مهارت فردی

10 اشتباه رایج زبان بدن+5 روش تشخیص زبان بدن

10 اشتباه رایج زبان بدن و راه های تشخیص زبان بدن

زبان بدن یکی از شاخه های ارتباطات غیرکلامی است که به بررسی حالات، حرکات و علائم بدنی فرد در طول گفتگو میپردازد. زبان بدن میتواند نشاندهنده روحیه، احساسات، نگرشها و انگیزههای فرد باشد. زبان بدن همچنین میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی تفسیر و درک پیامهای کلامی داشته باشد. بنابراین، تشخیص زبان بدن یک مهارت مهم و ضروری در ارتباطات مؤثر است.

فهرست مطالب:

  • فایده زبان بدن

  • راه های تشخیص زبان بدن

  • 10 اشتباه رایج در زبان بدن

  • خلاصه

  • منابع

زبان بدن چه کمکی به ما می کند؟

برای تشخیص زبان بدن، لازم است به چند عامل توجه کرد. اولین عامل، محتوای پیام کلامی است. پیام کلامی معمولاً نقش اصلی را در انتقال مفهوم و هدف گفتگو دارد. اما گاهی اوقات پیام کلامی ممکن است با پیام غیرکلامی سازگار نباشد. در این صورت، لازم است به عوامل دیگر نظیر لحن صدا، چشمانداز، حالت صورت، حرکات دست و بالاتنه، فاصله و جهت بدن توجه کرد.

 

 

در ادامه به بررسی چند عامل که نشانه هایی برای تشخیص زبان بدن معنا دار هستند می پردازیم

راه های تشخیص زبان بدن:

1.لحن صدا

یک عامل مؤثر در تشخیص زبان بدن است. لحن صدا میتواند نشاندهنده وضعیت روحی، هیجانات، قطعیت و قابل اعتماد بودن فرد باشد. به عنوان مثال، صدای بلند و قوی معمولاً نشاندهنده اعتماد به نفس، قطعیت و قدرت است. صدای پایین و آروم معمولاً نشاندهنده شک و ترس است. صدای خش خش و خسته معمولاً نشاندهنده خستگی و علاقهمندی کم است.

2.چشم انداز

یک عامل دیگر در تشخیص زبان بدن است. چشمانداز به شکل و جهت چشم فرد در طول گفتگو اطلاق میشود. چشمانداز می تواند نشاندهنده توجه، علاقه، هوش، صادق بودن و حالات دیگر باشد. به عنوان مثال، چشمانداز مستقیم و ثابت معمولاً نشاندهنده توجه، علاقه و صداقت است. چشم انداز پراکنده و ناپایدار معمولاً نشاندهنده بی توجهی، کسالت و دروغگویی است.

3.حالت صورت

یک عامل بسیار مهم در تشخیص زبان بدن است. حالت صورت به شکل و حرکات صورت فرد در طول گفتگو اطلاق میشود. حالت صورت میتواند نشان دهنده احساسات، خلق و خو، نگرشها و اراده فرد باشد. به عنوان مثال، لبخند معمولاً نشاندهنده شادی، دوستداشتن و مثبت بودن است. اخم معمولاً نشاندهنده ناراحتی، نفرت و منفی بودن است.

4.حرکات دست و بالاتنه

یک عامل دیگر در تشخیص زبان بدن است. حرکات دست و بالاتنه به حرکات و جایگاه دستها، بازوها، شانهها و سینه فرد در طول گفتگو اطلاق میشود. حرکات دست و بالاتنه میتواند نشاندهنده اطلاعات تکمیلی، تأکید، اعتماد به نفس، باز بودن و حالات دیگر باشد. به عنوان مثال، دستهای باز و رو به بالا معمولاً نشاندهنده صادق بودن، باز بودن و قابل اعتماد بودن است. دستهای جمع شده و رو به پایین معمولاً نشاندهنده دروغگویی، بسته بودن و ناقابل اعتماد بودن است.

5.فاصله و جهت بدن

یک عامل دیگر در تشخیص زبان بدن است. فاصله و جهت بدن به فاصله و جهت قسمتهای مختلف بدن فرد نسبت به شخص گفتگو کننده اطلاق میشود. فاصله و جهت بدن میتواند نشاندهنده رابطه، همبستگی، همزبانی، همفکری و حالات دیگر باشد. به عنوان مثال، فاصله کم و جهت رو به رو معمولاً نشاندهنده رابطه نزدیک، همبستگی زیاد، همزبانی قوی و همفکری عمیق است. فاصله زیاد و جهت کج معمولاً نشاندهنده رابطه سرد، همبستگی کم، همزبانی ضعیف و همفکری کم است.

 

برای تشخیص زبان بدن بهتر است به ترکیب و هماهنگی عوامل مختلف توجه کرد. هر عامل به تنهایی قابل اطمینان میتواند منجر به اشتباه و سوء تفسیر شود. برای مثال، یک فرد ممکن است با لحن صدای بلند و قوی صحبت کند، اما با چشمانداز پراکنده و دستهای جمع شده نشان دهد که دروغ میگوید. در این صورت، باید به تضاد بین عوامل توجه کرد و سعی کرد که علت آن را پیدا کنیم.

شاید فرد تحت فشار یا تأثیر دیگران باشد یا شاید فرد سعی داشته باشد که خود را متقاعد یا محافظه کارانه نشان دهد. به طور خلاصه، تشخیص زبان بدن یک مهارت ارزشمند در ارتباطات است که میتواند به درک بهتر از خود و دیگران، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط و ارائه پیام های مؤثر کمک کند. برای تشخیص زبان بدن، لازم است به عوامل مختلف نظیر محتوای پیام کلامی، لحن صدا، چشمانداز، حالت صورت، حرکات دست و بالاتنه، فاصله و جهت بدن توجه کرد و سعی کرد که ترکیب و هماهنگی آنها را در نظر گرفت.

 

 

روانشناسان بر این باور هستند که درک زبان بدن مراجع می تواند به روند درمان کمک شایانی داشته باشد.

طبق قوانین ارتباطی، در هر تعاملی، از مصاحبه‌‌های شغلی و کنفرانس‌های کاری گرفته تا مهمانی‌ها و قرار ملاقات‌های شخصی، درصد بسیار بالایی از موفقیت افراد به زبان بدن بستگی دارد. در ادامه ی مطلب قصد داریم رایج ترین اشتباه های زبان بدن را که می‌توانند به ضررتان تمام شوند، به‌اختصار معرفی کنیم.

پس در ادامه با ما همراه باشید تا این رفتارهای اشتباه را در تعاملات آینده‌تان مرتکب نشوید.

کدام حرکات باعث تشخیص اشتباه ، از زبان بدن شما می شود؟

10 اشتباه زبان بدن:

.

1. شل ایستادن یا لمیدن

اگر با پشت خمیده و شانه‌های افتاده بایستید، فردی ناچیز، ضعیف و بی‌اعتمادبه‌نفس به‌نظر خواهد رسید. یا اگر روی صندلی پخش‌وپلا شوید و زیادی روبه‌عقب لم بدهید، دیگران تصور خواهند کرد که به‌شدت بی‌خیال هستید و علاقه‌ی چندانی به فعالیتِ در جریان ندارید. اگر هنوز قانع نشده‌اید، جالب است بدانید که حتی در مطالعات علمی نیز نشان داده شده است که این سستی و وارفتگی در طرز ایستادن یا نشستن همچنین می‌تواند باعث تضعیف روحیه و عزت‌نفس‌تان شود.

.

2. بی‌دقتی درمورد طرز قرار دادن پاها

طرز قرار دادن پاها هنگام نشستن تا حد زیادی ریشه در ناخودآگاه دارد، به همین دلیل، کنترل آن سخت‌ است. بااین‌حال، اگر در این مورد بی‌دقت باشید، چه‌بسا طرف مقابل از طرز نشستن‌تان به احساس ناامنی، حالات ذهنی و نیت‌های پنهانی‌تان پی ببرید. همچنین طرز قرارگیری پاها هنگام نشستن می‌تواند حامل پیام‌های شخصیتی باشد. برخی از این‌دست پیام‌ها عبارت‌اند از:

  • نزدیک‌کردن زانوها به‌هم و دورکردن قسمت پایینی پاها از هم، به‌گونه‌ای که سر انگشتان دو پا روبه‌هم و پاشنه‌ی پاها دور از هم باشند، نشان‌دهنده‌ی کودکانگی، ناامنی و خیال‌پردازی است.
  • انداختن یک پا روی پای دیگر نشان‌دهنده‌ی حالت تدافعی، غیرصمیمی و کوته‌فکری است.
  • کسانی که برخلاف مورد اول زانوهایشان را از هم دور و پاشنه‌ی دوپا را به‌هم نزدیک می‌کنند، شخصیت‌شان به‌گونه‌ای به نظر می‌رسد که گویا افرادی بااهمیت و دارای قدرت تسلط و چیرگی هستند. این طرز نشستن همچنین نشان‌دهنده‌ی غرور و تکبر است و معمولا مناسب جلسات رسمی نیست و بی‌ادبانه تلقی می‌شود.
  • قرار دادن پاها موازی باهم حالتی خنثی است که فرد را شخصی آرام و گشاده نشان می‌دهد.
  • خانم‌هایی که پاهایشان را به‌هم می‌چسبانند و یک‌وری می‌گذارند، خانمانه‌تر و البته جذاب‌تر جلوه می‌کنند.

.

3. زیاده‌روی در حرکات دست

حرکات دست‌ بخش مهمی از زبان بدن محسوب می‌شود. حرکت دادن دیوانه‌وار دست‌ها در هوا موقع صحبت نشانه‌ی نداشتن اعتمادبه‌نفس و غیرحرفه‌ای‌ بودن است. حرکات ناشی از اضطراب مانند شکستن قولنج انگشتان دست، بازی با موها یا جویدن ناخن‌ و لب بر احساساتی همچون اضطراب و ناامنی دلالت دارند. از طرف دیگر، نداشتن هیچ حرکتی هم جالب نیست و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بی‌علاقگی‌تان باشد.

.

4. دست‌به‌سینه نشستن یا ایستادن

دست‌به‌سینه نشستن یا ایستادن بیانگر حالتی تدافعی است که نشان می‌دهد نه تحت تأثیر قرار گرفته‌اید و نه علاقه‌‌مند هستید. در واقع از رایج ترین اشتبه های بدن که منجر به تشخیص اشتباه می شود همین دست به سیته ایستادن است . اما اگر دست‌ها را در راستای بدن قرار بدهید، به طرف مقابل القا خواهد شد که پذیرای گفت‌‌وگو هستید. همچنین قرار دادن دست‌ها در پشت نشان‌دهنده‌ی برتری، قدرت و اعتمادبه‌نفس است. البته، ناگفته نماند که برخی از مطالعات علمی نشان داده‌اند که دست‌به‌سینه نشستن یا ایستادن در هنگام انجام وظایف دشوار شاید نشان‌دهنده‌ی ‌ثبات‌قدم بیشترتان است.

.

5. شل دست دادن

فشار دست در هنگام دست دادن از اهمیت بسزایی برخوردار است. کسانی که شل دست می‌دهند، ممکن است بدون قدرت و بی‌اعتمادبه‌نفس دیده شوند. از طرف دیگر، اگر زیادی محکم دست بدهید، شاید پرخاشگر به‌نظر برسید. «ماهی خیس» یکی از بدترین نوع دست دادن است که به دست دادن با دست سرد و عرقی گفته می‌شود. این نوع دست دادن باعث خواهد شد که شخصیتی ضعیف و با طبیعتی سرد به‌‌نظر برسید.

.

6. تماس چشمی نامناسب

پرهیز از تماس چشمی در جلسات کاری باعث می‌شود که ناآماده یا غیرحرفه‌ای به‌نظر برسید. همچنین این رفتار در مهمانی‌ها و قرارهای شخصی نشان‌دهنده‌ی احساس ناامنی و ریاکاری است. البته، تماس چشمی بیش‌ازحد نیز به گفته‌ی کارول کینزی گومان، کارشناس زبان بدن، می‌تواند بر گستاخی، تهدید و خصومت دلالت داشته باشد.

.

7. ور رفتن با گوشی موبایل

ور رفتن با موها، دست‌ها، گوشی موبایل یا هر وسیله‌ی دیگری باعث می‌شود که به ارتباط‌تان با طرف مقابل توجه کافی نکنید و حواس‌تان به چیزهای دیگری پرت شود. این رفتار نشان می‌دهد که فردی ضعیف و بی‌تمرکز هستید. جالب است بدانید نتایج پژوهشی نشان داده‌ است که این وَر رفتن‌ها به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر به‌خاطر بسپارند. اما باز هم توصیه می‌شود که وقتی با کسی صحبت می‌کنید، مدام سرگرم گوشی موبایل‌تان نباشید، زیرا رفتاری بی‌ادبانه است و به طرف مقابل می‌فهماند که علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارید.

.

8. بازی کردن نامناسب با دست‌ها یا انگشتان

حرکاتی مانند مالیدن کف دست‌ها به‌هم یا چسباندن نوک انگشتان دو دست به‌ همدیگر باید با احتیاط به‌کار گرفته شوند. چنین حرکاتی ممکن است به طرف مقابل القا کنند که قصد فریب دادن‌شان را دارید یا در تلاش هستید که به‌جای قانع‌کردن‌شان افکارتان را به آنها تحمیل کنید.

.

۹. یک اشتباه:لبخند نزدن

لبخند زدن و سر تکان دادن ازجمله نشانه‌های زبان بدن تأثیرگذاری هستند که به‌ویژه بر خوب گوش دادن دلالت دارند. اگر به اطرافیان‌تان لبخند بزنید، باعث می‌شود که بیشتر احساس راحتی کنند. شاید گاهی دیگران به طرز قرار گرفتن دست‌ها و پاهای طرف مقابل اعتنایی نکنند، اما مطمئن باشید که حالات چهره از چشم کسی پنهان نخواهد ماند. از طرفی، لبخند زدن باعث می‌شود که خودتان هم حس‌وحال بهتری پیدا کنید.

.

۱۰. پرهیز از حرکات آینه‌ای

حرکات آینه‌ای یا به‌عبارتی تقلید از حرکات طرف مقابل باعث خواهد شد که به تفاهم و همدلی برسید. این زبان بدن همچنین باعث شکل‌گیری اعتماد و عمیق‌تر شدن گفت‌وگو می‌شود. مطالعات علمی نشان داده است که انجام این تکنیک برای مردان سخت‌تر است، اما این زنان هستند که بیشتر از مردان تحت تأثیر حرکات آینه‌ای طرف مقابل‌شان قرار می‌گیرند. همچنین گفته شده است که زنان، مردانی را که طرز ایستادن یا نشستن و حرکات‌شان را تکرار می‌کنند، جذاب‌تر می‌بینند.

 

خلاصه

برای تشخیص زبان بدن بهتر است به ترکیب و هماهنگی عوامل مختلف توجه کرد. هر عامل به تنهایی قابل اطمینان میتواند منجر به اشتباه و سوء تفسیر شود. برای مثال، یک فرد ممکن است با لحن صدای بلند و قوی صحبت کند، اما با چشمانداز پراکنده و دستهای جمع شده نشان دهد که دروغ میگوید. در این صورت، باید به تضاد بین عوامل توجه کرد و سعی کرد که علت آن را پیدا کنیم. شاید فرد تحت فشار یا تأثیر دیگران باشد یا شاید فرد سعی داشته باشد که خود را متقاعد یا محافظه کارانه نشان دهد.

به طور خلاصه، تشخیص زبان بدن یک مهارت ارزشمند در ارتباطات است که میتواند به درک بهتر از خود و دیگران، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط و ارائه پیام های مؤثر کمک کند. برای تشخیص زبان بدن، لازم است به عوامل مختلف نظیر محتوای پیام کلامی، لحن صدا، چشمانداز، حالت صورت، حرکات دست و بالاتنه، فاصله و جهت بدن توجه کرد و سعی کرد که ترکیب و هماهنگی آنها را در نظر گرفت.همچنین یک روانشناس در اتاق درمان خود با تفسیر و تشخیص هر یک از علامت های زبان بدن، برای رفع ابهامات جلسه ی درمان تلاش می کند.

البته باید در نظر داشت که تفسیر شما از زبان بدن،هخمواره صحیح نیست و گاهی ممکن است از تاثیر سایر حرکات زبان بدن، یک رفتار صورت بگیرد.

منابع

Allan Pease) How to read other people’s thoughts)

Ardrey, R., The Territorial Imperative, Collins, London, 1967
Argyle, M., The Psychology of Interpersonal Behaviour, Penguin
Books, 1967
Argyle, M., Bodily Communication, Methuen, London, 1975
Argyle, M., Shills with People: A Guide for Managers, Hutchinson,
London, 1973
Argyle, M., Training Managers, The Acton Society Trust, London,
1962

Argyle, M., Social Interaction, Methuen, London, 1968
Bacon, A.M., A Manual of Gestures, Griggs, Chicago, 1875
Benthall, J. and Polhemus, T., The Body as a Medium of Expssion,
Allen Lane, London, 1975
Berne, E., Games People Play, Grove Press, New York, 1964
Birdwhistell, R.L., Introduction to Kinesics, University of Louisville
Press, Louisville, Kentucky, 1952

Birdwhistell, R.L., Kinesies and Context, Allen Lane, London, 1971
Blacking, J., Anthropology of the Body, Academic Press, London,
New York, 1977
Bryan, W.J., The Psychology of Jury Selection, Vantage Press, New
York, 1971
Brun, T., The International Dictionary of Sign Language, Wolfe
Publishing, London, 1969
Calero, H., Winning the Negotiation, Hawthorn Books, New York,
1979

Carnegie, D., How to Win Friends and Influence People, Angus and
Robertson, Sydney, 1965
Collett, P., Social Rules and Social Behaviour, Blackwell, Oxford,
1977

Critchley, M., The Language of Gesture, Arnold, London, 1939
Critchley, M., Silent Language, Butterworth, London, 1975
Cundiff, M., Kinesics, Parker Publishing, New York, 1972
Dale-Guthrie, R., Body Hot-Spots, Van Nostrand Reinhold, New

York, 1976
Darwin, C., The Expssion of Emotion in Man and Animals,
Appleton-Century-Crofts, New York, 1872
Davitz, J.R., The Communication of Emotional Meaning, McGrawHill, New York, 1964

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا