دسته‌بندی نشدهمهارت فردی

21 روش برای رهایی از تنبلی

21 روش برای رهایی از تنبلی

تنبلی یکی از مشکلات روانی و رفتاری است که بسیاری از افراد در جوامع مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند. تنبلی به عبارت دیگر عدم تمایل به صرف انرژی برای انجام کارهای مختلف است که میتواند منجر به ناهنجاری های زیادی در جامعه شود. تنبل بودن عواقب منفی بسیاری را برای فرد و جامعه به همراه دارد، از جمله کاهش عزت نفس،کاهش بهره وری و خلاقیت، از دست دادن فرصت های زندگی و غیره. بنابراین، شناخت علل و نشانه های تنبل بودن و راههای درمان و پیشگیری و در مرحله بعد رهایی از تنبلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقاله چه می گوید؟

  • رهایی از تنبلی از زبان صاحب نظران
  • 21 روش برای جنگیدن با تنبلی از زیان روانشناسان
  • مخلص کلام
  • منابع

نظر صاحب نظران در مورد مقابله با تنبلی!

 

باید در نظر بگیرید که موارد بالا چکیده ای از بیانات و انتشارات نویسندگان و فعالان در حوزه ی سلامت و بهداشت می باشد نه صرفا روانشناسان؛گر چه این دلیلی بر نادرستی یا غیر علمی بودن آنها نیست و به توصیه ی روانشناس ها می توانید به آن استناد کنید.

درک علل وروند تنبلی

برخی متخصصان معتقدند که تنبلی ناشی از عوامل روانی یا فیزیولوژیکی است که باعث کاهش انگیزه و تلاش برای انجام کارها میشود. برای مثال، ترس از شکست، نقص عزت نفس، خستگی، استرس، افسردگی و غیره میتوانند منجر به تنبل بودن شوند. بنابراین، شناسایی و درمان این عوامل میتواند کمک کند به رفع تنبلی.

اتصال با انگیزه داخلی

برخی دیگر معتقدند که تنبل بودن نشانهای از عدم علاقه به کار یا هدف است. در این صورت، لازم است که فرد با خودش صادق باشد و ببیند چه چیزهایی را واقعا دوست دارد و به آنها ارزش میدهد. سپس با تمرکز بر این ارزشها، خود را برای انجام کارهای مورد علاقه و مفید تشویق و تحریک کند .

پذیرفتن مسئولیت و قدرتمند شدن

گاهی تنبل بودن نشان های از فرار از مسئولیت یا پاسخگویی است. فرد تصور میکند که با عدم انجام کار، مشکلات را حل یا فراموش کند. در حالی که در واقع این رفتار باعث بزرگتر شدن مشکلات و کمتر شدن قابلیت حل آنها میشود. بنابراین، لازم است که فرد خود را به عنوان چارچوب داده‌شده قابل کنترل و قادر به تغییر دیده و به جای فروپاشیدگی، خود را قوت بخشید.

ایجاد یک برنامه عمل

گاهی تنبل بودن نشان‌های از سردرگمی یا عدم هدفمندی است. فرد نمی‌داند چه کار باید اول انجام دهد یا چطور زمان خود را ساماندهی کند. در این صورت، لازم است که فرد چشم‌انداز و هدف خود را به صورت شفاف و قابل سنجش تعریف کند و سپس با تعیین زمانبندی و الویت ها، گامهای لازم برای رسیدن به آن هدف را پیدا و پیاده سازی کند.

21 روش رهایی از تنبلی توسط روانشناسی:

1.رفع موانع

دغدغه و مسائلی که از نظر روانی برایتان سنگین است را پیدا و برای از بین بردن آنها تلاش کنید .یعنی گام ابتدایی در رهایی از تنبلی و ابجاد انگیزه ضد تنبلی با انجام کارهایی مانند یک استراحت کوتاه، گوش‌دادن به یک موسیقی زیبا، خوردن غذای موردعلاقه‌تان و … می‌تواند انرژی احساسی شما را تقویت ‌کند.

2.مقدمه چینی

برای انجام هر فعالیتی،از قبل مقدمه چینی کنید. هرقدر از موضوعی بیشتر آگاهی داشته باشید و ازقبل مقدمات آن را آماده کرده باشید، تسلط شما بر آن کار بهتر و سرعت عمل شما بیشتر می‌شود.

3.شخصی سازی

همیشه برای خودتان سه دلیل کاملا شخصی و مربوط به خودتان بیاورید که بهتر است اهمال‌کاری را کنار بگذارید. هرقدر دلایلتان ملموس‌تر باشد، بهتر است.فقط کافی است شما را برای رهایی از تنبلی قانع کند!

4.انتخاب گام اول

نقطه ی شروع فعالیتتان،راحت ترین قسمت آن فعالیت باشد؛ زیرا همین‌که قدم اول را بردارید، نیمی ‌از راه را پیش رفته‌اید؛ پس چند قدم دیگر به جلو بردارید. وقتی درگیر کار شدید، دیگر برایتان سخت است که آن را نیمه‌کاره کنار بگذارید رهایی از چیزی مثل تنبلی نیاز به استمرار است.

5.تمرین ذهنی

رویا پردازی بزرگ اما اهداف کوچک داشته باشید. اهداف بزرگ وقتی محقق می‌شوند که به مجموعه‌ای منسجم از اهداف کوچک تبدیل شوند.

6.شرطی سازی

طبق سیستم تنبیه و پاداش اسکینر پیش بروید یعنی پس از انجام بخشی از کار، به خودتان پاداش کوچکی بدهید؛ مثلا بگویید اگر این بخش از کار را تمام کنم، برای خود چای تازه دم خواهم کرد. حتما به قولی که به خودتان می‌دهید، عمل کنید؛ زیرا به این شکل مکانیسم لذت و پاداش در هنگام انجام کارها در ذهن شما فعال می‌شود.

7.یک ضرب العجل مشخص کنید!

یک بازه ی زمانی را برای انجام کار مورد نظر انتخاب کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید. این کار انرژی‌هایی را در شما بیدار خواهد کرد که تاکنون از وجود آن بی‌اطلاع بوده‌اید؛ درست مانند شب امتحان.

8.تامین انرژی

حواستان به سطح انرژی خود باشد،چرا که یکی از مهم ترین دلایل تنبلی است. مراقب سطح انرژی خود باشید. ورزش کنید و صبح‌ها صبحانه‌ای کامل و انرژی‌زا نوش جان کنید. ناپلئون می‌گوید: «شروع یک روز کار بدون خوردن یک صبحانه خوب، مانند رفتن به جنگ بدون مهمات است.»

9.تجدید قوا

بر اساس قانون نیوتن اگر جسمی ‌درحالت سکون باشد، تمایل دارد در همین حالت باقی بماند و اگر درحال حرکت است، تمایل دارد به حرکت خود ادامه دهد. انرژی انسان نیز از همین قانون پیروی می‌کند؛ پس هر زمان که احساس کردید درحال تنبلی هستید، با صرف انرژی مختصری فاز خود را تغییر دهید و در مسیر حرکت و پویایی قرار بگیرید. نکته ی امتحانی برای تنبلی این است که همین که به جنگ تنبلی بروید خودش یک پیروزی ارزشمند است! به جمله ی گفته شده کمی بیشتر فکر کنید.

10.ذهنتان را سالم نگه دارید

از روانشناسی زرد بپرهیزید. چرا که افکار مثبت غیرواقع بینانه و داشتن انتظارات بیش‌ازحد از خود نیز مانند افکار منفی می‌تواند تنبلی را تشدید کند. برنامه روزانه‌تان را خیلی شلوغ نکنید. فهرست کارهایی را که در یک بازه زمانی مشخص باید انجام دهید، بیش از ظرفیت جسمی ‌یا روانی خود در نظر نگیرید.

11.حرکت به سوی آخر خط

یک شروع را به سر انجام برسانید و حجت را بر خود تمام کنید؛ حتی اگر خسته هستید، استراحتی کوتاه داشته باشید اما کار را متوقف نکنید. هیچ‌چیز خسته‌کننده‌تر از ناتمام‌گذاشتن کارها نیست؛ اما وقتی کاری را با موفقیت به پایان می‌رسانید، موجی از انرژی و اعتمادبه‌نفس یک‌باره به‌سوی ما بازمی‌گردد.

12.کدام یک مهم تر است؟

برای انجام کار های غیر مهم،تنبل باشید! اینجا تنها جایی است که کمی ‌تنبلی در آن مفید است؛ البته به‌شرطی‌که برای انجام آن، تاریخ مشخصی را در آینده مشخص کنید و به آن تاریخ متعهد باشید.

13.یک کلمه ی ممنوعه

یک کلمه ی جایگزین برای واژه ی «باید» پیدا کنید.برای انجام کارها، سعی کنید مزایای ملموس و منطقی آن کار را در ذهن خود برجسته کنید. ذهن ناخودآگاه شما از حس تحکم و اجبار بیزار است و بهتر است برای آن، انگیزه‌های ایجابی را تقویت کنید.

14.تکنیک ویلچر

در صورتی که راه حل های بالا برای تنبلی شما جواب نمی‌دهد، این روش را نیز امتحان کنید؛ برروی یک صندلی بنشینید و برای مدتی سعی کنید هیچ کاری انجام ندهید و حتی فکر هم نکنید. به‌زودی خواهید دید که نمی‌توانید این همه انفعال را حتی برای نیم‌ ساعت تحمل کنید و بلند می‌شوید تا کاری انجام دهید.

15.احساسی نباشید

فعالیت کردن هنگامی‌که حس خوبی دارید، بسیار راحت است؛ اما شما نمی‌توانید برای انجام کارهای ضروری همیشه به حس‌وحالتان تکیه کنید. کارهای مهم را انجام دهید؛ حتی وقتی حس خوبی ندارید یا کمی ‌خسته هستید.

16.اغراق ممنوع

حواستان را جمع کنید که از کاه،کوه نسازید ،چرا که بسیاری از کارها آن‌قدر که ما در ذهنمان بزرگشان کرده‌ایم، بزرگ نیستند و وقت و انرژی چندانی از ما نمی‌گیرند. این‌گونه کارها را به‌سادگی و حتی بدون فکرکردن و برنامه‌ریزی قبلی به انجام برسانید و درموردشان زیاد سخت نگیرید.

17.ایجاد انگیزه کنید

به این مسئله توجه کنید که هرگاه ذهن شما تمایل به تسلیم دربرابر لذت‌های زودگذر و کوچک ناشی از توقف انجام فعالیت را داشت، لذت‌های عمیق حاصل از اتمام کار را در ذهن خود برجسته کرده و با جزئیات کامل آن را مرور کنید.

18.افراط نکنید!

هیچ وقت زیاده روی کردن سودمند نیست. در کار، تفریح، فعالیت، استراحت و … بهترین روش همان اعتدال است. فقط رهایش کن به رهایی از تنبلی فکر کن و از جدال با تنبلی لذت ببر!

19.اهمال کاری عذاب وجدان می آورد!

زمانی که قصد انجام کاری را دارید ولی مدام آن را به تعویق می‌اندازید، دائما درباره آن احساس گناه می‌کنید؛ اما وقتی کاری را که می‌توانید تا دو ماه دیگر انجام دهید همین حالا به انجام رسانید، ذهنتان در این دو ماه آسوده‌تر می‌شود و کمتر به آن فکر می‌کنید. این ضرب‌المثل ژاپنی را به خاطر داشته باشید: «دانش‌آموزی می‌تواند شوت‌های آزاد بزند که قبل از آن، مشق‌هایش را نوشته باشد.»

20.لیبل نزنید!

قبل از تصمیم گرفتن برای انجام هر کاری باید برچسب‌هایی را که احتمالا تاکنون به خودتان درمورد اهمال‌کاری‌تان می‌زدید، از خود جدا کرده و خود را مجددا تعریف کنید. به‌جای اینکه انتظار داشته باشید حس تنبلی هیچ‌گاه به سراغتان نیاید، بکوشید این حس را مدیریت کرده و بیشتر اوقات از آن اجتناب کنید به یاد داشته باشید که تنبلی از افکار شما تغدیه و سعی در کنترل آن دارد.

21.پادزهر تنبلی چیست؟

اگر به نظرتان برنامه شما برای مقابله با اهمال‌کاری درطول زمان نباید متوقف نشود، لازم است درطول این مسیر دائما انگیزه‌های خود را با ابزارهای مثبت تقویت کنید؛ مثلا به حس خود در همه زمان‌هایی که کار مهمی‌ را با موفقیت به اتمام رساندید، بیندیشید. چند تجربه موفق درزمینه غلبه بر تنبلی و سکون را به یاد بیاورید و مدام نتایج مثبت آن‌ها را در ذهن خود مرور کنید. هرگاه هم که در طول مسیر گرفتار تنبلی شدید، زیاد سخت نگیرید و دوباره از نو شروع کنید. با اینکار از تنبلی به عنوان پادزهر خودش استفاده کرده اید و در کنار رهایی کامل از تنبلی یک عادت مثبت برای کاهش استرس خود ایجاد کرده اید.

مخلص کلام

ضمن قدر دانی از همراهی شما و مطالعه ی این مقاله،باید در نظر گرفت که راه حل هایی که خواندید در صورتی می تواند خیلی موثر واقع شود که شما از ریشه های روانی که از کودکی درون شخصیت و روان شما دوانده شده اند،آگاه باشید که همواره پیشنهاد می شود به یک روانشناس مراجعه کنید.

معرفی منابع و نویسندگان
Laziness: How to Stop Being Lazy
Markham Heid
  • Smith S. Patriotic, Honest and Selfish: How Americans Describe … Americans. Pew Research Center. December 11, 2015.
  • Rainie L, Perrin A. Key Findings About Americans’ Declining Trust in Government and Each Other. Pew Research Center. July 22, 2019.
  • Madsen T. The Conception of Laziness and the Characterisation of Others as Lazy. Human ArenasMay 2018.
  • Prem R, Scheel TE, Weigelt O, et al. Procrastination in Daily Working Life: A Diary Study on Within-Person Processes That Link Work Characteristics to Workplace Procrastination. Frontiers in Psychology. July 2018.
  • Interview with Devon Price. Loyola University Chicago. July 2022.
  • Interview with Tim Pychyl. McMaster University. July 2022.
  • Price D. Laziness Does Not Exist2021.
Neel Burton M.D
Stanovich, K. E. (2011). Rationality and the reflective mind. New York: Oxford University Press.
Steenfeldt-Kristensen, C., & Thornton, I. M. (2013). Haptic choice blindness. I-Perception,4(3), 207.
Thompson, V. A., Turner, J. A. P., & Pennycook, G. (2011). Intuition, reason, and metacognition. Cognitive
Psychology,63(3)
Trouche, E., Sander, E., & Mercier, H. (2014). Arguments, more than confidence, explain the good
performance of reasoning groups. Journal of Experimental Psychology: General,19581971.
Wason, P. C. (1966). Reasoning. In B. M. Foss (Ed.), New horizons in psychology.
Harmandsworth, UK: Penguin.

The Psychology of Laziness

Marty Nemko Ph.d theories
Thomas J Law in collage classes

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا