رسند، اما کار را مشکل‌تر می‌کنند. اگر این کار را انجام می‌دهید، خودتان و دیگران را گول نزنید و از صمیم قلب راستش را بگویید.
  • طی این سی روز، سه عادت بد را کنار بگذارید: زیاد فست‌فود می‌خورید؟ زیاد بازی کامپیوتری انجام می‌دهید؟ با خواهر و برادرتان زیاد بحث می‌کنید؟ سه مورد از عادت‌های بدتان را که می‌شناسید، طی یک دوره سی‌روزه ترک کنید.
  • یک هدف طولانی‌مدت برای خودتان تعریف کرده و روزی یک ساعت روی آن کار کنید: هدفتان را به لقمه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر زمان روی یک تکه از آن متمرکز شوید. مسئله فقط برداشتن قدم‌های کوچک است و برداشتن نخستین گام اغلب سخت‌ترین کار ممکن است. طی سی روز آینده، روزی یک ساعت روی چیزی که همیشه آرزوی رسیدن به آن را داشته‌اید، کار کرده، رویای کوچکی را انتخاب کنید و به آن جامه عمل بپوشانید.
  • روزی یک فصل از یک کتاب خوب را بخوانید: با جریان اطلاعاتی بی‌شمار اینترنت، کنار‌گذاشتن کارهای نوشتاری آسان شده و مردم بیشتر وقت خود را به مطالعه آنلاین می‌پردازند. اگر چه اینترنت نمی‌تواند جایگزین خرد پشت کتاب‌های کلاسیک و ایده‌های عمیقی که نسل‌ها منتقل شده‌اند، شود. کتاب‌ها درب‌هایی را به روی ذهن و زندگی شما می‌گشایند. یک فهرست کتاب در اینترنت پیدا کنید و هر روز یک کتاب خوب از کتابخانه به امانت بگیرید؛ سپس طی سی روز، روزی یک فصل از آن را مطالعه کنید تا به پایان برسد.
  • هر روز صبح، چیزی بخوانید یا تماشا کنید که به شما انگیزه بدهد: گاهی تنها چیزی که لازم دارید، یک گفت‌وگوی پرشور است. طی سی روز، قبل از صبحانه یا ترک منزل، یک کلیپ انگیزشی ببینید یا چیزی بخوانید که به شما انگیزه بدهد.
  • هر روز بعد از ناهار، کاری انجام دهید که شما را بخنداند: یک کلیپ خنده‌دار تماشا کنید یا یک داستان فکاهی یا جوک را در اینترنت بخوانید. یک خنده خوب، ذهن را تحریک می‌کند و سطح جدیدی از انرژی را به شما می‌دهد. بهترین زمان خندیدن در ساعات خواب‌آور بعدازظهر است که بیشتر از هر چیزی به خنده نیاز دارید.
  • روزی نیم‌ساعت ورزش کنید: سلامتی شما، زندگی شماست؛ پس آن را رها نکنید. تغذیه سالم داشته باشید، ورزش کرده و برای معاینات سالیانه مراجعه کنید.
  • روزی یک غذای جدید و سالم بپزید: آشپزی سرگرمی است و ذهن شما را به چالش می‌کشد و اگر درست انجام شود، مواد مغذی لازم را به بدنتان می‌رساند.
  • روزی ده دقیقه به این فکر کنید که کجا اوضاع خوب پیش رفته است: طی سی روز آینده، روزی ده دقیقه درباره موفقیت‌های کوچک خود فکر کنید؛ موفقیت‌هایی که در طول روز اتفاق افتاده‌اند. این فرایند مثبت‌اندیشی همه موهبت‌های کوچک زندگی را به شما خاطرنشان کرده و کمک می‌کند رشد فردی خود را جشن بگیرید.
  • هر روز با یک نفر که به‌ندرت با او صحبت می‌کنید، گپ بزنید: انسان‌ها موجودات جالبی هستند و هیچ دونفری شکل هم نیستند. تقابل با آدم‌های مختلف، ذهن شما را به‌سوی ایده‌ها و بینش‌های جالب باز می‌کند. هر روز با کسی صحبت کنید که به‌ندرت با او حرف می‌زنید یا شخصی را ببینید که تاکنون هرگز او را ملاقات نکرده‌اید. سر در بیاورید که چه چیزی باعث سر‌زدن رفتاری از او می‌شود.
  • روابطی را که پیوسته به شما آسیب می‌زنند، رها کنید: کسانی را در زندگی خود نگه دارید که شما را دوست دارند، به شما انگیزه می‌دهند و تشویق و شادتان می‌کنند. اگر افرادی را می‌شناسید که هیچ‌کدام از این کارها را انجام نمی‌دهند، آن‌ها را رها کرده و برای روابط مثبت جدید جا باز کنید. طی سی روز آینده، بر اساس موقعیت خود به‌تدریج افرادی را که پیوسته به شما آسیب می‌زنند و مانعتان می‌شوند، کنار بگذارید.
  • در حضور دیگران، کسی را که می‌توانید به او یک فرصت دوباره بدهید، ببخشید: گاهی روابط خوب به‌خاطر خودخواهی و مشاجره، به‌صورت غیرمنتظره به پایان می‌رسند. اگر کسی در زندگی شما هست که واقعا لیاقت یک فرصت دوباره را دارد، این فرصت را به او بدهید؛ حتی اگر لازم است عذرخواهی هم بکنید.
  • هر روز خود را با یک عکس یا پاراگراف ثبت کنید: به مدت سی روز، هر جا می‌روید با خودتان دوربین ببرید و تمام تلاشتان را بکنید عکسی بگیرید که نشانه یک تجربه شاخص از آن روز باشد. سپس شب قبل از خواب یک پاراگراف در دفترچه خاطرات خود بنویسید که روزتان را برجسته کند. ماه‌ها بعد، این عکس‌های قدیمی و دفترها جرقه خاطرات جالبی خواهند بود که آن‌ها را از یاد برده‌اید.

همان‌طور که این چالش‌ها را پشت سر می‌گذارید، یادتان باشد که رشد فردی یک فرایند آهسته و پیوسته است؛ نباید در آن عجله کرد و لازم است هر روز به‌تدریج روی آن کار کنید.

برای تبدیل‌شدن به کسی که می‌خواهید، وقت کافی دارید؛ پس به کمتر از آنچه سزاوارش هستید، قانع نباشید. شما شجاع‌تر از آن چیزی هستید که فکر می‌کنید، قوی‌تر از آن چیزی هستید که به نظر می‌رسید، باهوش‌تر از آن چیزی هستید که گمان می‌کنید و توانایی شما دو برابر آن چیزی است که تصور می‌کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا