مهارت فردی

با راز موفقیت آشنا شوید

موفقیت از آن کلمه‌هاییست که از ابتدای نوجوانی‌مان همه ما به آن خیلی جدی فکر می‌کنیم و از ورود به دهه 20 و آغاز روزهای جوانی به دنبال راه حلی هستیم که بتوانیم سال‌های آینده و پیش رو را مدیریت کنیم تا در نهایت احساس موفقیت کنیم و یا در جامعه فردی موفق و کاردرست معرفی شویم.

 از اولین سوال‌هایی که در ابتدای راه برای هر فردی پیش بیاید این است که افراد موفق چه کارهایی انجام داده‌‌اند و یا دنبال راز موفقیت آن‌ها بگردیم، قطعا راز و یا رازهایی برای موفقیت وجود دارد اما نه رازهایی مگو و اسرار دست یافتنی. هر آن چیزی که بوده است قابل شناسایی و دست‌یابی برای همه افراد است فقط تفاوت در تفکر و نحوه عملکرد است. قطعا هدف‌گذاری، برنامه ریزی، اراده و پشتکار جز نکات اساسی محسوب می‌شود اما در این مقاله با جزییات بیشتر و جنبه‌های دیگر این نکات آشنا می‌شویم که شاید یکی از آن‌ها همان راز موفقیت شما باشد.

.

1. هدف گذاری

شاید اولین و مهم‌ترین نکته یا اولین راز موفقیت هدف‌گذاری صحیح باشد. موضوعی که خیلی از افراد اشتباه می‌کنند این است که نمی‌دانند چیزی که تحت عنوان هدف برای خودشان تعیین و مشخص کرده‌اند، فقط یک ارزش است نه هدف، در واقع بین هدف و ارزش تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

به عنوان مثال اینکه من میخواهم در شغلم خیلی خوب باشم و یا بدرخشم یک ارزش است اما اینکه مشخص کنم در حوزه شغلی که در آن فعالیت می‌کنم من باید بعد از دو سال به سمت مدیریت و یا بعد از یک سال کارشناس ارشد در حوزه و یا در شرکت باشم را میتوان هدف نامید.

هدف شما باید مشخضات دقیق داشته باشد، دقیقا مثل پرتابی که مختصات دقیق نداشته باشد به هدف نمی‌خورد، هدف شما هم اگر گرای دقیقی به آن داده نشود نه میتوان آن را هدف نامید و نه اصلا در نهایت به نتیجه درستی دست پیدا می‌کنید. در نظر بگیرید آشپزی که می‌خواهد غذا درست کند و یگوید فقط میدانم غذای سبزی‌دار میخواهم درست کنم اما چه غذایی؟؟ نمیدانم!! و بعد  مواد غذایی را همین طور بدون هیچ حساب و کتابی داخل قابلمه بریزد نتیجه کار مشخص است؛ که احتمالا تمام محتویات داخل قابلمه سهم سطل زباله خواهند شد.

 برای هدف‌گذاری‌تان بیشتر از هر چیز درگیر جزییات باشید، تا می‌توانید به جزییات هدف‌ خواسته‌تان فکر کنید، اینکه در چه رشته‌ای، چه گرایشی، چه رتبه‌ای می‌خواهید قبول شوید؟!! یا برای کدام کار؟! چه شرکتی؟! چه سمتی و یا ماشین یا خانه ای که مدنظرتان هست را با تمامی جزییات بنویسید.

 بزرگترین اشتباهی که وجود دارد این است که ما فقط یک چشم انداز کلی برای هدف و یا هدف هایمان داریم اما در صورتی که هدف‌گذاری باید در سطوح مختلف انجام دهیم و تقریبا انقدر این موضوع مهم است که می‌توانم بگویم شما با دومین راز موفقیت آشنا شدید. اگر درباره هدف‌گذاری سازمان‌های بزرگ و یا افراد موفق مطالعه کنید متوجه می‌شوید که همه آن‌ها در 3 سطح بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت هدف‌گذاری انجام می‌دهند.

.

2. هدف گذاری بلند مدت، میان مدت، کوتاه مدت

هدف گذاری بلند مدت برای 5 سال آینده انجام می‌شود، چه برای یک سازمان چه برای شخص باید به تفصیل نوشت که چه هدف‌هایی داریم و می‌خواهیم به کدام نقطه دقیقا برسیم؟؟ دقیقا به همین ترتیب و با جزییات کامل برای 3 سال دیگر هدف‌گذاری خواهیم کرد.

موضوعی که باید به آن توجه کنیم و بسیار حائز اهمیت است نگاه واقعی داشتن به هدف و آن چیزی که برای طولانی مدت می‌خواهیم است. قطعا باید زمان هدف‌گذاری هم شرایط خودمان و هم شرایط جامعه را هم در نظر گرفت.

هدف‌های غیرواقعی؛ فقط سبب ناکامی و انصراف از ادامه راه می‌شوند.

.

3. چرا، چطور ؟؟

اگر قرار باشد راز موفقیت را در کلمه‌ها جستجو کنیم؛ قطعا در این دو کلمه است: چرا ؟ چطور؟؟

مشخص کردن چرایی هدف هایمان به ما در حفظ انگیزه کمک میکند . بعد از نوشتن اهدافتان برای خودتان بنویسید چرا این هدف و یا اهداف را انتخاب کرده‌اید؟؟ زمانی که علت انجام یک کاری برای‌مان واضح و شفاف باشد، قطعا مسیر طولانی که در پیش داریم را خیلی آسان‌تر می‌کند.

سوال بعدی که باید از خودمان بپرسیم؛ چگونه و چطور باید به این اهداف و خواسته‌ها برسیم ؟؟

پرسیدن این سوال کمک بزرگی برای گام بعدی‌تان یعنی برنامه ریزی برای شروع و یا ادامه انجام اهداف‌مان است. با این سوال بسیاری از گره‌های ذهنی‌مان باز می‌شود.

.

4. برنامه ریزی

همه ما به  تاب و تب پایان سال که می‌رسیم  شوق و شور یک شروع پر انرژی را در ذهنمان مجسم می‌کنیم و برای آن شوق و انگیزه و انرژی مضاعف داریم.

تقریبا برای همه آدم‌ها چه در پایان یک سال میلادی، چه پایان سال شمسی یکی از جذابیت هایش این است که برای سال جدید برنامه ریزی کنیم، تقویم ها و سررسیدهای سال نو می‌شوند شاهدان هدف های ریز و درشت ما برای یک شروع دوباره، برای یک امید تازه شکل گرفته، برای یک رویا و بلند پرواژی جدید، می‌شوند راز موفقیت ما برای یک آینده درخشان در ذهنمان.

بدون شک برنامه ریزی داشتن برای چگونگی انجام کار و اینکه در چه ساعت و چه روزی، چگونه کار را انجام دهیم، دقیقا همان چیزیست که اکثرا از آن غافلیم. مکتوب کردن برنامه‌هایمان برای با تمام جزییات، نه تنها چراغی برای ادامه راه و راز موفقیت است بلکه این موضوع تاثیر جدی و بسزایی در تمرکز برای اداره امور و انجام کارها دارد.

.

5. مداومت، مداومت، مداومت

خیلی از ما این مرحله را به خوبی و با موفقیت به پایان می‌رسانیم اما برویم سراغ مرحله بعدی …

برنامه روز اول، برنامه هفته اول، برنامه ماه اول و بعد تقویم هایی که بقیه صفحاتش خالی هستند.

دنیا پر است از آدم‌های باهوشی که شروع کردند و ادامه ندادند و پر است از آدم‌هایی که در معمولی‌ترین شرایط ذهنی به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کرده‌اند. شاید به همین خاطر می توان گفت یکی از مهم ترین رازهای موفقیت مداومت است.  این مسئله‌ای هست که اغلب مردم با ان دست به گریبان هستند؛ عدم مداومت و استمرار در کار و یادگیری.

لازمه‌ی رسیدن به مرحله‌ای دلخواه در شغل و یادگیری موضوعی جدید هر دو مداومت در تمرین هر روز است. شاید روزی نیم ساعت و حتی یک ربع؛ اما این مداومت با وجود زمان کم گذاشتن برای تمرین؛ می‌شود همان راز موفقیت شما در برابر دیگران.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا