مهارت فردی

با این راهکارها امید به زندگی را افزایش دهید

داشتن امید به زندگی به این معناست که انتظار داشته باشیم، در آینده اتفاق خوبی رخ دهد. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی به امیدواری بیشتر در آینده فکر کنید. می‌توانید آن را احساس کنید یا از آن به عنوان یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در عمل یا به عنوان بخشی از یک سازوکار مقابله‌ای استفاده کنید.

درباره راهکارهای تقویت و افزایش امید به زندگی بیشتر بدانید

داشتن امید به زندگی به این معناست که انتظار داشته باشیم، در آینده اتفاق خوبی رخ دهد. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی به امیدواری بیشتر در آینده فکر کنید. می‌توانید آن را احساس کنید یا از آن به عنوان یکی از راه‌های ایجاد انگیزه در عمل یا به عنوان بخشی از یک سازوکار مقابله‌ای استفاده کنید.

امید به زندگی باعث می‌شود، خوش‌بین باشید، نتایج مثبت را با سرعت، پشتکار و تلاش پیش‌بینی کنید و از دستیابی به اهداف مطلوب اطمینان داشته باشید.

واقعیت این است، که در همه ما احساس بدبینی و خوش‌بینی وجود دارد و تعداد بسیار کمی از ما همیشه نیمه پر لیوان را می‌بیند. البته این کاملاً طبیعی است که حتی در بهترین شرایط نیز در در داشتن امیدواری نسبت به آینده مشکل داشته باشیم.

در حقیقت با افزایش امید به زندگی

در واقع این حتی یک چالش است، که وقتی همه چیز خیلی بد است، تلاش کنیم، تا امیدوار باقی بمانیم.

.

فواید افزایش و تقویت امید به زندگی

امیدوار بودن مزایای روانشناختی زیادی دارد. به طور خاص، امید به زندگی به ایجاد انعطاف پذیری کمک می‌کند، تا توانایی بهبود سریع از وقایع چالش برانگیز، آسیب‌زا یا بحرانی آسانتر شود، اما انعطاف‌ پذیری فقط توانایی مقاومت در برابر شرایط دشوار نیست.

این به زندگی کامل‌تر نیز مربوط می‌شود. انعطاف‌پذیری روشی برای کنار آمدن با مشکلات است و می توان از آن مشکلات دانش کسب کرد. این ممکن است به شما کمک کند، مکانیسم‌های مقابله ای خود را برای آینده بهبود بخشید.

امیدواری و خوش‌بینی، به طور کلی چشم انداز مثبت‌تر و منعطف‌تری ایجاد می‌کند. اگر در مدیریت این شرایط موفق باشید، نسبت به نحوه کار خود در آینده خوشبین‌تر می‌شوید.

همینطور که خوش‌بینی به وجود می‌آید، این ممکن است به شما کمک کند، تا مشکلاتی را که به ناچار با آن روبرو هستید، بهتر مدیریت کنید.

نباید فراموش کرد که تقویت امید به زندگی به انعطاف پذیری خود شخص نیز بستگی دارد. در اینجا چند نکته برای راهکارهای تقویت و افزایش امید به زندگی آورده شده است.

.

راهکارهای تقویت و افزایش امید به زندگی

1. با تصدیق امیدواری شروع کنید

اگر در حال حاضر احساس امیدواری و امید به زندگی واقعاً دشوار است، فقط با تصدیق آن شروع کنید.

یادگیری چگونگی امیدواری خوب و مفید است. اما وقتی همه چیز در اطراف ما نا امید کننده است، چه باید کرد؟ برخی از افراد فقط به طور طبیعی حتی در چنین موقعیت‌هایی نیز خوش‌بین هستند.

به طور کلی، انعطاف‌پذیری چیزی است که ابتدا از طریق تجربیات ما در کودکی، به طور بالقوه آموخته می‌شود و تا زمانی که از چالش‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی عبور می‌کنیم، با ما همراه است.

اما تلاش برای امیدوار بودن به تنهایی مفید نیست. اگر فردی هستید که زندگی را سخت می‌گیرد یا حتی احساس خوش‌بینی را احمقانه می‌دانید، باید بدانید که امید لزوماً به معنای این نیست که همه چیز همیشه شگفت آور خواهد بود.

برای امیدوار بودن لازم نیست همیشه به دنبال جنبه روشن ماجرا باشید، یا فکر کنید، همه چیز خوب است. امید به زندگی فقط یک انتظار واقع گرایانه برای یک اتفاق خوب است، این باعث می‌شود، تا  شما بر شرایط به وجود آمده  کنترل بیشتری داشته باشید.

2. به دنبال منابع امیدوار کننده باشید

برای برخی از افراد ممکن است امید به زندگی دشوار باشد، زیرا آنها منبع امیدی ندارند، که بلافاصله بتوانند به آن اشاره کنند. در این موارد، بهتر است افراد درباره خانواده خود یا یک دوست صمیمی فکر کنند.

آیا می‌توانید این مورد را با آنها در میان بگذارید، تا از طریق آنها دوباره امیدوار شوید؟ در واقع هر چیزی که به شما کمک کند تا از گستره جهان، اهدافتان را به یاد آورید، می‌تواند امید بخش باشد و دانستن اینکه شما نقشی کوچک در رسیدن به آن اهداف دارید، می‌تواند حس مثبتی نسبت به آینده در شما، به وجود آورد.

3. به دنبال برنامه‌های مراقبت از خود باشید

برای رشد و پرورش امید به زندگی باید بتوانید به طور واقعی احساس خود را در یک لحظه خاص تشخیص دهید. احساس کنید و ابزارهای زندگی خود را بسازید یا از آنها استفاده کنید تا به شما کمک کنند، چنین  احساسی داشته باشید.

این ممکن است با فعالیت‌های فردی یا اقدامات خود مراقبتی شروع شود، اما شامل مشارکت در روابط سالم و واقعی نیز خواهد بود. از روال معمول مراقبت از خود دست نکشید.

با هر آنچه که اکنون برای شما شادی‌آور است یا باعث احساس بهتری در شما می‌شود، همراه باشید. شاید این تمرین در خانه، شرکت در یک پروژه خلاقانه، دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه، داشتن ساعات خوش با دوستانتان باشد یا فقط برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی و مسواک زدن منظم باشد.

اگرچه اینها ممکن است، کوچک به نظر برسند، اما این فعالیت‌ها پایه‌ای برای ایجاد مقاومت و امید به زندگی هستند، حتی وقتی اوضاع واقعاً سخت است.

این فعالیت‌ها نه تنها به شما کمک می‌کنند، تا سلامت روانی خود را حفظ کنید، بلکه لحظات کوچکی را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند، تا خود را برای کنترل وقایع غیر قابل پیش بینی آماده کنید.

4. الگوهای تفکر منفی را شناسایی کنید و آنها را از نو تنظیم کنید

اگر سعی می‌کنید امید به زندگی را در خود تقویت کنید، متوجه می‌شوید که در حال حاضر این کار، خیلی سخت است. برای غلبه بر این سختی‌ها باید الگوهای تفکر منفی را شناسایی و آنها را دوباره تنظیم کنید.

برای این منظور شما باید چالش یا مشکلی را که در مقابل آن هستید نام ببرید. سپس ببینید چه اعتقاد منفی نسبت به آن شرایط دارید. شما باید عواقبی را که این اتفاق بر رفتار و احساسات‌تان دارند، را بررسی کنید.

پس از این بررسی شروع به اعتراض در این باورها کنید و توضیحات دیگری را برای خود ارائه دهید. در نهایت طرز تفکر جدیدی درباره واقعه یا چالش اصلی پیدا خواهید کرد.

شاید شما با یک فکر مانند این شروع کنید، همه‌ گیری ویروس کرونا وحشتناک است و بسیاری از چیزهایی را که من امسال انتظار آن را داشتم، خراب می‌کند. این نوع تفکر بدان معناست که هر کاری که می‌خواستم انجام دهم، لغو شده و هیچ چیز خوبی در آینده من وجود ندارد.

شاید اتفاق خوبی بیفتد یا ما بتوانیم این بحران را به طور غیر‌منتظره ای سریع حل کنیم، اما این نوع تفکر احمقانه و ساده لوحانه به نظر می‌رسد. بنابراین من قصد ندارم برنامه جدیدی تنظیم کنم.

چرا من باید تلاش بیهوده کنم؟ اما وقتی شروع به اعتراض بر این باورها کردید، می‌توانید سایر امکانات را نیز معرفی کنید. مثل اینکه شاید بتوان یک برنامه شش ساله تنظیم کرد، مطمئناً اثرات همه گیری کووید 19 چالش برانگیز است و ما را ملزم خواهد کرد تا برای سازگاری در مناطق راحتی خود کار کنیم.

اما همه چیز کاملاً از بین نرفته و اگر بتوانید در این الگوهای فكر دخالت كنید، به اعتقادات امیدوارکننده خواهید رسید. به یاد داشته باشید که هنوز هم می‌توانید برخی چیزهای زندگی خود را کنترل کنید.

5. برای تسکین و کنترل شرایط انعطاف پذیر باشید

امید به زندگی تا حدی به داشتن احساس کنترل متکی است. شما می‌توانید بر جهان اطراف خود تاثیر بگذارید و اقدامات شما می‌تواند عواقب مثبتی در زندگی شما داشته باشد.

اما بدیهی است که برخی از موقعیت‌ها واقعاً از کنترل شما خارج شده‌اند، مانند از دست دادن عزیزی یا مثلاً زندگی در یک بیماری همه گیر جهانی. در این موارد، شما باید از انعطاف‌پذیری استفاده کنید.

انعطاف‌پذیر بودن ممکن است به معنای پذیرش چیزهایی باشد که از عهده یا از توانایی تاثیرگذاری شما خارج هستند. به دنبال یک اقدام دیگر باشید، تا برخی از احساسات ناخوشایند را تسکین دهید.

به دنبال عناصر معمول مراقبت از خود، که قبلاً انجام داده اید، مانند ادامه تمرینات یوگا باشید. اینکه بتوانید زندگی را کمی راحت‌تر کنید، ممکن است به شما این امکان را بدهد، تا ببینید چه اقدام دیگری برای کنترل شرایط می‌توان انجام داد.

6. به ارتباطات صادقانه و اصیل متصل شوید

اولین قدم برای ایجاد امید به زندگی و انعطاف پذیری این است که با وضعیت خود را روبرو شوید و به وحشتناک بودن آن اعتراف کنید. سپس به طور ایده آل با افرادی که واقعاً درگیر و همدل هستند، صحبت کنید.

اگر این کار را با افرادی که شنوندگان واقعی هستند، انجام دهید، بهتر می‌توانید از عهده شرایط مشکل و کنترل آنها برآیید. در واقع این کار می‌تواند به بهبود مکانیسم‌های مقابله، یادگیری بهتر خودمان و مدیریت شرایط کمک کند.

بیرون آمدن از وضعیت‌های بحرانی و تقویت امید به زندگی در کنار افراد همدل و دلسوز آسانتر خواهد شد.

داشتن روابط با افرادی که با وجود آنها به اندازه کافی احساس امنیت می‌کنید، باعث می‌شود تا با داشتن مکالمات باز درباره شرایط آسیب‌پذیر، بتوان احساسات را به روشی سازنده کنترل کرد.

قدرت شنونده بودن را دست کم نگیرید. خود را مانند یک شاهد، همکار یا یک مددکار در نظر بگیرید، تا به دوستانتان کمک کنید. به تدریج متوجه خواهید شد، این کار مزایایی برای شما نیز دارد.

شاید در حلقه دوستان خود افرادی باشند، که دوست داشته باشید به آنها نزدیکتر شوید. در این صورت می‌توانید یک گروه پشتیبانی مجازی را با آنها راه اندازی کنید.

طبق نتایج تحقیقات در این زمینه، بسیاری از شرکت‌کنندگان این گروه‌ها ایجاد ارتباطات معتبر و اختصاص وقت را برای تمرکز بر بهزیستی عاطفی خود بسیار ارزشمند می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا