مهارت فردی

6 راه برای ایجاد اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به عنوان احساس اعتماد به توانایی ها ، ویژگی ها و قضاوت فرد تعریف می شود. اعتماد به نفس برای سلامتی و بهزیستی روانشناختی شما مهم است.

داشتن سطح اعتماد به نفس بالا و سالم می تواند به شما در موفقیت در زندگی شخصی و شغلی کمک کند.

.

فواید اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس می تواند مزایای زیادی در خانه ، محل کار و روابط شما به همراه داشته باشد. در اینجا نگاهی داریم به برخی از تأثیرات مثبت اعتماد به نفس در زندگی شما.

  • عملکرد بهتر : به جای اتلاف وقت و انرژی نگران این که مهارت کافی ندارید ، می توانید انرژی شما را صرف تلاش خود کنید. بنابراین در نهایت ، وقتی احساس اطمینان کنید عملکرد بهتری خواهید داشت.
  • روابط سالم : داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساس شما در مورد خود تأثیر می گذارد ، بلکه به شما کمک می کند دیگران را بهتر درک کرده و آنها را دوست داشته باشید. همچنین اگر به آنچه سزاوار آن نیستید نرسیدید این قدرت را برای شما فراهم می کند که آن دور شوید.
  • گشودگی برای امتحان چیزهای جدید: وقتی به خود اعتقاد دارید ، تمایل بیشتری برای امتحان چیزهای جدید دارید. برای ارتقا سطح کلاس آموزشی ثبت نام کنید ، وقتی به خود و توانایی های خود اعتماد دارید ،  رسیدن موفقیت  بسیار آسان تر است.
  • یادگیری : اعتقاد به خود می تواند از هرگونه چالش یا ناملایمتی را که در زندگی دارید ، افزایش دهد.

خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس خود انجام دهید. خواه در یک زمینه خاص اعتماد به نفس نداشته باشید و یا اینکه بخواهید در مورد هر چیزی احساس اطمینان کنید ، این راهکارها می تواند به شما کمک کند »

.

مقایسه خود را با دیگران متوقف کنید

چه خودتان را با دوستانتان را در اینستاگرام مقایسه کنید و چه حقوق خود را با درآمد دوستتان مقایسه کنید ، مقایسه ها سالم نیستند.

محققان دریافتند افرادی که خود را با دیگران مقایسه می کنند از حسادت رنج میبرند و هر لحظه آن را تجربه می کنند؛ و هرچه حسادت بیشتری داشته باشند ، احساس بدتری نسبت به خود دارند.

اگر نسبت به زندگی شخص دیگری حسادت می ورزید ، نقاط قوت و موفقیت خود را به خود یادآوری کنید.

.

خود را با افراد مثبت محاصره کنید

به احساس دوستانتان توجه کنید.

  • دوستانتان شما را بلند می کنند یا پایین می آورند؟
  • آیا آنها دائماً در مورد شما قضاوت می کنند یا اینکه شما را به خاطر آنچه که هستید می پذیرند؟

افرادی که با آنها وقت می گذرانید بیش از آنچه فکر می کنید در افکار و نگرش های شما در مورد خود تأثیر می گذارند.

اگر بعد از معاشرت با یک شخص خاص از خود احساس بدی دارید ، ممکن است زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده باشد.

.

مراقب بدن خود باشید

اگر از بدن خود سواستفاده استفاده کنید ، احساس خوب بودن در مورد خود دشوار است. از طرف دیگر ، اگر مراقبت از خود را انجام دهید ، می دانید که برای ذهن ، بدن و روح خود کار مثبتی انجام می دهید و به طور طبیعی احساس اطمینان بیشتری خواهید کرد.

در اینجا چند روش خودمراقبتی وجود دارد که به سطوح بالاتر اعتماد به نفس مرتبط هستند:

  • رژیم غذایی : خوب غذا خوردن فواید زیادی از جمله سطح بالاتری از اعتماد به نفس و عزت نفس دارد. هنگامی که بدن خود را با غذاهای مناسب تأمین می کنید ، احساس سلامتی ، قدرت و انرژی بیشتری می کنید ، که می تواند باعث شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.
  • ورزش: مطالعات به طور مداوم نشان می دهد که فعالیت بدنی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.
  • مراقبه: بیش از یک تمرین آرامش ، مدیتیشن از چندین طریق می تواند به تقویت اعتماد به نفس کمک کند. از طرف دیگر ، به شما کمک می کند خود را بشناسید و بپذیرید. مدیتیشن همچنین به شما می آموزد که از گفتگوی منفی با خود منصرف شوید و از هرگونه گفتگوی ذهنی که باعث اختلال در اعتماد به نفس شما می شود ، جدا شوید.
  • خواب: کمبود خواب می تواند احساسات شما را تحت تأثیر قرار دهد ، در حالی که خواب خوب و با کیفیت با ویژگی های مثبت شخصیتی از جمله خوش بینی و عزت نفس ارتباط دارد.

.

با خودت مهربان باش

خود شفقت شامل رفتار مهربانانه با خود هنگام اشتباه ، شکست یا تجربه بد است. این روشی برای برقراری ارتباط با خودتان است که به شما امکان می دهد از نظر احساسی انعطاف پذیرتر شوید و بتوانید احساسات چالش برانگیزتری داشته باشید و ارتباط خود را با خود و دیگران تقویت کنید. محققان توانایی ارتباط با خود را به روشی دلسوزانه با اعتماد به نفس مرتبط دانسته اند.

.

گفتگوی مثبت را تمرین کنید

استفاده از گفتگو با خود که خوش بینانه باشد ، می تواند به شما در پرورش خود شفقت ، غلبه بر خودباوری و چالش های جدید کمک کند. از طرف دیگر ، گفتگوی منفی با خود می تواند توانایی های شما را محدود کرده و اعتماد به نفس شما را کاهش دهد ، با اینكه ضمیر ناخودآگاه خود را قانع كنید كه “نمی توانید از عهده آن برآیید” یا اینكه كاری “خیلی سخت” است و “حتی نباید امتحان كنید”.

دفعه بعدی که فکر می کنید کاری برای گفتگو در یک جلسه ندارید یا بیش از حد شکل لازم برای تمرین دارید ، به خود یادآوری کنید که افکار شما همیشه دقیق نیستند.

در اینجا چند نمونه از چگونگی به چالش کشیدن گفتگوی بدبینانه با خود و تنظیم مجدد افکار خود به شیوه ای مثبت تر برای تفکر آورده شده است:

  • به جای اینکه به خود بگویید “من از عهده این کار بر نمی آیم” یا “این غیرممکن است” سعی کنید به خود یادآوری کنید که “شما می توانید این کار را انجام دهید” یا “تمام کاری که من باید انجام دهم این است که تلاش کنم.”
  • به جای اینکه هنگام اشتباه به خود بگویید “من نمی توانم کاری درست انجام دهم” ، به خود یادآوری کنید “دفعه بعد می توانم بهتر عمل کنم” یا “حداقل من چیزی یاد گرفتم”.
  • به جای اینکه بگویید از سخنرانی در جمع “متنفر” هستید ، از کلمه ملایم تری مانند “دوست ندارم” استفاده کنید و به خود یادآوری کنید که “همه نقاط قوت و ضعف دارند”.
.

با ترس های خود روبرو شوید

کار را به تعویق بیندازید (مانند اینکه از شخصی در یک قرار ملاقات بپرسید یا برای یک تبلیغ تبلیغ کنید) تا زمانی که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. بهترین راه برای ایجاد اعتماد به نفس ، رو در رو شدن با ترس است.

با برخی از ترس های خود که ناشی از عدم اعتماد به نفس است روبرو شوید. اگر می ترسید خود را خجالت زده کنید یا فکر می کنید که قصد آشفتگی دارید ، به هر حال آن را امتحان کنید. به خود بگویید این فقط یک آزمایش است و ببینید چه اتفاقی می افتد.

ممکن است یاد بگیرید که کمی مضطرب بودن یا چند اشتباه مرتکب شدن آنقدرها هم که فکر می کنید بد نیست. و هر بار که به جلو می روید ، می توانید اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید ، که در نهایت ، به شما کمک می کند تا ریسک نکنید که منجر به عواقب منفی عمده شود.

.

سخن آخر

همه ما هر لحظه می‌توانیم با مشکلات اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنیم. اما اگر مسائل مربوط به اعتماد به نفس در کار ، زندگی اجتماعی یا تحصیلات شما تداخل ایجاد می کند ، باید به دنبال کمک از یک متخصص بهداشت روان باشید؛ برای کسب اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا