نوروتراپی

نحوه عملکرد نوروفیدبک و مزایای آن

چگونه درمان نوروفیدبک کار می کند و کمک می کند؟

آموزش نوروفیدبک را می توان موثرترین درمان دانست که اغلب ناشناخته است. این یک درمان قدرتمند است که از طریق شرطی سازی یا تقویت عمل می کند و می تواند انواع علائم مرتبط با بسیاری از شرایط مختلف را بهبود بخشد.

از طریق فرآیند نوروفیدبک ، ناخودآگاه شما برای تغییر رفتار خود تقویت می شود. با تقویت ضمیر ناخودآگاه از طریق رایانه، تقویت بینایی و شنوایی به دست می آید. به سادگی، فرد برای تغییر امواج مغزی خود در سطح ناخودآگاه از طریق استفاده از رایانه تقویت می شود. با ایجاد فعالیت الکتریکی جدید از طریق فرآیند اندازه گیری و تقویت، مغز یاد می گیرد که خود تنظیم کند که سیستم عصبی را آرام می کند. این باعث کاهش یا از بین بردن علائم می شود. تقریباً هر مغزی، صرف نظر از سطح عملکرد (یا ناکارآمدی) آن، می‌تواند برای عملکرد بهتر آموزش ببیند.

 

چگونه بی نظمی بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد

بی نظمی نشان دهنده یک سیستم عصبی کم پاسخ، بیش از حد پاسخگو یا ناپایدار است. اکثر مردم با یک سیستم عصبی کاملا سالم و عملکرد امواج مغزی تنظیم شده به دنیا می آیند. با این حال، عوامل محیطی و ژنتیکی بر عملکرد امواج مغزی تأثیر می‌گذارند.

برخی موقعیت‌ها امواج مغزی و مغزی ما را تقویت می‌کنند و موقعیت‌های استرس‌زاتر دیگر می‌توانند باعث اختلال در نظم شوند. به عنوان مثال، بیماری های مزمن، کمبود خواب، درد مزمن، استرس مداوم و غیره همه شرایطی هستند که می توانند بر عملکرد تأثیر منفی بگذارند.

وقتی فعالیت امواج مغزی ما بی نظم باشد، علائم منفی می تواند ایجاد شود. به عنوان مثال، استرس بیش از حد می تواند باعث شود سیستم شما بیش از حد پاسخگو باشد. این پاسخگویی بیش از حد ممکن است منجر به مشکل در خاموش کردن تفکر شما شود.

ناتوانی در خاموش کردن افکار می تواند باعث شود که شما به سختی بخوابید یا افکار خود را در حال چرخش قرار دهید. نوروفیدبک به مغز اجازه می دهد تا خود تنظیم شود، که علائم منفی را کاهش می دهد.مسائل ژنتیکی مانند ADHD و افسردگی نیز بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد.

این که آیا این اختلال در نتیجه عوامل محیطی و ژنتیکی است، نوروفیدبک می تواند علائم را کاهش دهد. نحوه عملکرد نوروفیدبک بر روی یک سیستم عصبی بی نظممغز اندام پیچیده ای است که از میلیاردها سلول مغزی به نام نورون ها تشکیل شده است که از الکتریسیته برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. هر نورون از الکتریسیته برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کند و همچنین به بخش هایی تقسیم می شود که عملکردهای عصبی روانشناختی خاصی دارند. به عنوان مثال، لوب های فرونتال مسئول آماده سازی برای اعمال هستند.

آنها به اصطلاح ترمزهای مغز هستند. ترکیبی از میلیون‌ها نورون که سیگنال‌ها را به یکباره ارسال می‌کنند، مقدار زیادی فعالیت الکتریکی در مغز ایجاد می‌کند. تجهیزات پزشکی حساس مانند EEG می توانند سطح الکتریسیته را در نواحی پوست سر اندازه گیری کنند.

امواج مغزی همه یکسان است، اما مردم الگوی امواج مغزی یکسانی ندارند. الگوهای خاصی با شرایط خاصی مرتبط هستند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به ADHD اغلب دارای امواج مغزی آهسته بیش از حد از جلو (تتا) هستند و به اندازه کافی امواج مغزی سریع (بتا) ندارند.

این همان چیزی است که باعث می شود تمرکز آنها در مناطق غیر ترجیحی مشکل باشد (مثلاً، مغز آنها خسته است!).بدون خودتنظیمی، بسیاری از مشکلات سیستم عصبی مرکزی می تواند ایجاد شود. عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و علائم فیزیکی، تنها چند مورد هستند.

نوروفیدبک با موفقیت برای درمان ADHD، اوتیسم، اضطراب، استرس، پریشانی عاطفی، مسائل رفتاری، مشکلات خلقی، درد، لایم، PANS/PANDAS، سردرد، ضربه مغزی، TBI و بسیاری از مسائل دیگر استفاده می شود.

تقریباً هر مغزی، صرف نظر از سطح عملکرد (یا ناکارآمدی) آن، می تواند برای عملکرد بهتر آموزش ببیند. EEG Neurofeedback عملکرد مغز هر کسی را بهینه می کند، به همین دلیل است که ورزشکاران و مدیران اجرایی از آن برای بهینه سازی اوج عملکرد استفاده می کنند.

با نگاه کردن به آن به عنوان ابزاری برای بهینه سازی مغز، مانند تغذیه و ورزش، می بینیم که نوروفیدبک به سادگی یک راه فوق العاده برای بهبود خواب، بهبود خلق و خو، بهبود تمرکز و بهبود سرعت پردازش است.

آنچه تحقیقات در مورد نحوه عملکرد نوروفیدبک می گوید چهار دهه تحقیق نشان می دهد که نوروفیدبک چقدر موثر است (لوبار و شاوس، 1976). تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که نوروفیدبک انواع مسائل و علائم خاص را بهبود می‌بخشد. همه چیز از علائم مربوط به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی یا ADHD و اضطراب گرفته تا تشنج. در سال 1973، زمانی که نوروفیدبک در مراحل ابتدایی خود بود، تحقیقاتی برای بررسی اثربخشی نوروفیدبک در مقابل دارو در درمان جانبازان ویتنام مبتلا به PTSD و سوء مصرف مواد انجام شد. در عرض چند روز، نوروفیدبک به وضوح علائم را از بین برد و شرکت داروسازی بیمارستان را وادار کرد مطالعه را متوقف کند.

چهل و پنج سال بعد، دارودرمانی هنوز توسط طب غربی به عنوان تنها راه حل برای مسائل مربوط به سلامت روان مطرح می شود. به نوعی مردم متقاعد شده اند که دارو موثرتر و ایمن تر است، اما این نمی تواند دور از واقعیت باشد. تحقیقات (خواجه پیری و همکاران، 2014 و سوانسون و همکاران، 2017) عوارض جانبی متعددی از داروهای رایج مورد استفاده برای درمان ADHD ، متیل فنیدیت، از جمله: حوادث قلبی عروقی، تشنج و سکته مغزی (می تواند طولانی مدت باشد)، تیک، وسواس را نشان می دهد. – رفتار اجباری ، بی اشتهایی، تحریک پذیری، روان پریشی و شیدایی، افسردگی (می تواند طولانی مدت باشد)، بی خوابی، کندی و کاهش رشد، افزایش فشار خون و سوء مصرف مواد.متاآنالیزهای اخیر اثربخشی نوروفیدبک را در درمان ADHD (Arns, de Ridder, Strehl, Breteler, and Coenen, 2009) در کاهش بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی مستند می کنند. در مطالعه دیگری، Ziong، Shi و Hu (2005) نشان دادند که 90 درصد از کودکان مبتلا به ADHD پس از 40 جلسه نوروفیدبک بهبود یافته اند. در سال 2012، آکادمی اطفال آمریکا نوروفیدبک/بیوفیدبک را به عنوان مداخله سطح 1 برای ADHD رتبه بندی کرد که همان سطح دارو است.

این تأییدی بود از اثربخشی نوروفیدبک به عنوان یک درمان جامع مؤثر. علیرغم تمام تحقیقات مثبت، طب سنتی آلوپاتیک از نوروفیدبک استقبال نکرده است که آن را از تبدیل شدن به جریان اصلی باز می دارد. حتی اکثر پزشکان و پزشکان سلامت روان به اندازه کافی در مورد آن اطلاعات ندارند. این به دلیل عدم آموزش و آموزش در مورد نحوه عملکرد نوروفیدبک و میزان مؤثر بودن آن است.حتی درمانگران آموزش دیده اند تا زمانی که باید بسیاری از روش های درمانی دیگر (نوروفیدبک، بیوفیدبک ، EFT، EMDR، هیپنوتیزم ، رژیم غذایی، مدیتیشن، یوگا و غیره) را توصیه کنند که سیستم عصبی را به گونه ای آرام کند که فضایی را برای افراد ایجاد کند، دارو را توصیه کنند. احساسات خود را تجربه کرده و سپس در درمان به آنها رسیدگی کنید.

واقعا درمان های کمی وجود دارند که به اندازه نوروفیدبک تحقیقات مثبت داشته باشند. با این حال، نوروفیدبک به جریان اصلی تبدیل نشده است. با عدم حمایت طب سنتی، بسیاری از مردم به آن اعتماد ندارند. تحقیق از گانی و همکاران. (2008) اثربخشی طولانی مدت نوروفیدبک را نشان می دهد، زیرا آنها دریافتند که بهبود در رفتار و توجه 6 ماه و 2 سال پس از اتمام درمان پایدار است. نوروفیدبک تغییرات پایداری ایجاد می‌کند که افراد را در مسیر سلامتی قرار می‌دهد و مردم باید آن را دقیقاً ببینند: یک گزینه آزمایش شده، معتبر و ایمن برای بهبود عملکرد مغز و سلامت روان.

فرآیند نوروفیدبکاولین قدم گرفتن یک نوار مغزی کمی (QEEG) است. یک کلاه روی سر فرد قرار می گیرد و فعالیت الکتریکی سطحی که مغز تولید می کند اندازه گیری می شود. به عبارت بسیار ساده، QEEG یک تجزیه و تحلیل کامپیوتری از داده های EEG است. این روشی است که در آن فعالیت EEG ثبت و به صورت آماری تجزیه و تحلیل می شود و داده های شما با یک پایگاه داده مقایسه می شود تا به دنبال الگوهایی بگردید که مشخص می کند چه مناطقی بیش از حد یا کم کار هستند . این یک راه بصری برای مشاهده عملکرد مغز از نظر امواج مغزی است. پس از QEEG، یک پروتکل نوروفیدبک شخصا توسط دکتر روزان طراحی می‌شود که بر آرام کردن و تنظیم مغز تمرکز دارد، بنابراین فرد می‌تواند تمرکز کند، احساس آرامش کند و خیلی بد خلق نباشد و همچنین بهتر بخوابد.بسته به شرایط، مسائل و عملکرد مغز، تعداد جلسات نوروفیدبک EEG مورد نیاز بر اساس هر فرد متفاوت است اما بین 20 تا 100 جلسه یا بیشتر متغیر است. اکثر مشتریان باید دو تا سه بار در هفته مراجعه کنند تا تغییرات پایدار را مشاهده کنند. مانند ورزش، لازم است فرد به این فرآیند متعهد باشد و به طور منظم برای «عضله سازی» وارد شود. در حالی که تحقیقات به ما نشان می‌دهد که اکثر افراد کاهش علائم را گزارش می‌کنند، برخی به سرعت تغییرات را می‌بینند و برخی دیگر زمان می‌برند تا تفاوت را ببینند.

هر تمرین‌کننده‌ای به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌کند، اما بیشتر آنها پس از هر جلسه، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. درک این نکته مهم است که علم پشت نوروفیدبک شامل جمع آوری منظم داده ها است.در دفتر ما، پیشرفت را به سه روش زیر نظر داریم. اول، QEEG در فواصل منظم به ما اجازه می دهد تا به طور عینی به عملکرد مغز نگاه کنیم. دوم، جمع آوری داده ها در هر جلسه نوروفیدبک انجام می شود. سوم، ما به طور منظم پروتکل‌ها را از طریق نظارت بر پیشرفت چک لیست سفارشی می‌کنیم.نوروفیدبک بر امواج مغزی تأثیر می گذارد زیرا فرد برای تغییر امواج مغزی خود و حفظ ریتم متمرکز و آرام تقویت می شود. به طور معمول، یک فرد یک موج مغزی را که بیش از حد دارد پایین می آورد و یکی را که به اندازه کافی ندارد، افزایش می دهد. این منجر به کاهش علائم فرد و بهبود توجه، حافظه و خلق و خو می شود. پروتکل هر فرد بر اساس مسائل و الگوهای امواج مغزی متفاوت است.بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که تجهیزات نوروفیدبک چیزی را دستکاری می کنند. چیزی که واقعاً اتفاق می افتد این است که ماشین ها به سادگی به افراد کمک می کنند توانایی خود را برای مدیریت مغز خود افزایش دهند. آنها یاد می گیرند که مدارهای عصبی خود را از طریق فرآیند ساده تقویت تقویت کنند.نحوه عملکرد نوروفیدبک با دارو متفاوت استN eurofeedback کاملاً متفاوت است زیرا به آرامش سیستم عصبی مرکزی و در عین حال افزایش کیفیت های مثبت کمک می کند. CNS را وادار می کند تا خود تنظیم شود تا علائم منفی از بین برود. فرد اغلب احساس آرامش و در عین حال متمرکز می کند، خواب بهتر می شود و خلق و خوی کلی فرد بهبود می یابد. هنگامی که مغز الگوهای سالم را یاد گرفت، پس از توقف شما به شیوه ای سالم به کار خود ادامه خواهد داد.

یکی از مادران پس از انجام نوروفیدبک، فرزندش را “جانی 2.0” صدا کرد زیرا گفت نوروفیدبک او را نسخه بهتری از خودش کرده است. او آنچه را که بعد از نوروفیدبک همیشه برای بزرگسالان و بچه‌ها اتفاق می‌افتد، به زیبایی بیان کرد. آنها نسخه بهتری از خود می شوند زیرا مغز آنها می تواند خود را تنظیم کند.

دفتر ما دارای کودکانی است که برای اولین بار قادر به رنگ آمیزی هستند و بزرگسالانی که پس از نوروفیدبک دیگر مضطرب نمی شوند. یک مادر به اشتراک گذاشت که تنها پس از دوازده جلسه، پسر 9 ساله‌اش برای اولین بار در زندگی‌اش می‌توانست روی تخته بازی بنشیند. اخیراً، یک بزرگسال پس از تلاش ناموفق 12 دارو برای اولین بار توانست تمرکز کند. وقتی سیستم عصبی را وادار به خود تنظیمی می‌کنید، تغییر مثبت می‌تواند بسیار چشمگیر یا ظریف‌تر باشد و زمان ببرد.

یکی دیگر از مزایای عمده نوروفیدبک این است که عوارض جانبی بسیار کمی دارد در حالی که داروها عوارض زیادی دارند. نوروفیدبک همچنین با سایر درمان‌ها و درمان‌های جامع عمل می‌کند.

به طور تکان دهنده یک سوم از تمام بستری شدن در بیمارستان به دلیل عوارض جانبی دارو است. به طرز وحشتناکی، این پول هدر رفته را هدر می دهد و باعث رنج بی مورد می شود. با وجود تمام عوارض جانبی مرتبط با داروها و فقدان اثربخشی طولانی مدت (جنسن و همکاران، 2007)، مردم باید در مورد اثربخشی درمان های مبتنی بر تحقیق مانند نوروفیدبک بیاموزند و دلایل عدم مصرف دارو را درک کنند . کودکان و به طور بالقوه تاثیر منفی بر رشد مغز.عوارض جانبی نوروفیدبکبسیاری از مردم در مورد نوروفیدبک سؤالاتی دارند، اما اگر عوارض جانبی وجود داشته باشد، مشکل بزرگی است، ما اغلب اینجا هستیم. به دلیل نحوه عملکرد نوروفیدبک، عوارض جانبی کمی وجود دارد.انواع خاصی از الگوبرداری امواج مغزی با نرخ بالاتری از واکنش‌های موقت همراه است و پزشک باتجربه شما باید بداند که چگونه به آن رسیدگی کند. علاوه بر این، یک پزشک باتجربه که QEEG های خود را انجام می دهد، می تواند نوروفیدبک را در زمان واقعی تغییر دهد تا پاسخ های تحریک شده یا کمتر از حد را برطرف کند.پاسخ های بیش از حد تحریک شده می تواند فرد را بیش از حد تحریک کند، سردرد ایجاد کند یا باعث تحریک او شود. از طرفی می تواند باعث کم تحرکی آنها شود که به شکل خستگی نشان می دهد. یک تنظیم ساده پروتکل هر گونه عوارض جانبی موقت را متوقف می کند.

در یک ارائه دهنده نوروفیدبک به دنبال چه چیزی باشیداکثر پزشکان از نوروفیدبک EEG استفاده می کنند. نحوه عملکرد نوروفیدبک به هیچ نوع تجهیزات یا برنامه ای در مقایسه با دیگری مرتبط نیست. چیزی که یک درمان را بهتر از دیگری می کند، کیفیت و تجربه پزشک است و مهم است بدانید که نوروفیدبک تا حد زیادی توسط کیفیت پزشک تعیین می شود، به همین دلیل است که می خواهید با دکتر روزان کار کنید. مهم نیست در کجای دنیا هستید، می‌توانید با نوروفیدبک در خانه از آسودگی خاطر با دکتر روزان کار کنید .همیشه به یاد داشته باشید… “مغز آرام، خانواده شاد™”سلب مسئولیت: هدف این مقاله ارائه توصیه های بهداشتی نیست و توصیه می شود قبل از شروع هر رژیم سلامتی جدید با یک پزشک مشورت کنید.

آیا به دنبال راه حل هایی برای کودک یا نوجوان خود هستید؟ دکتر Roseann و تیم او همه در مورد راه حل هستند، بنابراین شما در جای مناسب هستید! 3 راه برای کار با دکتر روزان وجود دارد: حضوری در مرکز سی تی ریجفیلد او به طور مجازی با او در خانه نوروفیدبک و برنامه های مربیگری با دریافت برنامه Get Unstuck او می‌توانید کتاب‌های او را برای والدین و متخصصان تهیه کنید ، از جمله: «خوب می‌شود»™: راه‌های اثبات شده برای بهبود سلامت روانی فرزندتان ، مجموعه ابزار تله‌تراپی™ و مغز تحت حمله: منبعی برای والدین و مراقبان کودکان مبتلا به PANS، PANDAS، و خودایمنی آنسفالوپاتی.

آیا شما حرفه ای هستید که خواهان آموزش بیشتر از دکتر روزان هستید؟ کتاب او را بخرید، مجموعه ابزار دور درمانی: کتاب راهنمای درمانگر برای درمان کودکان و نوجوانان. اگر کسب‌وکار یا سازمانی هستید که برای حمایت از سلامت روان کارمندان به راهنمایی‌های پیشگیرانه نیاز دارید یا سازمانی که به دنبال نماینده برند است، صفحه صحبت حرفه‌ای دکتر روزان را بررسی کنید تا ببینید چگونه می‌توانیم با هم کار کنیم. دکتر روزان کارشناس و درمانگر سلامت روان کودکان است که در صدها رسانه از جمله CBS، NBC، FOX News، PIX11 NYC، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، Business Insider، USA Today، منتشر شده است.

CNET، مارث استوارت، و والدین. فوربز او را “یک رهبر فکری در سلامت روان کودکان” نامید. او بنیانگذار و مدیر موسسه جهانی بهداشت روانی کودکان و دکتر روزان کاپانا هاج است. دکتر روزان متخصص نوروفیدبک (BCN)، عضو هیئت مدیره انجمن بیوفیدبک منطقه شمال شرقی (NRBS)، ارائه‌دهنده سلامت روانی پزشکی یکپارچه (CMHIMP) و مربی سلامت مغز خبره کلینیک آمین است. او همچنین عضو انجمن بین‌المللی بیماری لایم و بیماری‌های مرتبط (ILADS)، انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA)، انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA)، انجمن ملی روان‌شناسان مدرسه (NASP)، بنیاد بین‌المللی OCD (IOCDF) است. انجمن بین المللی نوروفیدبک و تحقیقات (ISNR) و انجمن روانشناسی کاربردی و بیوفیدبک (AAPB).

دکمه بازگشت به بالا