مهارت فردی

هدف گذاری به سبک برایان تریسی

برایان تریسی یکی از کسانی است که تحقیقات زیادی درباره هدف گذاری و موفقیت انجام داده است. در این مقاله قصد داریم درباره هدف گذاری برایان تریسی با شما صحبت کنیم.

تکنیک 12 مرحله ای هدف گذاری برایان تریسی

1. در هر مرحله چه می خواهید؟

تصمیم بگیرید که دقیقاً در هر قسمت از زندگیتان چه می خواهید.  متاسفانه بیش از ۸۰ درصد از مردم نمی دانند که دقیقا به دنبال چه چیزی هستند و به عبارتی هدف ندارند. این در شرایطی است که اکثر افرادی که در زندگیشان به موفقیت های بزرگ می رسند و برای خودشان دستاورد خلق می کنند، در حال حرکت به سمت هدفشان هستند. شما اگر نتوانید برای خودتان هدف گذاری کنید، در نهایت به احتمال زیاد برای کسی که برای خودش هدف گذاری کرده است کار می کنید و به او کمک می کنید که به سمت هدف هایش حرکت کند. پس در ا ولین قدم از هدف گذاری باید مشخص کنید که دقیقا چه چیزی می خواهید و خواتسه قلبی شما چیست. مشخص کردن خواسته تان از مهم ترین اصل های هدف گذاری برایان تریسی است.

2. هدف را بنویسید

نوشتن هدف، و مرور کردن هر روزه هدفتان احتمال رسیدن به هدفتان را تا ۱۰ برابر افزایش می دهد. برای آنکه این نوشتن هدف تاثیر گذار باشد شما باید تلاش کنید تا هدفتان را به صورت شفاف مکتوب کنید. از لحاظ بسیاری از مربیان نوشتن یکی از مهم ترین اصل های هدف گذاری برایان تریسی می باشد که به شما کمک می کند که با قدرت بیشتری به سمت هدفتان حرکت کنید. شاید با خودتان فکر کنید که نوشتن هدف ها آسان است اما تنها سه درصد از افراد جهان هدف هایشان را به صورت مکتوب در می ‌آوردند و باقی افراد اهداف را به صورت گنگ و مبهم در ذهنشان نگه می دارند. پس اگر می خواهید که جز همان سه دسته افراد موفق باشید سعی کنید که هدف های خودتان را به صورت شفاف روی کاغذ بیاورید. همانطور که گفتیم شما باید این هدف ها را هر روز صبح مرور کنید تا از یادتان نرود که به چه دلیل کاری را شروع کرده اید. اصل بعدی هدف گذاری برایان تریسی به زمان دار بودن هدف هایی که تعیین کرده اید اشاره می کند.

3. زمان بندی داشته باشید

زمان دار بودن هدف یکی دیگر از عواملی است که امکان رسیدن شما به هدف را افزایش میدهد. زمان دار بودن هدف از این نظر جز مهم ترین اصول هدف گذاری برایان تریسی است که مدام به شما تلنگر می زند که تا چه تاریخی باید این هدفتان را به صورت کامل تیک بزنید و پس از آن مشغول به هدف دیگری شوید. این کار از تلف کردن وقت و اهمال کاری جلو گیری می کند. به خصوص وقتی که شما هر روز هدفتان را نگاه می کنید، استرستان بیشتر می شود که هر چه سریعتر اقدامات لازم برای رسیدن به هدف را انجام دهید، تا این فرصت از دست شما نرود.

4. محدودیت ها را شناسایی کنید

یکی از مواردی که در هدف گذاری برایان تریسی به آن تاکیید می شود این است که سعی کنید محدودیت های خودتان را شناسایی کنید. محدودیت هایی که برای شما در طول مسیر ایجاد می شود، از رسیدن شما به هدف جلوگیری می کند. اما اگر این محدودیت ها را شناسایایی کنید می توانید در برابر آنها مقابله کنید. بنا به نظر برایان تریسی ۸۰ درصد محدودیت ها ریشه در درون انسان داردند و ۲۰ درصد از این محدودیت ها وجود خارجی دارند. برای مثال باورهای محدود کنند ه که در ذهن شما وجود دارد یکی از مهم ترین محدودیت هایی است که ریشه درونی دارد.

5. مهارت های لازم را شناسایی کنید و به دستشان بیاورید

اصل هدف گذاری برایان تریسی بر به دست آوردن مهارت های جدید و توسعه فردی تاکیید دارد. شما بدون داشتن دانش و مهارت و اطلاعات کافی نمی توانید به موفقیت برسید. پس از اینکه مشخص کردید که خواسته واقعی شما چیست باید به خودتان بنگرید و ببینید که چه مهارت هایی برای رسیدن به این هدف را دارید و چه مهارت هایی را باید به دست آورید. پس از آن باید برای به دست آوردن آن مهارت ها برنامه ریزی کنید. ازا خوبی هدف گذاری برایان تریسی این است که علاوه بر آنکه شما را به هدفتان می رساند، باعث رشد فردی و شخصیت شما نیز می شود. این جمله را به یاد داشته باشید که میزان درآمد شما با مهارت شما رابطه مستقیم دارد.

6. افرادی که برای رسیدن به هدفتان به کمک و همکاری آن‌ها نیاز دارید را شناسایی کنید:

خیلی از افراد هستند که قابلیت این را دارند که به ما کمک کنند و دوست دارند که این کار رو انجام بدن فقط باید در زمان مناسب ازشون درخواست کنیم. این موضوع که بخواهیم از افراد مختلف برای رسیدن به اهدافمان کمک بگیریم، خیلی موضوع خوبی است. بسیاری از کسانی که دوست دارند بار تمام مشکلات را تنهایی به دوش بکشند، شکست می خورند. این در حالی است که طبق این اصل هدف گذاری برایان تریسی می توانید کمک بگیرید تا در این مسیر به هر طریقی به شما کمک کند.

7. فهرست تهیه کنید

شما نه تنها باید در کاغذتان هدفتان را بنویسید بلکه باید به همراه آن لیستی از تمام ماموریت ها و اقدامات لازم برای رسیدن به هدفتان را به صورت فهرست بنویسید. منظورمان از ماموریت تمام کار ها و اقدامتی است که باید برای رسیدن به این هدف انجام شود. برای مشخص کردن ماموریت باید به این نکته توجه کنید که چه کاری را در چه زمانی و به چه شکلی انجام دهید. شما در تعیین هر ماموریت به این سه سوال پاسخ دهید. کسانی که برای خودشان ماموریت تعیین می کنند با احتمال بیشتری نسبت به رقبا به اهدافشان می رسند. در این شرایط شما می داندی که در هر روز باید چه کارهایی را برای رسیدن به هدفتان انجام دهید. برای مثال شما قصد دارید که نواختن یک ساز جدید را شروع کنید. اولین ماموریت شما این است که یک استاد خوب پیدا کنید. دومین ماموریت شما ثبت نام در کلاس استاد است. سومین ماموریت مشورت با استاد جهت خرید ساز است. ماموریت پنجم خرید ساز است و…

شما باید تعیین کنید که هر یک از این ماموریت ها را می خواهید در چه بازه زمانی انجام دهید.

8. اولویت بندی در هدف گذاری برایان تریسی

لیستی را که در مرحله قبل مشخص کردید را نگاه کنید. کدامیک از این موارد اهمیت بیشتری دارند؟ موارد مهم تر روی موفقیت تاثیرگذارتر هستند و باید در راس امور قرار گیرند همچنین شما می توانید برای اولیت بندی کردن ماموریت هایتان از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید. ماتریس آیزنهاور اقدامات شما را در چهار قسمت مهم و فوری، مهم و غیر فوری، غیر مهم و فوری وغیر مهم و غیر فوری تقسیم بندی می کند. ماتریس آیزنهاور می تواند به این اصل از هدف گذاری برایان تریسی کمک کند.

9. برنامه ریزی داشته باشید

یکی دیگر از اصول مهم هدف گذاری برایان تریسی داشتن برنامه ریزی است. اگر شما برنامه ای نداشته باشد که طبق آن ماموریت هایتان را انجام دهید در نتیجه نمی توانید ماموریت هایتان رابه خوبی انجام دهید.

برنامه ریزی در اصل هدف گذاری برایان تریسی چه تفاوتی با تعیین ماموریت دارد؟

شما در تعیین ماموریت، اقدامات لازم برای رسیدن به هدفتان را انجام میدهید. برنامه ریزی به این معناست که شما تعیین کنید در هر ماه یا هر فصل قرار است که چه ماموریت هایی را برای رسیدن به چه اهدافی انجام دهید. سعی کنید که برنامه خودتان را در بازه هایی که گفتیم انجام دهید. اگر قرار باشد که برای تک تک دقایق زندگیتان برنامه داشته باشید، احتمال عملی کردن آن را کاهش می دهید.

10. شماره 1 را هر روز انتخاب کنید

غورباقه ات را بخور نام یکی دیگر از کتاب های آقای برایان تریسی است که در آن اشاره می کند شما برای بهبود کیفیتتان می بایست سخت ترین و کاری که اولیت بیشتری دارد را در اول روز انجام دهند.کارآفرینان، کارمندان، ورزشکاران و همه مردم باید اولویت کارها را مشخص کنند و مهم ترین کار را قبل از بقیه انجام دهند. مهمترین کار هر روز خود را انتخاب کنید و در ابتدای کار انجام دهید. به این ترتیب اگر قرار باشد کاری بای بماند به طور یقین اهمیت کمتری دارد. تریسی پیشنهاد می کند که کارآفرینان 7 کار مهم را برای هر هدف به ترتیب اهمیت رتبه بندی کنند و طبق آن کار را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا