مهارت فردی

لطفا با NLP آشنا نشوید!

نمی‌دانم تا به الان درباره NLP چه چیزهایی خوانده‌اید یا چه چیزهایی شنیده‌اید، اما بیایید یکبار دیگر، پله‌به‌پله با هم درباره این روش روان‌شناسی صحبت کنیم.

«NLP» مخفف اصطلاح «Neuro Linguistic Programming» و به‌معنای برنامه‌ریزی کلامی- عصبی است. حالا بگذارید من به زبان خودم بگویم؛ اگر زندگی هر شخصی، از جمله تمام احساساتی که درک می‌کند و حقیقت‌هایی که دریافت می‌کند و در نهایت با تمام دستاوردهای مالی و معنوی‌اش یک سفر است، می‌توان گفت NLP هم سفری است که در ذهن و درون شما شروع می‌شود، در کلام شما ادامه پیدا می‌کند و در نهایت مقصد این سفر، رضایت و حس آرامش بیشتری است که محصولش ارتباط موثرتر، ذهنی آرام‌تر و موفقیت بیشتر و رضایتمندی کلی در تمام سطوح زندگی خواهد بود.

برای شفاف‌تر‌شدن چیستی NLP  در ذهن شما، بهتر است بگویم NLP کمک می‌کند شما رهبری ذهن خود را بر عهده بگیرید و با کنترل کلام و رفتارتان، به کیفیتی بالاتر از زندگی دست پیدا کنید. اگر در دیگر روش‌های روان‌شناسی برای بهبود و رشد توسعه فردی باید به سراغ دیگران برویم، از همین ابتدا به شما بگویم که در NLP ما فقط و فقط خودمان هستیم که باید تغییر کنیم.

.

تولد NLP

سال 1970در کالیفرنیا، آقایان «ریچارد بندلر» و «جان گریندر» که درباره مسیرهای عصبی، الگوهای رفتاری و کلامی تحقیق می‌کردند، بعد از بحث و گفت‌وگوی بسیار فهمیدند که ارتباطات عمیقی بین مسیرهای عصبی، الگوهای کلامی و رفتاری وجود دارد و در نتیجه NLP متولد شد.

NLP کجا به کمک شما می‌آید؟

تا‌به‌حال چند بار رژیم گرفته‌اید و نیمه‌کاره رهایش کرده‌اید؟ چندبار به این فکر کرده‌اید که چطور در کارتان پیشرفت کنید، ولی سردرگم بودید که چطور باید رشد کنید؟ چند بار احساس کرده‌اید که گفت‌وگوها و نشخوارهای ذهنی، آرامشتان را به هم ریخته و عملکردتان را تحت تاثیر قرار داده است، اما چاره‌ای برای حل این مسئله پیدا نکرده‌اید؟ چندبار خواسته‌اید افکار منفی را دور بریزید و به یک فرد مثبت‌اندیش تبدیل شوید، اما موفق نبودید؟ چند بار خواسته‌اید از دقیقه نودی بودن دربیایید، اما نشده است؟ چندبار خواسته‌اید ورزش را از اول هفته یا اول ماه شروع کنید، اما اهمال‌کاری کردید و سراغش نرفتید؟

NLP  دقیقا همانی است که کمکتان می‌کند تا کنار لیست کارهای انجام‌شده‌تان تیک بخورد و ستون کارهای انجام نشده‌تان خالی بماند.

شاید یکبار دیگر باید برای ذهنمان برنامه بنویسیم.

شاید نیاز باشد تمام گذشته و تاریخ زندگی‌مان را کامل فراموش کنیم و یکبار دیگر همه چیز را از نو شروع کنیم. دقیقا از همین جایی که فهمیدیم قدرت ضمیر ناخوداگاه خیلی بیشتر از ضمیر خودآگاهمان است. بله دقیقا درست فهمیدید؛ ترس‌ها، اضطراب‌ها، احساس‌های ناکامی درونی همه و همه‌شان، از ضمیر ناخوداگاه ما سرچشمه می‌گیرد؛ به همین علت هم خیلی موقع‌ها، وقتی در شرایطی قرار می‌گیریم، بدون اینکه علت قضیه را بفهمیم، احساسات منفی و ناخوشایندی سراغمان می‌آیند.

ضمیر ناخوداگاه را فریب دهید

می‌خواهم یک راز را درباره ذهن به شما بگویم. اگر من الان از پشت لپ‌تاپم بلند شوم، لباس‌هایم را بپوشم، به پارک نزدیک خانه بروم، یک بستنی دو رنگ کاکائویی – وانیلی بخرم و بخورم و بعد و به خانه بیایم. اگر همزمان با من، شما در ذهنتان تصور کنید که به پارک نزدیک خانه رفتید، بستنی خوردید و به خانه برگشتید، ذهن هر دوی ما یک داده را ثبت می‌کند. ذهن ما قدرت تمیز واقعیت از تخیل ندارد. حالا شما خودتان فکرش را بکنید که چقدر می‌توانیم داده‌های موثر و مثبت را وارد ذهنمان کرده و آن‌ها را به مرور وارد ضمیرناخوداگاهمان کنیم. لطفا ادامه این مقاله را نخوانید و فقط برای چند دقیقه به این فکر کنید و بنویسید که چطور می‌توانید از این راز بزرگ برای برنامه‌ریزی دوباره ذهن و سروسامان دادن به زندگی‌تان کمک بگیرید. بعد از اینکه ذهن شما شروع به ایده‌پردازی کرد، درباره این موضوع برگردید و مقاله را بخوانید و پازلNLP  را در ذهنتان کامل کنید.

.

داستان NLP  و تیپ‌های شخصیتی

در تیپ‌های شخصیتی، NLP به دسته‌های دیداری (بصری)، شنیداری (سمعی)، حسی و لمسی تقسیم می‌شوند. خیلی از قسمت‌های مهم زندگی ما مثل یادگیری یا ارتباط‌گیری، تحت‌تاثیر مستقیم تیپ شخصیتی است که NLP برای ما دسته‌بندی کرده است. افراد با تیپ شخصیتی متفاوت، رویکرد‌های منفاوت و عملکردهای مطابق با موضوعات را دارند.

خاطره‌ها به کمک NLP می‌آیند

برای چند لحظه آرام در گوشه‌ای بنشینید و به یکی از خاطرات خوب زندگی‌تان فکر کنید. حالا این خاطره را روی یک کاغذ و با تمام جزئیات بنویسید و برای نوشتن خاطره هم اصلا عجله نکنید.

دوباره برگردید و خاطره‌تان را بخوانید. بر فرض مثال، من بر روی کاغذ نوشته‌ام: یک ماه پیش به همراه دوستانم به سمت گیلان رفتم و منظره‌های بی‌نظیری را دیدم. شکوه درختان و سبزی جنگل‌ها و آبی آرام دریا روحم را تازه کرد.

اگر شما بیشترین توصیفاتتان در باب مشاهداتتان است، شما با توجه به تعاریف تیپ شخصیتی در NLP یک فرد دیداری هستید. قطعا در یک خاطره شنیداری، از صدای آرامش‌بخش دریا، صدای پرنده‌ها و هیاهوی ماهی‌فروش‌های بازار گفته شده است و فردی که در دسته‌بندی تیپ حسی و لمسی قرار می‌گیرد، از اینکه درختان را لمس کرده یا پابرهنه روی شن‌های ساحل راه رفته و دویده و غرق لذت شده خواهد گفت.

یک روتین‌نویسی به سبک NLP

برای آنکه از تیپ شخصیتی‌تان بیشتر مطمئن شوید، در دفترچه‌ای هر شب زندگی روزمره و روتینتان را ثبت کنید و بعد از یک هفته، مثل مثال بالا، نوشته‌ها و نوع برخوردتان را تحلیل کنید و تیپ شخصیتی NLP را پیدا کنید.

پرونده ویژه درباره افراد دیداری– بصری

اولین تیپ که در دسته‌بندیNLP  قرار می‌گیرد، دیداری – بصری‌ها هستند. آن‌ها علاوه بر استفاده از کلمات، از زبان بدن هم استفاده زیادی می‌کنند و علاقه خاصی دارند که از چیزهایی که دوست دارند، تصویری در ذهنشان ثبت کنند. اصولا بسیار تند و پرهیجان صحبت می‌کنند و سرعت پردازش ذهنی بالایی دارند. جزوه‌های رنگی و کتاب‌هایی که کنار نوشته‌هایش نقاشی و رنگ‌آمیزی‌شده حتما برای یک فرد دیداری- بصری است. آن‌ها به ظاهر اهمیت زیادی می‌دهند؛ پس حواستان باشد هدیه‌هایی با بسته‌بندی‌های بسیار زیبا برای آن‌ها ببرید.

یادگیری در افراد دیداری- بصری

افراد دیداری- بصری با دیدن تصاویری در مورد موضوعی که در حال آموزشش هستند، خیلی راحت‌تر مطالب را فرا می‌گیرند. سعی کنید وقتی به یک فرد دیداری – بصری آموزش می‌دهید، بیشتر برایشان از موضوع، تصویر ترسیم کنید یا حتی با جمله‌هایتان بیشتر تصویرسازی کنید.

ملاقات با بصری‌ها

در ملاقات با این افراد، خوش‌پوش و آراسته باشید. به احترامشان بلند شوید، در فضاهایی با دکوراسیون زیبا آن‌ها را ملاقات کنید و در حرف‌زدنتان از دست‌هایتان استفاده کنید. اگر می‌خواهید در جلسه کاری با یک فرد بصری، او را متقاعد کنید، در کلامتان از توصیفات تصویری استفاده کنید. اگر قرار است مذاکره‌ای داشته باشید، از امتیازی که برای او در نظر گرفته‌اید، تصویری واضح ارائه دهید. لطفا سر اصل مطلب بروید و آن‌ها را برای گفتن اصل حرف معطل نگه ندارید، چون عاشق هیجانند و خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود.

ایجاد انگیزه در یک فرد دیداری- بصری

اگر شما خودتان فرد دیداری- بصری هستید، از خواسته‌ها و آرزوهایتان تصویری پیدا کنید و جلوی چشمتان بگذارید. مثلا اگر دوست دارید هر روز ورزش کنید یا یک زبان‌آموز باشید، سراغ «PINTEREST»  بروید و عبارات مربوط را جست‌وجو کنید. بعد هم چند تصویری را که بیشتر از همه دوست داشتید، ذخیره کنید و روی صفحه موبایل یا لپ‌تاپتان بگذارید.

.

پرونده ویژه شنیداری- سمعی‌ها

معمولا بهترین سخنرانان جهان از این گروه از تیپ‌های شخصیتی NLP هستند. آن‌ها شمرده، آرام و رسا صحبت می‌کنند، اکثرا برای منابع الهامشان از صداها استفاده می‌کنند و حتی در مواقع تنهایی و کارکردن هم یک موسیقی را زیر لب زمزمه می‌کنند. با سمعی‌ها آرام‌تر از بصری‌ها صحبت کنید. آن‌ها به شنیده‌ها، تعریف‌ها، تمجیدها و همین‌طور کنایه‌ها بیشتر اهمیت می‌دهند. در جلسات رسمی کاری، با این دسته از افراد، به لحن و تن صدایتان توجه کرده و کلمات را باحوصله، آرام و درست ادا کنید. برای اینکه آن‌ها را خسته نکنید، تن صدا و لحن صحبتتان را تغییر دهید.

 ایجاد انگیزه در یک فرد شنیداری  سمعی

پادکست‌های افراد موفق، در حوزه‌ای که به آن علاقه دارید، می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی برای شما ایجاد انگیزه کند.

یک پیشنهاد ویژه برای سمعی‌ها

VOICE RECORDER  گوشی موبایلتان می‌تواند بهترین اپلیکیشن گوشی برای شما باشد. صدای آدم‌هایی را که دوستشان دارید، ضبط کنید و هر موقع بی‌حوصله و غمگین بودید، صدایشان را گوش کنید.

پرونده ویژه حسی  لمسی‌ها

تقریبا می‌توان گفت که این افراد رمانتیک‌ترین افراد هستند، با لمس‌کردن هر چیزی می‌توانند به درک درستی از آن موضوع برسند، در طبیعت بیشتر به سمت لمس درخت‌ها و چمن‌ها و گل‌ها می‌روند و برای درک دریا، باید با پای برهنه داخل آب راه بروند.آن‌ها در حرف‌زدنشان بسیار آرام هستند و هیچ عجله‌ای برای انتقال داده به مخاطبشان ندارند. حسی – لمس‌ها برای اینکه حسشان را به شما منتقل کنند، باید شما را در آغوش بکشند و در جملاتشان از احساساتشان خیلی راحت صحبت می‌کنند. به دلیل اینکه این گروه واکنش کندتری نسبت به سایر افراد دارند، اکثر اوقات تصادف‌های رانندگی هم توسط این گروه اتفاق می‌افتد. لطفا در جلسات کاری بسیار آرام و سر صبر با آن‌ها صحبت کنید، دستان آن‌ها را به گرمی در بدو ورود بفشارید و اگر فروشنده هستید، از مشتری‌تان دعوت کنید که کالا را با دستان خودش لمس کند. افراد حسی – لمسی بدن‌های شل‌تری نسبت به بقیه افراد دارند و با احساسات بیشتری از جزئیات یک اتفاق برای شما می‌گویند.

پیشنهاد ویژه برای حسی  لمسی‌ها

ارتباطی که این گروه با بدن و دست‌هایشان دارند، در هیچ کدام از تیپ‌های دیگر دیده نمی‌شود؛ پس به شما پیشنهاد می‌کنم در پایان یک روز سخت یا تلخ دوش آب گرم بگیرید و تنتان را از فشاری که متحمل می‌شود، آزاد کنید؛ بعد هم لیوان چای را در دستانتان بگیرید و گرمایش را با تمام وجود لمس کنید. خجالت را کنار بگذارید و دوستان و عزیزانتان را، هر باری که ملاقات می‌کنید، هم موقع ورود و هم زمان خداحافظی، در آغوش بگیرید تا لذت دیدار برایتان چند برابر شود. یا اگر شما دوست و عزیزی را در زندگی‌تان دارید که در این تیپ شخصیتی قرار دارند، هم او را هر بار در آغوش بکشید و هم دست‌هایشان را دردستتان نگه دارید. با این کار شما به آن‌ها القا می‌کنید که حرف‌ها و احساساتشان را با تمام وجودتان ادراک می‌کنید.

ارتباط تیپ‌های شخصیتی NLP با هم چگونه است؟

همه آدم‌ها یک تیپ غالب شخصیتی دارند و به میزان اندکی هم از دیگر تیپ‌ها در وجودشان دارند. شاید سخت‌ترین ارتباط بین یک بصری و حسی باشد؛ چون هیجان و سرعت بالای صحبت‌کردن یک بصری، در مقابل آرامش و آرام صحبت‌کردن یک فرد حسی، می‌تواند برای هر دوی آن‌ها خوشایند نباشد.

NLP به کمک کسب‌و‌کار شما می‌آید

یکی از کاربردهای NLP در کسب و کار را می‌توان در یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر تجارت، یعنی مارکتینگ بررسی کرد. تاثیرات هر برند یا هر تبلیغ و هر محتوایی برای مجاب‌کردن مشتری و تاثیرگذاری عمقی به کمک قسمت NEURO  درNLP  است. به طور مثال، شما به تبلیغ‌های اخیر کمی توجه کنید. استفاده از نوستالژی در تبلیغ‌ها و تاثیر این نوستالژی بر ذهن ما و متقاعد‌شدن ما، موضوعی‌ است که در حوزه عصب‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

.

کلام آخر درباره NLP

تمام مطالبی که برای شما گفته شد، قسمت کوچکی از مبحث گسترده  NLP است. در این مقاله سعی شد که درباره دو تا از کاربردی‌ترین مباحث حوزه NLP  یعنی قدرت ذهن و تیپ‌های شخصیتی و تاثیراتشان در تک‌تک بعد‌های زندگی‌مان خیلی موجز و کوتاه شرح داده شود تا تغییری هر چند کوچک، اما موثر در ذهن و زندگی شما داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا