مهارت فردی

8 فرمول جادویی برای افزایش حال خوب

8 فرمول جادویی برای افزایش حال خوب

حال خوب یکی از آرزوهای همه انسانها است. همه ما دوست داریم که در زندگی خود شاد، سرزنده، پرانرژی و راضی باشیم. اما چگونه میتوانیم حال خوب داشته باشیم و چه تاثیراتی برای زندگی ما دارد؟
حال خوب چیست؟حال خوب را میتوان به عنوان یک حالت روحی و روانی تعریف کرد که در آن فرد احساسات مثبت و لذتبخش را تجربه میکند و با خود، دیگران و جهان پیرامون خود رابطه سالم و مثبت دارد. حال خوب نشانه سلامت جسمانی و روحانی فرد است و برای رسیدن به آن نیاز به تلاش و تغییر در سطح فکر، عمل و رفتار دارد.

در ادامه می خوانیم:

  • فواید داشتن حال خوب

  • نظریه های روانشناسی در مورد حال خوب

  • 8 فرمول جادویی

 

 

 

حال خوب باعث میشود که فرد از زندگی خود لذت ببرد و به نعمات و فرصتهای آن قدردانی کند. حال خوب همچنین باعث میشود که فرد به خود، دیگران و جهان پیرامون خود رابطه سالم و مثبت داشته باشد:

فواید داشتن حال خوب

در ادامه به چند مورد در مورد داشتن حال خوب، اشاره می کنیم:

افزایش اعتماد به نفس

حال خوب باعث میشود که فرد به خود، تواناییها و ارزشهای خود احترام بگذارد و از خود رضایت داشته باشد. حال خوب همچنین باعث میشود که فرد به چالشها و فرصتهای زندگی با جرأت و امید روبرو شود و از تجربه‌های جدید و یادگیری نترسد

افزایش سلامت

حال خوب باعث میشود که فرد به سلامت جسمانی و روحانی خود توجه کند و رفتارهای سالمتری داشته باشد. حال خوب همچنین باعث میشود که فرد سیستم ایمنی قویتر، قلب سالمتر، مغز فعالتر و در نهایت افزایش طول زندگی اش را به همراه داشته باشد.
حال خوب نیز به فرد کمک میکند که با بیماریها و دردها بهتر کنار بیاید و از زندگی لذت ببرد.

افزایش ارتباطات

حال خوب باعث میشود که فرد با دیگران احساس نزدیکی، همبستگی، همفکری و همزبانی کند و از آنها قدردانی شود. حال خوب همچنین باعث میشود که فرد با دیگران رابطه صادقانه، صمیمانه، محترمانه و متقابل داشته باشد و از آنها پشتیبانی بگیرد و به آنها پشتیبانی بدهد.

فواید داشتن حال خوب را به طور کلی شرح دادیم، اما نظر روانشناسی در مورد افزایش حال خوب چیست؟

در واقع هنگامی که از نداشتن حال خوب رنج می برید، مراجعه به روانشناس به افزایش حال خوب شما کمک می کند. تراپی همیشه شما را در مسیر پیدا کردن راه حل با اتکا به توانایی های خودتان قرار می دهد.

نظریه و رویکرد های روانشناسی در مورد افزایش حال خوب

روانشناسی شناحتی-رفتاری

این روانشناسی بر این باور است که حال خوب یا بد فرد به نحوه تفسیر و تعبیر واقعیت بستگی دارد. بنابراین، با تغییر نگرش و باورهای منفی و ناسازگار به نگرش و باورهای مثبت و سازگار، میتوان حال خود را بهبود داد. این روانشناسی از تکنیکهای مختلفی مانند شکافزدایی، تجزیه و تحلیل، تجدید نظر، تمرین و تکرار استفاده میکند.

روانشناسی مثبت نگر

این روانشناسی بر این باور است که حال خوب فرد به قابلیتها، استعدادها، هدفها، ارزشها و معنویت فرد بستگی دارد. بنابراین، با شناسایی و تقویت عوامل مثبت در زندگی فرد، میتوان حال خود را بهبود داد. این روانشناسی از تکنیکهای مختلفی مانند سپاسگزاری، خیرخواهی، آموزش، همبستگی، خلاقیت و شادکامی استفاده میکند.

روانشناسی آگاهانه

این روانشناسی بر این باور است که حال خوب فرد به آگاه بودن به لحظه حال و پذیرش آنچه هست بستگی دارد. بنابراین، با کاهش ذهن پراکنده و افزایش تمرکز و آرامش در زمان حال، میتوان حال خود را بهبود داد. این روانشناسی از تکنیکهای مختلفی مانند مدیتیشن، تنفس عمق، چیدمان جسم، چیدمان فضا و چیدمان زمان استفاده می کند.

روانشناسی شادکامی

این روانشناسی بر این باور است که حال خوب فرد به سطح شادکامی و رضایت از زندگی فرد بستگی دارد. بنابراین، با شناسایی و افزایش عوامل مؤثر بر شادکامی و رضایت از زندگی، مثل هدفگذاری، تعادل، خودآگاهی، خودپذیری، خودکارآمدی و خودمحوری، میتوان حال خود را بهبود داد. این روانشناسی از تکنیکهای مختلفی مانند نوشتار درمانی، گفتار درمانی، بازخورد مثبت، تقسیمبندی وظایف و تجلیل از موفقیتها استفاده میکند.

روانشناسی نوروفیدبک

این روانشناسی بر این باور است که حال خوب فرد به سطح فعالیت الکتریکی مغز فرد بستگی دارد. بنابراین، با استفاده از دستگاههای الکتروآنسفالوگراف (EEG) یا دستگاههای نوروفیدبک، میتوان فعالیت الکتریکی مغز را اندازهگیری و نمایش داد و به فرد کمک کرد تا با تغییر نحوه تفکر و تصور، بتواند روشی که در زندگی حال خوب او را افزایش میدهد،پیدا کند.

8 فرمول جادویی برای داشتن حال خوب

در ادامه می بیندید که افزایش حال خوب اصلا سخت نیست!

1.تمرین شادی برای افزایش شادی!

طبق تحقیقات خندیدن بدون دلیل و غیر واقعی، مغز را گول می زند و باعث ترشح هورمون های شادی می شود. فارغ از آن؛ این تکنیک به شما آموزش میدهد که چگونه با تغییر نگرش و رفتار خود، میتوانید شادی را در زندگی خود افزایش دهید. برای این منظور، شما باید هر روز چند کار ساده و لذتبخش را انجام دهید، مثل نوشتن سپاسگزاری های خود، لذت بردن از زیبایی های طبیعت، گفتگو با دوستان و خانواده، خیرخواهی به دیگران و خودمراقبتی.

2.پیدا کردن معنا

این تکنیک به شما آموزش میدهد که چگونه با شناسایی و پیگیری هدف ها و ارزشهای خود، میتوانید معنا و هدفمندی را در زندگی خود حس کنید. برای این منظور، شما باید به فعالیت هایی بپردازید که با استعداد، علاقه و تعهد شما همخوانی داشته باشند و به جامعه و دیگران کمک کنند به این ترتیب با دنبال کردن معنای زندگی و افزایش حال خوب، به معنای زندگی هم دست می یابید.

3.آموختن و رشد کردن

این تکنیک به شما آموزش میدهد که چگونه با چالش برانگیز کردن و تقویت مغز و ذهن خود، می توانید رشد و پیشرفت را در زندگی خود تجربه کنید. برای این منظور، شما باید به یادگیری مهارت های جدید، حل مسائل پیچیده، خلاق بودن و تجربه کردن چیزهای نامألوف بپردازید

از خودتان سوال بپرسید

 

4.پذیرش!

وقتی حالتان خوب نیست ،بهترین قدم، پذیرش حال بد هست نه جنگیدن با آن. اینکه حالتان بد باشد و مدام خودتان را سرزنش کنید که حالتان چرا بد هست هیچ گره ای از ذهنتان باز نکردید .بلکه حال بد را تشدید کرده اید از خودتان سوال بپرسید، چه چیزی من را آزار میدهد ؟؟ذهن به آنچه فکر میکند ،آگاه می شود.

همیشه با سوال پرسیدن می توانید به وضعیت ذهنی خود، آگاه شوید، سوال پرسیدن مدام از حال خود، باعث میشود کمتر حال بد را تجربه کنید، یا اگر هم حال خوبی نداشتید، فاصله زمانی که در این حال فرو می روید، کمتر می شود و راهکار مناسب را بلافاصله پیدا میکنید. حالا که به حال بد و علت آن پی بردید باید از خودتان بپرسید که چه چیزی را باید تغییر بدهم و یا چه کار باید بکنم تا حال خوبی داشته باشم

5.نوشتن افکار روی کاغذ

افکار و احساسات تان را بنویسید همیشه نوشتن بهترین داروی درمانی ، آرامش درونی هست. نوشتن، تمام انرژی های منفی را از ذهن دور میکند و بهترین دوست برای تخلیه حال بد هست ، بدون قضاوت و در سکوت کامل به حرفهای ما گوش میدهد.

  • زمانیکه می نویسید ، ببینید به چی دارید فکر میکنید ؟
  • یا چه فکری شما رو بهم ریخته کرده ؟
  • آیا دارید خودتان رو سرزنش میکنید ؟

یا توانایی هایتان را نادیده میگیرید .مثل یک مشاهده گر که یک فیلم سینمایی را تماشا میکند، کل وقایع ذهنی و گفتگوهای ذهنی تان را با جزییات بنویسید. پیاده روی کنیدپیاده روی کردن باعث افزایش جریان خون به مغز می شود و در نتیجه به عملکرد بهتر مغز کمک میکند و حال خوب را تجربه میکنید. یه چیزی که دوست دارید، یاد بگیرید.یادگرفتن چیزی که دوست دارید ، باعث می شود حس مفید بودن و توانمند بودن در شما بیشتر شود.

وقتی کاری را به درستی یاد میگیرید ، اعتماد به نفس و حس توانمندی در شما افزایش پیدا میکند، و این نکته مهم را به یاد داشته باشید، زمانیکه چیزی را به خوبی یاد گرفتید، حتما خودتان را تشویق کنید.توانایی ها و نکات مثبت تان را بنویسید یکی از معجزات باورنکردنی در ایجاد حال خوب، نوشتن لیستی از توانایی ها و نکات مثبت تان هست . البته به شرطی که هر کدام از مواردی که می نویسید عمیقاً باور داشته باشید.

6.مدیتیشن

یک روش ذهنی است که به شما کمک می‌کند تا آرامش و تمرکز شما افزایش پیدا کند و از استرس و اضطراب شما کاهش یابید. برای مدیتیشن، میتوانید در یک محیط ساکت و راحت بنشینید، چشمهای خود را ببندید و روی نفسهای خود تمرکز کنید. هر وقت حواستان پرت شد، دوباره به نفسهای خود برگردید. مدیتیشن میتواند باعث افزایش احساس خوب و شادی شود.

7.ورزش

ورزش یک فعالیت بدنی است که به سلامت جسمانی و روحانی شما کمک میکند. ورزش باعث میشود که بدن شما هورمونهای مثبت را تولید کند که باعث شادی، لذت، عشق و اتصال میشوند. ورزش همچنین باعث میشود که بدن شما سالمتر، قویتر و زیباتر شود که باعث افزایش اعتماد به نفس و جذابیت شما میشود. برای داشتن حال خوب، پیشنهاد میشود که حداقل سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

8.سپاسگزاری

سپاسگزاری یک روحیه است که به شما آموزش میدهد که به جای شکایت از آنچه ندارید، قدر آنچه دارید را بدانید. سپاسگزاری باعث میشود که به نعمات و فرصتهای زندگی توجه کنید و از آنها قدردانی کنید. سپاسگزاری همچنین باعث میشود که به خود، دیگران و خداوند احترام بگذارید و با آنها رابطه صمیمی برقرار کنید.

خلاصه

در نهایت باید به این عقیده برسید که ناجی اول و آخر در این معادله خودتان هستید.شما هستید که متوجه می شوید کجا به، به چه تکنیکی نیاز دارید. اینکه خودتان سکان این کشتی را در دست بگیرید نیاز مند شناخت خود و قابلیت هایی است که ممکن است تا کنون کشف نشده باشند. کوچک ترین بدهی شما به خودتان، نگه داشتن حس و حال خوب برای خودتان است.

منابع

Tal Ben-Shahar

. R. M. LeGault. Think! Why Crucial Decisions Can’t Be Made in the Blink of an
Eye (New York: Threshold Editions, 2006).2. J. Kabat-Zinn. Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind
to Face Stress, Pain, and Illness (New York: Delta, 1990).
3. D. Goleman. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ (New
York: Bantam, 2006).

4. J. M. G. Williams. The Mindful Way Through Depssion: Freeing Yourself from
Chronic Unhappiness (New York: The Guilford Press, 2007).
5. N. Branden. The Six Pillars of Self-Esteem: The Definitive Work on Self-Esteem by
the Leading Pioneer in the Field (New York: Bantam, 1994).
6. R. E. Quinn. Change the World: How Ordinary People Can Achieve
Extraordinary Results (San Francisco: Jossey-Bass, 2000).
7. A. Ellis and W. J. Knaus. Overcoming Procrastination: Or How to Think and Act
Rationally in Spite of Life’s Inevitable Hassles (New York: Signet, 1979).
8. R. D. Enright. Forgiveness Is a Choice: A Step-by-Step Process for Resolving
Anger and Restoring Hope, APA Lifetools (Washington, DC: American
Psychological Association, 2001).

9. D. William. The Path to Purpose: How Young People Find Their Calling in Life
(New York: Free Press, 2009).
10. L. G. Calhoun and R. G. Tedeschi. The Handbook of Posttraumatic Growth:
Research and Practice (Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2006).
11. Dalai Lama. An Open Heart: Practicing Compassion in Everyday Life (New
York: Back Bay Books, 2002).

12. P. J. Palmer. The Courage to Teach: Exploring the Inner Landscape of a
Teacher’s Life, 10th Anniversary Edition (San Francisco: Jossey-Bass, 2007).
13. S. R. Covey. The 7 Habits of Highly Effective People (New York: Free Press,
2004).
14. C. Honoré. In Praise of Slowness: Challenging the Cult of Speed (San
Francisco: HarperOne, 2005)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا