مهارت فردی

محبوبیت چیست؟/بررسی 5 نیاز اساسی

محبوبیت چیست؟/چگونه در هر جمعی جا با کنیم؟

 

ابتدایی ترین و اصلی ترین نیاز برای اینکه بتوانید جای خود را، نه تنها در هر جمعی بلکه در قلب هر کسی باز کنید داشتن محبوبیت است .پس سوالِ محبوبیت چیست؟ یعنی اینکه چگونه به یک فرد دوست داشتنی تبدیل شویم همان معنی محبوب بودن و مقبولیت را دارد که نتیجه ی آن پسندیده شدن توسط هر گروه اجتماعی است.

محبوبیت یکی از مفاهیم اجتماعی است که بسیاری از ما به آن علاقه داریم و به دنبال آن هستیم. محبوب بودن به معنای داشتن دوستان زیاد، تأثیرگذار بودن بر دیگران، و درک و قبول شدن توسط جامعه است. محبوب بودن می تواند منجر به سلامت روان، خود اعتمادی، رضایت از زندگی، و موفقیت شخصی و حرفه ای شود. اما چگونه می توانیم محبوب شویم؟ آیا محبوب بودن ژنتیک است یا قابل یادگیری؟ چه عوامل و رفتارهایی باعث محبوب بودن یا نامحبوب بودن ما می شود؟

در این مقاله، به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و راهکارهای علمی برای افزایش محبوبیت خود را بررسی خواهیم کرد.

این مقاله شامل این موارد است:

تعریف محبوبیت

راهکار های افزایش محبوبیت از نظر روانشناسی

نظریه های روانشناسان درباره محبوبیت

منابع

تعريف و انواع محبوبيت

برای شروع، لازم است که تعريف دقيق و علمي از محبوبيت را بدانيم. به طور کلي، محبوب بودن به این معناست که دارای رابطه های اجتماعي با کيفيت باشيد. این رابطه های با کيفيت شامل دارا بودن دوستان صميمي، پشتکار در حل مشکلات، همدلي و همکاري با ديگران، و پذيرش خود و ديگران است.ا

لبته، نظرات و سلايق فرد به فرد در خصوص اینکه چه کساني را دوست دارد و با آن ها رابطه برقرار کند، متفاوت است. اما در حالت عام، فرد محبوب کسي است که تعداد زياد و مناسب از دوستان را جذب کند و با آن ها رابطه گرم و صادقانه داشته باشد. اما آيا همه فرد های محبوب این گونه اند؟ پاسخ منفي است.

در واقع، پژوهشگران روانشناسي دست كم دو نوع از محبوبيت را تشخيص داده اند. اين دو نوع عبارتند از :

1.محبوبیت اجتماعی

این نوع محبوبیت به این معناست که فرد توسط بیشتر افراد دوست داشته شود و با آن ها رابطه مثبت و متقابل داشته باشد. فرد محبوب اجتماعی معمولا خوش برخورد، خوش قلب، صادق، باهوش، خلاق، و خنده رو است. او همچنین مهارت های ارتباطی بالایی دارد و می تواند به راحتی با دیگران صحبت کند و آن ها را جذب خود کند.

فرد محبوب اجتماعی به دیگران احترام می گذارد و از آن ها حمایت می کند. او همچنین توانایی همکاری و تعامل با گروه های مختلف را دارد و در فعالیت های گروهی نقش مثبتی دارد.

 

آدلر در باب تعامل اجتماعی اشاره دارد؛فردی که با دیگران در تعامل است و نقش مفیدی در اجتماع ایفا می کند،علاوه بر دست یافتن به محبوبیت به علاقه ی اجتماعی می رسید.

طبق گفته ی آدلر شخصی که با کمک به دیگران به حالت سرخوشی و محبوبیت بین مردم می رسد،در نهایت با دریافت علاقه ی اجتماعی به قوی ترین مرحله ی دریافت اعتماد به نفس می رسد. باید بدانید که اعتماد به نفس نیز در پذیرفته شدن از سوی دیگران بسیار موثر است.

همچنین برای کمک به اعتماد به نفس خود می توانید از دوره ی حال خوب در اپلیکیشن آکادمی دکتر اخوان به صورت رایگان استفاده کنید

2.وضعیت محبوب بودن

این نوع محبوبیت به این معناست که فرد توسط بیشتر افراد شناخته شده و تأثیرگذار باشد، حتی اگر آن ها از او خوششان نیاید. فرد محبوب جایگاهی معمولا زیبا، ثروتمند، قدرتمند، شجاع، و جسور است.

او همچنین مهارت های رقابتی بالایی دارد و می تواند به راحتی بر دیگران غلبه کند و آن ها را تحت تأثیر قرار دهد. فرد محبوب جایگاهی به دیگران فرمان می دهد و از آن ها استفاده می کند. او همچنین توانایی رهبری و کنترل گروه های مختلف را دارد و در فعالیت های گروهی نقش منفی یا سلطه گری دارد.

 

ابتدا نظرتان را به نظریه ی یک روانشناس به نام  سارا ا.راسکین  در کتاب روانشناسی محبوبیت می کنم؛ سارا ا. راسکین یک روانشناس و استاد دانشگاه نیوهمپشایر است که در زمینه های انگیزش، هوش هیجانی، تعاملات اجتماعی و رفتار سازمانی تحقیق می کند.

نظریه راسکین بر اساس این فرض استوار است که محبوبیت یک نتیجه از تطابق بین خصوصیات شخصیتی فرد و انتظارات و نیازهای گروههای اجتماعی است. به عبارت دیگر، فرد محبوب و پذیرفته شده است که بتواند با گروه های مختلف همسو شود و نقش های مورد تقاضای آنها را بازی کند.  راسکین معتقد است که برای افزایش محبوبیت خود، فرد باید چهار عامل را در نظر بگیرد که عبارتنداز:

1.توانمندی

فرد باید توانایی تطبیق با شرایط و محیطهای مختلف را داشته باشد و نشان دهد که قادر است با تغییرات سر و کار داشته باشد

2.پذیرا بودن

فرد باید احساسات و نظرات دیگران را پذیرفته و از آنها قدردانی کند. فرد باید به دیگران گوش داده و با آنها همدلی کند.

3.معتمد بودن

فرد باید قابل اعتماد و متعهد باشد و وظایف خود را به خوبی انجام دهد. فرد باید پاسخگو و منصفانه باشد و از خطاهای خود درس بگیرد.

4.حل مسئله

فرد باید توانایی حل مسائل و ابتکار عمل را داشته باشد و نشان دهد که قادر است به روش های جدید و نوآورانه فکر کند.

بر اساس نظریه راسکین، فرد محبوب است که بتواند در هر چارچوب اجتماعی، این چهار عامل را به خوبی به کار گیرد و با دیگران همکاری کند.

 

عوامل تأثیرگذار بر محبوبيت از نظر روانشناسی

پس از اینکه فهمیدیم محبوبیت چیست، حال سؤالی كه پيش مي آيد اين است كه چه عواملي بر محبوبيت يک فرد تأثير دارند. آيا بعضی ها به صورت ذاتي يا به خاطر ژن هايشان محبوب اند؟ يا عاملهای ديگری نظير شخصيت، رفتار، يادگيری و تجربه در شكلگيری محبوبيت نقش دارند؟ پاسخ به اين سؤالات در پژوهش های علمی پیدا شده است.

در این بخش، به برخي از عامل های تأثیرگذار بر محبوبیت اشاره خواهیم کرد.

ژنتیک

یکی از عواملی که در محبوبیت فرد نقش دارد، ژنتیک است. پژوهشهای ژنتیک رفتاری نشان داده‌اند که بعضی از ویژگیهای شخصیتی و رفتاری که با محبوبیت ارتباط دارند،نتیجه ی وراثت ه. برای مثال، خوش بینی، باز بودن به تجربه، همدلی، خود آگاهی، و خود کنترلی، که همگی با محبوبیت اجتماعی همبستگی دارند، قسمتی از آنها به دلیل ژنهای فرد است.

همچنین، زیبایی ظاهری، قدرت جسمانی، و هوش، که همگی با محبوبیت جایگاهی همبستگی دارند، قسمتی از آنها به دلیل ژنهای فرد است. البته، این نکته را در نظر داشته باشید که ژنهای فرد تنها قسمت کوچکی از عاملهای تأثیرگذار بر محبوبیت هستند و عاملهای دیگر نظیر محیط و تجربه نقش بسزایی در شکل گیری و تغییر محبوبیت دارند.

شخصيت

عامل ديگري كه در محبوبيت فرد نقش دارد، شخصيت است. شخصيت به مجموعه ويژگی ها و الگو هاي رفتاري و عاطفي يك فرد گفته مي شود كه او را از ديگران متمايز مي كند. شخصيت فرد توسط عوامل ژنتيكي و محيطی شكل گرفته و در طول زندگی  تغيير می كند.

پژوهشهای روانشناسی شخصیت نشان داده‌اند که بعضی از ویژگیهای شخصیتی با محبوبیت فرد همبستگی دارند. برای مثال، پنج عامل بزرگ شخصیت، که شامل باز بودن به تجربه، وجدانی بودن، خارج گرایی، هماهنگی، و عاطفی بودن هستند، با محبوبیت اجتماعی فرد رابطه مثبت دارند.

به عبارت دیگر، فردی که باز، وجدانمند، خارج گرا، هماهنگ، و عاطفی باشد، احتمالا محبوب تر از فردی است که بسته، سست، درون گرا، نافرمان، و بی عاطفه باشد. همچنین، بعضی از ویژگیهای شخصیتی با محبوبیت جایگاهی فرد رابطه مثبت دارند. برای مثال، خودکارآمدی، خود اعتمادی، رقابت پذیری، و رهبری با محبوبیت جایگاهی فرد رابطه مثبت دارند. به عبارت دیگر، فردی که خودکارآمد، خود اعتماد، رقابت پذیر، و رهبر باشد، احتمالا محبوبتر از فردی است که ناتوان، خود شکسته، تسلیم گرا، و پیرو باشد.

رفتار

عامل سومي كه در محبوبيت فرد نقش دارد، رفتار است. رفتار به هر گونه عمل يا واكنش قابل مشاهده يك فرد در پاسخ به شرايط و محرك هاي داخلي يا خارجي گفته مي شود. رفتار فرد توسط عوامل ژنتيكي، شخصيتي، يادگيري، و تجربه شكل گرفته و در طول زندگي تغيير مي كند. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی نشان داده اند که بعضی از الگوهای رفتاری با محبوبیت فرد همبستگی دارند. برای مثال، الگوهای زیر با محبوبیت اجتماعی فرد رابطه مثبت دارند:

A.فرد خوش بین

کسی است که به آینده با امید نگاه کند و از زندگی لذت ببرد. فرد خوش بین با نشان دادن حال خوب و انرژی مثبت، دیگران را به خود جذب می کند و با آن ها رابطه گرم و صمیمی دارد. فرد خوش بین همچنین با مقابله با چالش ها و مشکلات با روحیه و تلاش، دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد و از آن ها حمایت می گیرد.

B.فرد خودآگاه

کسی است که خودش را به خوبی بشناسد و قوت ها و ضعف های خود را بپذیرد. فرد خودآگاه با نشان دادن صداقت و شفافیت، دیگران را به خود اعتماد می کند و با آن ها رابطه صادقانه و قابل اعتماد دارد. فرد خودآگاه همچنین با توجه به نظرات و احساسات دیگران، دیگران را درک و قدردانی می کند و از آن ها یاد می گیرد.

C.فرد خودکنترلگر

کسی است که توانایی کنترل عواطف، رفتار، و تصمیمات خود را دارد. فرد خودکنترلگر با نشان دادن پایبندی به قوانین، اخلاق، و مسئولیت پذیری، دیگران را به خود احترام می گذارد و با آن ها رابطه سالم و منظم دارد. فرد خودکنترل همچنین با جلوگیری از عصبانیت، تعصب و پرخاشگری، دیگران را آرام و مطمئن می کند و از آن ها حفاظت می کند.

D.فرد خلاق

کسی است که توانایی تولید ایده های جدید، منحصر به فرد، و مفید را دارد. فرد خلاق با نشان دادن استعداد، نوآوری، و تفکر غیر قابل پیشبینی، دیگران را به خود شگفت زده می کند و با آن ها رابطه جذاب و جالب دارد. فرد خلاق همچنین با حل مسائل و چالشها با روشهای جدید و بهتر، دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد و از آن ها تشویق می گیرد.

E.فرد جسور

کسی است که توانایی مقابله با خطر، ترس، و ناامیدی را دارد. فرد جسور با نشان دادن شجاعت، اعتماد به نفس، و ایستادگی، دیگران را به خود احساس تحسین می کند و با آن ها رابطه قوی و محکم دارد. فرد جسور همچنین با ریسک پذیری و انجام کارهای سخت و ناممکن، دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد و از آن ها حمایت می گیرد.

F.فرد جذاب

کسی است که دارای زیبایی ظاهری یا درونی باشد. فرد جذاب با نشان دادن زینت، آرایش، لباس، بدن، صدا، چهره، چشم، لبخند، یا شخصیت، دیگران را به خود علاقه مند می کند و با آن ها رابطه جذاب و معشوقانه دارد.

فرد جذاب همچنین با نشان دادن استایل، سلیقه، و فرهنگ، دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد و از آن ها تحسین می گیرد.

افزایش محبوبیت با کمک روانشناسی

راهکارهای علمی برای افزایش محبوبیت از نظر صاحب نظران

 

حال سؤالی كه پيش می آيد اين است كه چگونه مي توانيم محبوبيت خود را افزايش دهيم. آيا محبوب بودن يک مهارت قابل يادگيري است؟ يا بعضيها به صورت ذاتي يا به خاطر شانس محبوباند؟ پاسخ به اين سؤالات در پژوهشهاي علمي پیدا شده است. در این بخش، به برخي از راهكارهای علمي برای افزایش محبوبيت اشاره خواهيم كرد.

1.تغییر نگرش

راهکار اولی که برای افزایش محبوبیت خود می توانید انجام دهید، تغییر نگرش است. نگرش به چگونگی نظر دادن یا حس کردن درباره ی چیز، شخص، یا وضعیت خاص گفته می شود. نگرش فرد توسط عوامل شخصیتی، رفتاری، ژنتیکی، و محیطی شکل گرفته و در طول زندگی تغییر می کند.

پژوهش های روانشناسی نشان داده اند که نگرش فرد درباره ی خود، دیگران، و جامعه بر محبوبیت فرد تأثیر دارد. برای مثال، فردی که نگرش خودپسندانه، خودخواهانه، و تحقیرآمیز به خود، دیگران، و جامعه داشته باشد، احتمالا نامحبوب تر از فردی است که نگرش خود پذیرفته، همدل، و احترام آمیز به خود، دیگران، و جامعه داشته باشد. بنابراین، برای افزایش محبوبیت خود، لازم است که نگرش خود را به سمت مثبت تر و سازنده‌تر تغییر دهید.

2.پذیرفتن خود

کسی که خودش را با تمام قوت ها و ضعف های خود بپذیرد و به خود اعتماد داشته باشد. فرد خود پذیرفته با نشان دادن عزت نفس و قدردانی از خود، دیگران را به خود جذب می کند و با آن ها رابطه پذیرفته شده و مورد قبول دارد.

 

آبراهام مازلو روانشناس انسان گرای آمریکایی که شهرتش به واسطه ی نظریه ی سلسله مراتب نیاز های انسانی(هرم مازلو) می باشد تعریف جالبی برای محبوبیت به عنوان یک نیاز ارائه می دهد. مازلو نظریه ای را با نام هرم نیازها مطرح کرد که بر اساس آن، انسانها پنج سطح از نیازهای مختلف دارند که باید به ترتیب از پایین به بالا برآورده شوند.

سطح اول

نیاز های فیزیولوژیک یا بقایی که شامل غذا، آب، خواب، تنفس و جنسیت هستند.

سطح دوم

نیازهای امنیتی که شامل حفاظت از خود، خانواده، مال و متعلقات و سلامت جسمانی و روانی هستند.

سطح سوم

نیازهای عشق و تعلق که شامل دوست داشتن و دوست داشته شدن، پذیرفته شدن و محبوبیت در گروههای اجتماعی مثل خانواده، دوستان، همکاران و جامعه هستند.

سطح چهارم

نیازهای احترام به خود و دیگران که شامل اعتماد به نفس، قدرت، موفقیت، استقلال و احساس ارزش خود هستند.

سطح پنجم

نیاز به خود-انجام یا خود-باورانگیزی که شامل رشد فردی، خلاقیت، استعداد، تحقق پتانسیلهای خود و معنویت هستند.

به گفته مازلو، برای رسیدن به سطح بالاتر از نیازها، باید سطح پایین تر را به طور کامل یا حداقل به طور قابل قبول برآورده کرد. در غیر این صورت، فرد به سطح پایین تر بازخواهد گشت.

بنابراین، برای دستیابی به محبوبیت و پذیرفته شدن در جامعه، لازم است که فرد نگران نباشد از تأمین نیازهای فیزیولوژیک و امنیت خود و خانواده‌اش. همچنین باید با دادن عشق و تعلق به دیگران، عشق و تعلق را در عوض دریافت کند. در این صورت، فرد محبوب و پذیرفته شده خواهد شد.

خلاصه

راه حل های زیادی در خصوص اینکه چگونه به محبوبیت برسیم در این مقاله به صورت پله به پله ارائه شد. شما پیش از آنکه محبوب شوید لازم است تعریف محبوبیت را بدانید. در طول این فرآیند باید تاثیر ژن ها،محیط و … را باید در نظر بگیرید.

تعاملات اجتماعی به طرز جالبی تقریبا بیشترین اثر را در افزایش سطح محبوبیت دارند . در واقع خیلی از موقعیت هایی که منجر به افزایش وزن محبوبیت در ما می انجامد، ریشه های شخصیتی دارد که آشنایی با همه ی آنها، یاریِ یک روانشناس کارکشته را می طلبد.

اگر به محبوبیت به عنوان یک نیاز نگاه کنید دستیابی به آن خیلی آسان تر خواهد بود.

منابع

نظریه ی Sarah A.Raskin  محقق و استاد دانشگاه

https://internet3.trincoll.edu/facprofiles/default.aspx?fid=1000611

کتاب انگیزش و شخصیت (Motivation and Personality) اثر آبراهام مالز روانشناس آمریکایی

http://behinegi.com/product/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%84%D9%88/

 

Dunbar, H. F., Psychosomatic Diagnosis, New York: Hocher, 1943. 115. Eastman, M., The Enjoyment of Poetry, New York: Scribner’s, 1928. 116. Edel, E.

C., A study in managerial motivation, Personnel Adminis tration, 1966, 29, 3 1-38. 117. Einstein, A., and Infeld, L., The Evolution of Physics, New York: Simon and Schuster, 1938. 118. Eisenberg, P., Expssive movements related to feelings of domi nance, Arch. Psychol., 1937, 211, 73. 119. Eisenberg, P., and

Lazarsfeld, P., The psychological effects of unem- ployment, Psycholog. Bull., 1938, 35, 358-390. 120. Eliade, M., The Sacred and the Profane, New York: Harper & Row, 1961. 121. Ellis, W. D. (ed.), Source

Book of Gestalt Psychology, New York: Harcourt, Brace & World, 1939. PDF compssion, OCR, web optimization using a watermarked evaluation copy of CVISION Bibliography 535 122. Endore, G., Synanon, Garden City, N. Y.: Doubleday, 1968. 123. Erikson, E., Identity and the Life Cycle, New York: International Universities Press, 1959. 124. Esalen Institute brochures, Big Sur, Calif.: Esalen Institute, 1965- 1969.

چند مقاله در مورد محبوبیت و پذیرفته شدن:

https://scholar.google.com/scholar?q=verywell+mind+Popularity+and+acceptability&hl=fa&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا