مهارت فردی

6 نکته برای رهایی از منطقه راحتی خود

هنگامی که از منطقه راحتی خود خارج می شوید سرعت رشد و بهره وری را تسریع کنید؛ مغز انسان قدرتمند است.  از بسیاری جهات ، مغز یک موجود عادت کننده است. مسیرهای عصبی ایجاد می کند که هر زمان نیاز به تصمیم گیری داشته باشد به آنها برمی گردد. این مسیرها به الگوهایی در افکار و رفتارهای ما تبدیل می شوند. به همین دلیل به نظر می رسد که گاهی اوقات در شکاف گیر می کنیم. اگر احساس می کنید زندگی شما رو به زوال است، ممکن است لازم باشد منطقه راحتی خود را ترک کنید.

منظور از منطقه راحتی چیست؟

منطقه راحتی یک وضعیت روانشناختی است که در آن افراد احساس امنیت می کنند. این نیاز ما به یقین ، یکی از قدرتمندترین شش نیاز انسان را برآورده می کند . وقتی در منطقه راحتی خود هستیم ، می دانیم که چه انتظاری باید داشته باشیم و می دانیم که چگونه واکنش نشان دهیم. احساس می کنیم که تا حدودی بر اوضاع کنترل داریم. تمام نیازهای فوری ما برآورده شده و احساس آرامش می کنیم.

روانشناسی می گوید وقتی از منطقه راحتی خارج می شویم ، دیگر در وضعیت آشنا و قابل کنترل نیستیم. مغز مسیرهای لازم را ایجاد نکرده است تا بداند چگونه واکنش نشان می دهد – و ممکن است احساس اضطراب و ترس کنیم. با این وجود یادگیری ترک منطقه راحتی خود ضروری است.

.

چرا منطقه راحتی را ترک می کنیم؟

زندگی در منطقه راحتی شما فواید واضحی دارد: استرس کم ، کاهش اضطراب و احساس عمومی خوب بودن. اما همچنین می تواند به شما احساس کند مانند یک الگوی نگهدارنده هستید. دلیل این امر عدم اطمینان و رشد نیز نیازهای انسان است. این یک تناقض است: اطمینان بیش از حد ، و ما نیاز خود را برای رشد و تجربیات جدید برآورده نخواهیم کرد. اما عدم اطمینان زیاد می تواند منجر به اضطراب و عدم بهره وری شود.

توانایی خارج شدن از منطقه راحتی خود با روشهای منظم و مثبت ، به شما امکان می دهد تعادل مناسبی بین اطمینان و عدم اطمینان برقرار کنید. با کنار زدن مرزها می توانید سازنده تر ، سازگارتر و خلاق تر باشید. همانطور که مرزهای شخصی خود را طی می کنید ، مغز خود را آموزش می دهید تا خود را با شرایط جدید سازگار کند و مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد کند که شما را به عنوان یک مسئله ساز ، تصمیم گیرنده و رهبر بهتر تبدیل کند. شما واقعاً غیرقابل توقف می شوید.

.

 

خروج از منطقه راحتی راهی برای رشد اعتماد به نفس!

برای ترک منطقه راحتی ، باید یاد بگیرید که چگونه ترس طبیعی و اضطرابی را که هنگام امتحان چیزهای جدید احساس می کنید کنترل کنید. این کار با برقراری ارتباط با احساسات و تغییر شکل ذهنیت شما آغاز می شود.از نظر روانشناسی این کار به شما قدرت تصمیم گیری بیشتر و اعتماد به نفس می دهد!

 

1. خط پایه خود را پیدا کنید.

برای خارج شدن از منطقه راحتی خود ، باید تحمل خطر را تعیین کنید . اکثر مردم فکر می کنند تحمل بیشتری نسبت به خطر واقعی دارند – و بسیاری از مردم در واقع تحمل خطر خود را نمی دانند زیرا هرگز با شرایط شدید که در آن آزمایش شده مواجه نشده اند. برای یافتن خط پایه ، نیروی محرکه خود را تعیین کنید . اگر نیاز شماره یک شما در انسان اطمینان یا اتصال باشد ، ممکن است لازم باشد بیش از دیگران منطقه راحتی خود را ترک کنید.

2. بر احساسات خود مسلط شوید

کسانی که قادر به ترک منطقه راحتی هستند ممکن است تسلط احساسی بیشتری نسبت به کسانی که در کارهای روزمره گیر مانده اند داشته باشند. این بدان معنا نیست که آنها احساسات خود را سرکوب می کنند.

در واقع ، آنها درست برعکس عمل می کنند. آنها تصدیق می کنند که احساسات آنها برای راهنمایی آنها وجود دارد. آنها احساسات خود را کاملا احساس می کنند و از خود می پرسند ، “این احساس واقعا به من چه می گوید؟” وقتی منطقه راحتی خود را ترک می کنید ، اضطراب طبیعی است. این به شما می گوید که احساس آسیب پذیری می کنید. آن را تصدیق کنید ، سپس از کنار آن عبور کنید.

برای خروج از منطقه راحتی خود با تسلط بر احساسات باید چند مرحله ی دیگر را بگذرانید:

از ترس خود اگاه شوید

قدم اول برای خروج از منطقه راحتی این است که بدانید چه چیزی شما را میترساند. ترس یک حس طبیعی است که در برابر چالش های ناشناخته به وجود میآید. اما وقتی شما اجازه دهید ترس شما را محدود کند، ممکن است فرصتهای زیادی را از دست بدهید. برای شروع فرآیند خروج از منطقه راحتی، با خود صادق باشید و از خود بپرسید دقیقاً چه چیزی شما را میترساند. وقتی شما بتوانید ترسهای خود را شناسایی کنید، میتوانید تغییراتی را انجام دهید که به طور مستقیم با نگرانی های شما سروکار دارند.

برای خود هدف تعیین کنید

شما محرک بیشتری برای تغییر دادن وضعیت خود خواهید داشت اگر هدفی در ذهن داشته باشید. از خود بپرسید چرا میخواهید از منطقه راحتی خود خارج شوید. آیا این کار برای شغل، تحصیل، یا زندگی شخصی شما مهم است؟ وقتی دلایل خود را پیدا کردید، هدفهایی را تعیین کنید که براساس استدلالهای شما هستند و در نهایت به شما کمک میکنند تا نتایج مورد نظر خود را به دست آورید.

فعالیت جدید برابر با خروج از منطقه راحتی!

گام بعدی برای خروج از منطقه راحتی با تسلط بر احساسات خود  این است که به چالشهای جدید باز شوید. به جای این که از فعالیتهای ناآشنا فرار کنید، سعى كنيد به آن ها علاقه مند شويد. كنجكـاو كارى، كسالت، و كسلى مىتوانند باعث شوند كہ شمـا در منطقه راحتى خود گير كنيد. در حالى كہ كنجكاوى، تعامل، و سرزندگى مى توانند باعث شوند كہ شما از منطقه راحتی خود خارج شويد.

براى اين كار، مىتوانيد هر روز يک چيزى را كه هميشه دوست داشته ايد اما نتوانسته ايد انجام دهيد، امتحان كنيد. مثلاً، میتوانید یک کلاس زبان یا ورزش جدید بگیرید، یک کتاب یا فیلم جذاب بخوانید یا ببینید، یک غذای جدید یا متفاوت را آشپزی کنید یا بخورید، یک سفر کوتاه یا طولانی را برنامهریزی کنید یا انجام دهید.

اعتماد به خود

نیاز کلیدی برای خروج از منطقه راحتی خود باوری و اعتماد کردن به خود است!وقتی شما به خود اعتماد دارید، میتوانید با شجاعت و قدرت بیشتر به چالش های جدید روبرو شوید. برای افزایش اعتماد به نفس، میتوانید روشهای مختلفی را استفاده کنید. مثلاً، می توانید به موفقیت های قبلی خود فکر کنید و از خود تعریف کنید، به نقطه قوت های خود توجه کنید و آنها را تقويت كنيد، به نظرات مثبت ديگران گوش دهيد و آنها را در نظر بگيريد، به خود حمایت و تشویق بدهید و از خود تشکر كنيد.

خود را سرزنش نکنید!

 

مرحله ی بعد برای خروج از منطقه راحتى این است کہ به خود عذرخواهى نكنيد. وقتى شما تصميم مىگيريد كہ از منطقه راحتى خود خارج شويد، ممكن است با نظرات منفى يا سرزنشگرانه ديگران روبرو شويد. در این صورت، نباید به خود سخت بگیرید یا به خود شک کنید. بلکہ با قدرت و اعتماد به نفس پاسخ دهید و به هدف خود پایبند باشید. همچنین، نباید به دليل تغييراتى كه در زندگى خود اعمال مى كنيد، به ديگران عذرخواهى كنيد. بلکہ با افتخار و شادى از تجربيات جديد خود بگویید.

 

3. یک ذهنیت رشد ایجاد کنید

رشد یکی از ضروری ترین نیازهای انسان است: اگر رشد نکنید ، می میرید. موفق ترین افراد جهان نیاز عمیقی به رشد دارند که آنها را وادار به ترک منطقه آسایش در جستجوی چیزهای جدید می کند. این را داشتن یک ذهنیت رشد می نامند – این باور که انسان می تواند مهارت های خود را بهبود بخشد. در مقابل ، افراد با ذهنیت ثابت اعتقاد ندارند که می توانند خود را بهبود ببخشند و ممکن است زحمت تلاش را نکشند. وقتی ذهنیت رشد پیدا می کنید ، قدرت درونی خود را باز می کنید.

4. از کم شروع کنید

نیازی نیست فوراً بزرگ شوید. از کوچک شروع کنید: به همکاری که قبلاً به او سلام نکرده اید ، سلام کنید. سریع اعلامیه شرکت را اعلام کنید. مسیر دیگری را برای کار طی کنید. یک رستوران جدید امتحان کنید. شروع به ایجاد عادت های جدید کنید که توانایی شما را در ترک منطقه راحتی شما به چیزی تبدیل می کند که احساس طبیعی می کند و جزئی از برنامه روزانه شما می شود.

5- افراد همفکر خود را پیدا کنید

اگر می خواهید از منطقه راحتی خود خارج شوید ، باید خود را با افراد مناسب محاصره کنید . افرادی که ذهنیت رشد دارند. افرادی که روزانه خود را برای بهتر بودن و بهتر بودن به چالش می کشند. افرادی که موفقیت های شما را جشن می گیرند و به شما کمک می کنند تا از شکست های خود بیاموزید. این می تواند مربی نتایج ، مربی یا گروهی از دوستان حامی باشد. وقتی یاد بگیرید از قدرت مجاورت استفاده کنید ، همه چیز ممکن است.

safe zone

6. شکست را قبول کنید – و درس را پیدا کنید

ترس از شکست یکی از رایج ترین ترس هایی است که ما را از دستیابی به تعالی باز می دارد. وقتی به بهترین ورزشکاران ، بازرگانان و بازیگران نگاه می کنید ، متوجه می شوید که آنها یک چیز مشترک دارند: همه آنها در دوره ای از زندگی خود به شکلی چشمگیر شکست خورده اند. تفاوت در این است که آنها نمی گذارند شکست مانع آنها شود. آنها می دانند که در هر شکست یک درس وجود دارد – اما برای یافتن آن باید از منطقه راحتی خود خارج شوید.

پذیرفتن شکست یکی از راههای موثر برای کنار آمدن با شکست و خروج از منطقه راحتی است. پذیرفتن شکست به معنای این است که خود را در برابر شکست محکم یا ضعیف ندانید و در واقع خود را قضاوت نکنید و به خود حق دهید که احساسات خود را تجربه کنید. پذیرفتن شکست به شما کمک می کند تا برای خروج از منطقه راحتی خود و تصمیم گیری های جدید قدرت و دلایل بیشتری داشته باشید؛

خود را با مهربانی درمان کنید

پژوهشهای علمی نشان دادهاند که خودمهربانی یکی از عوامل مؤثر در بهبود رضایت، خوشبختی و سلامت روان پس از شکست است. خود مهربانی به معنای این است که خود را با محبت و بدون قضاوت در برابر سختی ها، از جمله شکست، بپذیرید. خودمهربانی به شما کمک میکند تا از تلاش خود تعریف کنید، به خود حمایت و تشویق بدهید و از خود تشکر كنيد.

خطای خود را یاد بگیرید

پژوهش های روانشناسی نشان داده اند که یادگیری از خطا یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت و تغییر پس از شکست است. یادگیری از خطا به معنای این است که شکست را به عنوان یک فرصت برای بهبود و رشد در نظر بگیرید. یادگیری از خطا به شما کمک می کند تا علت و عوارض شکست را شناسایی کنید، راه حل های جدید و بهتر را پیدا کنید و برای آینده برنامه ریزی کنید.

برای خود دلیل قانع کننده بیاورید تا خشم تان فروکش کند

پژوهشهای علمی نشان داده اند که قانع سازى خود یکى از عوامل موثر در حفظ و تقويت اعتماد به نفس پس از شكست است. قانع سازى خود به معنای این است کہ خود را با دلایل منطقى و مثبَّت در بارۀ شكست آرام كنيد. قانعسازى خود به شما كمك مىكند تا نگاتيويَّتِ شكست را كم كنيد، نقطه قوت شكست را بيابيد و هدفِ جديدى را تعيين كنيد.

 

 

Bleidorn, W., Kretzschmar, A., Rauthmann, J. F., Orth, U., Denissen, J. J., & Hopwood, C. J. (2023). Self-Esteem and Income Over Time. Psychological science, 09567976231185129.

Matz, S. C., Gladstone, J. J., & Stillwell, D. (2016). Money buys happiness when spending fits our personality. Psychological science27(5), 715-725.

Mallick N. Eating behaviors and body weight concerns among adolescent girls. Adv Public Health. 2014;2014.

 Godart NT, Perdereau F, Rein Z, et al. Comorbidity studies of eating disorders and mood disorders. Critical review of the literature. J Affect Disord. 2007;97:37-49.

 National Brain Tumor Society. Brain Tumor Facts. Braintumor.org. 2023

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا