روابط عاطفی

اسرار زوج های موفق و حفظ عشق

وقتی عاشق می‌شوید، بهترین حس‌وحال دنیا را دارید و همه‌چیز برایتان زیباست، اما درکنار تمام این روزهای خوب، موضوعی که همواره در گوشه ذهنتان، شما را نگران می‌کند، این است که «مبادا این عشق تا ابد پایدار نماند!» چون این اتفاقی است که برای بسیاری از اطرافیانتان افتاده است.

از زمانی‌که ازدواج می‌کنید هرکسی شما را می‌بینید، می‌گوید: «تا می‌توانی از این روزها لذت ببر، چون عمر این دوران شیرین کوتاه است و یک روز بیدار می‌شوی و می‌بینی که اثری از عشق روزهای اول باقی نمانده است و روزی ناگهان به خودت می‌گویی: من عاشق این آدم شدم؟!»

اگرچه همه معتقدند عشق روزهای اول آشنایی و ازدواج هیجانی زودگذر است و بعد از چندماه همه‌چیز به روال عادی خود بازمی‌گردد، اما واقعیت این است که بسیارند زوج‌هایی که بعد از گذشت سال‌ها از آغاز زندگی مشترکشان، حتی با وجود داشتن نوه و نتیجه، هنوز هم عاشقانه یکدیگر را دوست دارند. این اتفاق، تصادفی و شانسی نیست؛ چراکه این زوج‌ها اسراری دارند که با رعایت آن توانسته‌اند ارتباط عاشقانه خود را برای سال‌های طولانی حفظ کنند.

وقتی من و همسرم تازه ازدواج کرده بودیم، هرروز حداقل دو تا سه بار به هم می‌گفتیم: «عاشقتم، تا ابد با تو می‌مانم، تو همه زندگی من هستی و بدون تو می‌میرم، …» و برخلاف آنچه از اطرافیانم شنیده بودم، معتقد بودم عشق من و همسرم به یکدیگر تا ابد باقی می‌ماند، اما درطول بیست سال زندگی مشترک با همسرم آموختم که حفظ این عشق، مهارتی بسیار مهم است و آن‌هایی که می‌گفتند عشق روزهای اول زودگذر است، همان‌هایی هستند که فاقد این مهارت بوده‌اند.

در این مطلب به چند نمونه از اسرار زوج‌های همیشه عاشق اشاره می‌کنیم تا شما هم با استفاده از این اسرار، همواره از حضور عشق در زندگی مشترکتان لذت ببرید:

  • تفریحات دونفره همواره در اولویت هستند. کار و فرزندان از مهم‌ترین ارکان زندگی هستند، اما تفریحات دونفره قوی‌ترین عاملی است که سال‌ها هر دوی شما را عاشق یکدیگر نگه می‌دارد. درواقع هرگز نباید به جایی برسید که وقتی با هم هستید، احساس کنید جای نفر سومی هم ‌خالی است و اگر تنها نبودید، حتما بیشتر به شما خوش می‌گذشت!
  • درمورد خاطرات خوبتان صحبت کنید. این کار موجب می‌شود همیشه یادتان بماند این فرد همانی است که زمانی بهترین و شیرین‌ترین اوقاتتان را به‌خاطر حضور او در زندگی‌‌تان داشتید.
  • پنهان‌کاری نکنید. شما افکار شخصی و خصوصی خودتان را دارید و این حق مسلم شماست، اما این موضوع نباید موجب شود که چیزی را از همسرتان مخفی نگه دارید. می‌توانید در دلتان رازی را درمورد همسرتان نگه دارید، اما یادتان باشد هرگز مسائلی را که درمورد همسرتان هستند، قبل از اینکه با خودش درمورد آن‌ها صحبت کنید، با فرد دیگری در میان نگذارید.
  • بهترین دوست هم باشید. اگر همسرتان بهترین دوستتان باشد، قطعا بهترین اوقات را با او سپری خواهید کرد؛ چون همان‌طوری که با بهترین دوستتان رفتار می‌کنید، با همسرتان نیز همان‌گونه خواهید بود.
  • به هم فرصت بدهید. هیچ فردی کامل نیست؛ پس به همسرتان اجازه بدهید انسان باشد و فرصت انجام اشتباهات انسانی را داشته باشد. وقتی از همسرتان اشتباهی سر می‌زند، تصور نکنید این کار را برای ناراحت‌کردن شما انجام داده است، بلکه بدانید که او ناخواسته مرتکب این اشتباه شده است، همان‌طوری‌که خودتان هم بارها درطول زندگی‌تان اشتباه کرده‌اید.
  • تفاوت‌هایتان را دوست بدارید. برای هم‌رنگ‌شدن جنگ و دعوا نکنید؛ چراکه زن و مرد با هم متفاوتند، رفتارهای یکسانی ندارند و به موقعیت‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند؛ پس هرگز نمی‌توانید مانند هم شوید. درواقع تنها راه شما تفاهم است.
  • دوستان و تفریحات خودتان را حفظ کنید. این کار سطح انرژی شما را بالا نگه می‌دارد و از دلزدگی در زندگی مشترک جلوگیری می‌کند؛ چون یکی از دلایل خسته‌شدن افراد از زندگی زناشویی‌شان این است که دوست دارند با دوستان خودشان زمانی را به تفریح و استراحت بگذرانند، اما به دلیل تاهل این کار را نمی‌کنند و همواره در حسرت چنین تفریحاتی می‌مانند.
  • خودتان به فکر شاد‌کردن خودتان باشید. این تصوری کاملا نادرست است که از همسرتان بخواهید او شادتان کند یا به شما انرژی بدهد؛ چون لازم است برای لذت‌بردن از زندگی بر توانایی‌هایتان تکیه کرده و خود شما خودتان را شاد کنید. اگر هم مشکلی در ارتباط با همسرتان داشتید، آن را به تمام جنبه‌های زندگی‌تان تعمیم ندهید.
  • بر شباهت‌هایتان تاکید کنید. هرازگاهی چنین جملاتی را به همسرتان بگویید: «چقدر جالب که در فلان زمینه، ما کاملا شبیه هم هستیم»، «چه جالب مادر هر دوی ما این غذا را مثل هم درست می‌کنند»، «چه جالب هر دو به این موضوع فکر می‌کردیم».
  • برای شنیدن صحبت‌های همسرتان خود را مشتاق نشان دهید. درحقیقت این رفتار، همسرتان را تشویق می‌کند تا وقت بیشتری را برای صحبت‌کردن و تبادل‌نظر با شما بگذارد، بیشتر با شما مشورت کند و یا هنگامی‌که موضوعی آزارش می‌دهد، خیالش راحت باشد که گوش شنوایی هست که او بتواند با وی درددل کند و نیازی ندارد که برای این کار و سبک‌‌کردن خود، به‌دنبال فرد دیگری بگردد.
  • همکار هم باشید، نه رقیب هم. در زندگی مشترک جایی برای رقابت زن و شوهر وجود ندارد؛ چون هر دو در یک تیم هستید و هرکاری که می‌کنید، باید برای ارتقای تیم شما باشد؛ چون درنهایت هر دو در سود آن شریک هستید.
  • بی‌قیدوشرط عاشق باشید. عشق به همسرتان باید به‌خاطر خودش و تمام ویژگی‌هایی باشد که از اول در او دیدید و وی را انتخاب کردید. همسرتان را تنها به‌خاطر اینکه راه موفقیت را برای شما هموار کرده، نیازهای مالی‌تان را تامین می‌کند، مراقبتان است، برایتان غذای خوشمزه تدارک می‌بیند، شغل خوبی دارد، زیباست و … دوست نداشته باشید؛ چون این عوامل گرچه عشق شما را به یکدیگر را بیشتر می‌کنند، اما هیچ‌کدام نباید تنها دلیل محبت بین شما باشند؛ چراکه اگر یک روز همسرتان پول نداشت یا نتوانست برای شما غذا درست کند و یا اگر شغلش را از دست داد، آن‌زمان دیگر دلیلی برای عشق‌داشتن به همسرتان نخواهید داشت.
  • بگویید عاشقت هستم. حتما از قدرت کلمات و تلقین مطلع هستید، پس یکی از ساده‌ترین کارها برای عاشق‌ماندن این است که هر روز به همسرتان بگویید عاشقش هستید. این جمله در ذهن شما نقش می‌بندد و به‌مرورزمان در وجودتان این عشق بیشتر و بیشتر می‌شود و جدا از این انرژی مثبت حاصل از ابراز این عشق در تمام زندگی‌تان تاثیرگذار خواهد بود.
  • گاهی فقط خودتان دو نفر باشید. حتی بعد از به‌دنیاآمدن فرزندان شما باید زمان خاصی را فقط برای خود و همسرتان اختصاص دهید. شکی نیست که فرزندتان مرکز تمام توجهات و تمام دنیای خواهد بود، اما همچنان همسرتان باید جایگاه خاص خود را داشته باشد و این یکی از مهم‌ترین دلایل جاودانگی عشق بین شماست. هرازگاهی دونفری به سینما، رستوران، پارک یا جاهای تفریحی دیگر بروید، اما فقط خودتان دو نفر، نه فرد دیگری.
  • خانواده او خانواده شما هستند. همسرتان نزدیک‌ترین فرد به شماست؛ پس خانواده او هم از نزدیکان شما هم به حساب می‌آیند. هرگز به خانواده همسرتان به چشم غریبه‌هایی که در کمین زندگی مشترک شما هستند، نگاه نکنید؛ چون اگر دوستشان داشته باشید، بهتر می‌توانید آن‌ها را بپذیرید.

فراموش نکنید گاهی بهترین راه‌حل‌ها ساده‌ترین آن‌ها هستند. روزی در یک نظرسنجی که در فیس‌بوک انجام شد، از مردم خواسته شد رمز عاشق‌ماندن خود را بگویند و تعداد زیادی از افراد یک کار بسیار ساده را رمز دوام عشق در زندگی مشترکشان اعلام کردند و آن این بود:

«هنگام راه‌رفتن، زمانی‌که در خانه مقابل تلویزیون نشسته‌ایم، وقتی به خرید می‌رویم، هنگامی‌که در اتومبیل کنار هم نشسته‌ایم، دست یکدیگر را می‌گیریم.»

این عامل بسیار ساده روان‌شناسان را به فکر فروبرد و برای مشخص‌شدن علت آن، تحقیق وسیعی انجام شد و نتیجه جالب این بود که وقتی زوج‌ها دست یکدیگر را می‌گیرند، آرامش می‌یابند و سطح استرس آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کم می‌شود.

به هم محبت کنید – به هم احترام بگذارید – دست یکدیگر را بگیرید و عاشق بمانید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خيلي عالي و شيوا بيان كرديد واقعا هم همينه و در تمام اين دلبستگي ها اونحاييكه گفتيد بايد خودمون براي شادي و تفريح براي خودمون كاري بكنيم يعني منتظر و متوقع همسر يا شريك عاطفيمون نباشيم يعني وابسته نبودن اين دركنار عشق و زندگي و صداقت و وفاداري خودش يه اصل مهمه كه خودت بتوني به خودت شادي و انرژي بدي من فكر ميكنم اگر آدم انسان عزتمندي باشه يعني وجوديت خودش رو دوست بداره دقيقا همين كار رو مي كنه ممنون خوندم و بسيار مفيد بود

دکمه بازگشت به بالا