مهارت فردی

روانشناسی مثبت همان تفکر مثبت است؟

وانشناسی مثبت تفاوت‌هایی با تفکر مثبت متفاوت دارد. روانشناسی مثبت فراتر از تفکر است و شامل اقدام می‌شود. وقتی مردم درباره زمینه روان شناسی مثبت صحبت می‌کنند، معمولا تفکر مثبت و مثبت اندیشی را هم با آن جمع می‌بندند.

هر دو مفهوم یعنی تفکر مثبت و روانشناسی مثبت در چند دهه اخیر به شدت هم در میان روانشناسان و هم در میان عامه مردم با اقبال و استقبال مناسبی مواجه شده‌اند اما چندان در مورد تفاوت‌های آنها صحبت نشده است.

این مقاله کوتاه نوشته الیزابت اسکات است که توسط تحریریه سایت مجله موفقیت ترجمه شده تا در تعریف مفاهیم پایه‌ای چه برای فعالان این حوزه چه عموم مردم مورد استفاده قرار گیرد. موضوعی که به شدت مورد نیاز جامعه فعلی ما است و می‌تواند در رسیدن به خوش‌بینی منطقی و در عین حال مقابله با استرس و موج منفی‌نگری و منفی‌بافی‌های بی پایه و اساس مورد استفاده قرار گیرد.

وقتی که درباره روانشناسی مثبت صحبت می‌کنید، یک شاخه هیجان‌انگیز و نسبتا جدید روانشناسی مقابل شماست، مردم اغلب می‌گویند که طرفدار روانشناسی مثبت هستند و سال‌هاست که از آن استفاده کرده‌اند. گاهی اوقات ادعاهای کمتری وجود دارد که روانشناسی مثبت واقعا فقط خودباوری است (یا هر یک از سوء تفاهمات در مورد تفکر مثبت) و اینکه تکنیک‌های مبتنی بر عمل برای رسیدن به یک خلق خوب، خیلی بهتر از تفکر استراتژیک هستند. جالب توجه است، هر دو این پاسخ ها بر اساس باور مشترک است که “تفکر مثبت” و “روانشناسی مثبت” یکسان هستند. مهم است که درک تمایز بین این دو، نه تنها برای سطوح مدیریت استرس، بلکه برای سلامتی کلی، شادی و رضایت زندگی ضروری است.

.

تفکر مثبت

تفکر مثبت می‌تواند یک راه فوق العاده برای از بین بردن استرس باشد. این شیوه می‌تواند شامل اصلاح شناختی برای مبارزه با اعوجاج‌های شناختی مشترک باشد؛ تفکر مثبت می‌تواند تمرکز آگاهانه بر مزایای یک وضعیت، به جای نقاط ضعف آن، یا تمرکز دور از بعد منفی حوادث باشد. این موضوع می‌تواند شامل تلاش آگاهانه برای کنار آمدن با تمرکز بر جنبه‌های منفی‌ اتفاقات در زندگی باشد. تفکر مثبت شامل خوش بینی و قدردانی و حمایت است و می تواند شامل تأیید مثبت و همچنین یک تلاش متعهد برای متوقف کردن شکایت از اوضاع باشد. این قسمت در بخش‌های زیادی از راه‌های شناختی (مبتنی بر اندیشه) برای رسیدن به چارچوب ذهنی احساسی‌تر از ذهن منطقی استوار است، با درک این که وقتی ما مثبت فکر می‌کنیم، احساس خوبی داریم و از یک عملکرد قوی‌تر و کارآمدتر در خودمان بهره خواهیم برد. تفکر مثبت یک روش برای فکر کردن به رفتار بهتر و انعطاف پذیری بیشتر است، نه اینکه ما را به یک فرایند متفاوت از ذهن راهنمایی کند. در حقیقت، تفکر مثبت می‌تواند به دوری از بسیاری از استرس‌ها کمک کند. استرس‌هایی که بیشتر به خاطر دیدگاه منفی دچار آنها می‌شویم و تنها راه دوری از آنها دستیابی به تفکر مثبت است.

.

روانشناسی مثبت

روانشناسی مثبت کمی متفاوت است. می‌تواند تمام این موارد را شامل شود، اما مطالعه علمی آن چیزی است که باعث رشد مردم می‌شود و کمی بیشتر از آنچه که بسیاری از مردم فکر می‌کنند به “افکار گرم و فازی” و به برخی مداخلات انسانی بر اساس یافته‌های تحقیق می‌پردازند. روانشناسی مثبت بر رفتارهایی تمرکز دارد که می‌تواند منجر به یک چارچوب ذهنی بهینه‌تر از ذهن شود، همانند الگوهای اندیشه که به رفتارهای کارآمدتر منجر می‌شود، مانند درمان شناختی- رفتاری (CBT) اما در مقایسه با  CBT، روانشناسی مثبت بیشتر در مورد آنچه باعث می‌شود افراد در حال حاضر با عملکردی حتی بیشتر و بهتر رشد کنند، تمرکز خواهد کرد. روانشناسی مثبت بیشتر به جای حل مشکل ممکن است بر عواملی که باعث ایجاد مشکلات در زندگی فرد شود بیشتر تمرکز کند. روانشناسی مثبت می‌تواند به افرادی که به اندازه کافی کارآیی بالقوه ندارند این کارآیی خود را به حداکثر برسانند. همچنین به افراد کمک می‌کند که بتوانند با استرس‌هایی که با آن درگیر هستند مقابله کنند. این شاخه از روانشناسی کمک می‌کند تا به افراد موثری تبدیل شوند که بیشتر به استرس مقاوم هستند و از زندگی خود نیز به میزان بیشتری از رضایت برخوردار می‌شوند.

.

روانشناسی مثبت یک رشته تحصیلی وسیع است، اما شامل چند مولفه اصلی می‌شود. در زیر برخی از ایده‌ها و توصیه‌های محبوب‌تر از زمینه روانشناسی مثبت، یکی از شاخه‌های مورد علاقه من برای کاهش استرس است را به شما معرفی می‌کنیم که بتوانید با تامل و تعمق بر آنها با استرس مقابله کنید و به عملکرد مثبت‌تری از خودتان در کار و زندگی و سایر ابعاد شخصی خودتان برسید.

.

قدردانی: شما باید این مورد را بررسی کنید که قدردانی چقدر در زندگی شما وجود دارد و چگونه از آن در زندگی استفاده می‌کنید.

لذت: این مفهوم ممکن است در حال حاضر در زندگی شما باشد یا نباشد، اما لذت‌های کوچک یا بزرگ، سطحی یا عمیق می‌توانند به شما در ایجاد استحکام در برابر استرس کمک کنند.

خشنودی: برای رسیدن به خوشنودی تلاش کمی نسبت به لذت نیاز هست، اما از لحاظ مزایایی که این حس به شما می‌دهد ارزش آن را دارد. رسیدن به خوشنودی عملا می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

معنی: مهم است که معنی را در زندگی پیدا کنید. در اینجا رسیدن به پاسخ چرا و چگونه در ابعاد مختلف زندگی است.

خوش‌بینی: از خودتان سوال کنید که خوش‌بینی به چه معناست؟ خوش‌بینی ( و اینکه لزوما آنچه مردم درباره آن فکر می‌کنند) دقیقا چیست و چطور به ما کمک می‌کند؟

16 حوزه زندگی: آیا می‌دانید 16 حوزه زندگی شما وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی و حداکثر سازی قرار گیرد تا خوشبختی، انعطاف پذیری و رضایت شما از زندگی را افزایش دهد؟ در روزهای آینده این 16 حوزه زندگی را بررسی خواهیم کرد.

با تمرکز بر یکسری واژه‌های تمرینی که عنوان شد مانند قدردانی، لذت، معنی و خوش‌بینی بررسی کنید که این واژه‌ها چه اندازه در ذهن و زندگی شما وجود دارند؟ اگر وجود دارند آنها را تقویت کنید. اگر هم از آنها فاصله گرفته یا فراموششان کرده‌اید، سعی کنید بیشتر به سمت آنها گرایش پیدا کنید و به آنها باور داشته باشید و به آنها عمل کنید. تفکر مثبت و باورهای مثبت عملا موجب استحکام ذهن و عملکرد شما در همه‌ی ابعاد زندگیتان خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا