مهارت فردی

معنای شادی چیست و چگونه شاد زندگی کنیم؟

امروز می‌خواهیم مفهوم شادی در زندگی را با هم بررسی کنیم  و همچنین به سوال چگونه شاد زندگی کنیم پاسخ دهیم.

چرا باید شاد زندگی کنیم؟

اول از همه بهتر است که با هم دیگر این موضوع را بررسی  کنیم که چرا باید سعی کنیم که زندگی شادی داشته باشیم. در بین این همه اخبار منفی که ما را احاطه کرده اند و هر روز مانند آواری بر سر ما می‌ریزند و نمی گذارند که ما بر مسیر خودمان تمرکز کنیم و مدام به ما احساس عدم امنیت را منتقل می کنند و سعی می کنند که به ما القا کنند که کافی نیستیم و باید سعی کنیم خیلی بیشتر بدویم. وقتی که هم که به حرفشان گوش می دهیم و بیشتر می دویم ناگهان متوجه می شویم که روی تردمیل هستیم و دویدن ما قرار نیست دردی را دوا کند. در نتیجه به جای اینکه حالمان بهتر شود به علت خستگی زیاد رفته رفته عصبی می‌شویم. در چنین شرایطی چاره‌ای جز تزریق شادی به زندگیمان نخواهیم داشت.

.

آیا کسی که در شرایط سخت شاد است،‌ انسان بی خیالی است؟

شاید تصور خیلی از مردم از کسانی که وضعیت زندگی چندان خوبی ندارند ولی باز هم شاد هستند و همیشه لبخند بر لب دارند، این است که آنها افراد غیر منطقی و بی مسئولیت هستند که زیر گردباد مشکلات می ‌خندند. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم کسانی که تصمیم می گیرند حتی در سخت ترین شرایط هم شاد باشند در واقع با انتخاب خودشان میخ موفقیت خودشان را کوبیده اند. دلیل این اتفاق هم این است که این افراد فهمیده اند که تنها کاری که از دستشان بر می‌آید این است که به جای آن که از هر اتفاقی ناراحت شوند و بعدها سعی کنند که حال خودشان  را خوب کنند، از همان ابتدا به دنبال خلق لحظات شاد باشند.

.

تفاوت انسان شاد با انسان غمگین:

کسی که تلاش می‌کند به خواسته های خودش برسد باید این نکته را در نظر داشته باشد که می‌توان به جای نا امیدی و انرژی کم برای خلق اتفاقات خوب، خیلی شاداب باشد و سعی کند که به تمام خواسته‌های خودش برسد. کسی که تصمیم می‌گیرد شاد باشد، هم در زندگی نا امید می شود، خسته و عصبانی هم می شود، ولی مدت زمانی که درگیر این احساسات است بسیار کم تر از کسی است که زندگی شادی را تجربه نمی‌کند. همین تفاوت بین مدت زمان درگیر بودن روی این احساسات است که عملکرد‌ّهای متفاوتی را ایجاد می‌کند. همچنین کسی که زندگی شادی دارد بدن سالم تری هم دارد و نه تنها حال خودش خوب است بلکه این انرژی را به دیگران هم انتقال می‌دهد. شاد بودن به شما این امکان را  می دهد که اگر توانستید دیگران را مثبت کنید و اگر نتوانستید هم افراد منفی به طور ناخودآگاه از شما دور خواهند شد چون که هم شما آنها را درک نمی‌کنید و هم آنها شما را درک نمی کنند. همچنین شاد بودنه باعث خواهد شد که شما در سطوح بالاتری از فرکانس را تجربه کنید و سعی کنید که به بهترین شکل ممکن خودتان را ارتقا دهید و سعی کنید و احساس شادمانی بیشتری را تجربه کنید.

.

جک ما موسس شرکت علی بابا می‌گوید:

من سعی می کنم که خودم را خوشحال کنم. چرا که اگر من خوشحال نباشم، همکارانم خوشحال نیستند و سهامدارانم خوشحال نیستند و مشتریانم خوشحال نیستند.

تا به اینجا درباره تاثیر شادی در زندگی صحبت کردیم اما الآن می‌خواهیم بررسی کنیم که شادی و اقعا به چه معناست؟

.

معنای شادی چیست؟

قبل از پاسخ به اینکه چگونه شاد زندگی کنیم بهتر است با معنای شادی آشنا شویم. شادی یک احساس است. احساسی که در یک لحظه خاص به وجود می‌آید و به ما این موضوع را نشان می دهد که اگر ما می‌خواهیم یک زندگی شاد را تجربه کنیم و به قولی شاد زندگی کنیم باید سعی کنیم که تعداد این لحظه‌ها در زندگی ما بیشتر باشد و ما از آن لحظه‌ها برای شادی بیشتر خودمان استفاده کنیم و سعی کنیم که به بهترین شکل ممکن برای خودمان و دیگران لحظات شاد خلق کنیم. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که شادی ساختنی است و ما نباید منتظر شرایط باشیم تا برای ما به وجود بیاید. به قول الکساندرا اسمیت ویژگی شادمانی این است که وقتی که از ما دور شد آن را بیشتر می‌بینید. پس اگر  احساس کردید که در زندگی ناراحت هستید و به شادی بیشتری نیاز دارید این احتمال وجود دارد که شما از خلق لحظه های شاد در زندگیتان غافل شده‌اید. پس اگر این احساس را دارید سعی کنید لحظه هایی را خلق کنید که در آنها احساس شادی می کنید.

.

چگونه شاد زندگی کنیم؟

زندگی در لحظه:

یکی از مهم ترین پاسخ ها به سوال چگونه شاد زندگی کنیم این است که سعی کنیم به صورت مکرر لحظات شاد خلق کنیم. متاسفانه به دلیل اینکه ما در اکثر اوقات به جای لذت بردن از جایگاه فعلی خودمان غرق در خاطرات  گذشته و یا دستاوردهایی که در گذشته به دست آورده ایم هستیم هستیم و یا اینکه مدام دوست داریم در جای دیگری باشیم تا بتوانیم آینده بهتری را خلق کنیم. برای خلق لحظات شاد مهم ترین نکته این است که در لحظه اکنون زندگی کنید. هر زمان که بیش از حد نگران آینده تان بودید، به خودتان این نکته را یادآور شوید که اگر من نتوانم از لحظه اکنون خودم لذت ببرم در آینده نیز از جایگاهی که خواهم داشت نمی توانم به خوبی لذت ببرم و سعی کنید که در لحظه اکنون برای خودتان شادی خلق کنید.

برچسب بد را کنار بگذارید:

یکی دیگر از پاسخ‌ّهایی که به سؤال چگونه شاد زندگی کنیم؟ این است که باید برچسب های بد را دور بیندازیم. تمام انسان‌ها دو برچسب دارند که در مواجه با اتفاقات مختلف از آنها استفاده می کنند. بر چسب چه بد و برچسب چه خوب. شما باید همین الآن برچسب های بد را کنار بگذارید. اما دلیل این کار چیست؟ در جهان هستی همه چیز بر مبنای خوبی خلق شده است و ما فقط باتصور بر اینکه فلان اتفاق که برای ما افتاده است خیلی بد است کار خودمان را سخت می کنیم در صورتی که چند سال بعد متوجه می شویم که این اتفاق بد چه تاثیری بر روی زندگی ما داشته است.برای مثال ادیسون به دلیل کم شنوایی از مدرسه اخراج شد، مادرش به جای اینکه کودکش را سرزنش کند، از برچسب بد استفاده کند و بگوید چرا این اتفاق باید برای فرزند من می افتاد، گفت چه خوب، خودم می توانم تربیتش کنم. چندین سال بعد هم جواب این کارش را دید.

از این پس هر اتفاقی که برای شما افتاد بگویید چه خوب، هذا من فضل ربی،  حتماً خدا خواست بهتری برای من دارد. برای مثال اگر مدیرتان به شما گفت که از هفته آینده اخراجید به جای اینکه بگویید وای بد بخت شدم بگویید چه خوب احتمالاً قراره که یه فرصت بهتر پیدا کنم. باور کنید که چند ماه یا چند سال بعد خودتان متوجه این خواهید شد که اخراجتان چه تاثیر مثبتی بر زندگی شما داشته است.

لم خودتان را پیدا کنید:

دوستانی که با آنها احساس شادی بیشتری دارید را مشخص کنید. مکان هایی که حضور در آنها حس و حال شما را بهتر می کند را مشخص کنید. کارهایی که با آنها احساس خوبی به شما دست می دهد را مشخص کنید. وقتی که شما این کار را می کنید به عبارتی به سوال چگونه شاد زندگی کنیم پاسخ می دهید. سپس سعی کنید که در آن مکان ها با دوستانتان بیشتر حضور داشته باشید و یک به یک کارهایی که دوست دارید را انجام دهید.

اخبار را کنار بگذارید:

یکی از مواردی که باعث می شود انسان در زندگی خودش احساس شادی نکند این است که بخواهد خودش را با دیگران یا شرایط مقایسه کند. کاری که دقیقاً اخبار با ذهن شما می کند این است که دائم شرایط زندگی شما را با شراط زندگی دیگران مقایسه می کند. تا جایی که ممکن است از گوش دادن به اخبار جلوگیری کنید. مهم ترین پاسخ به سوال چگونه شاد زندگی کنیم، این است که به جای گوش دادن به اخبار مختلف، سعی کنید که کارهای خودتان را انجام دهید و به برنامه های خودتان برسید.

در این مقاله سعی کردیم به کوتاه ترین شکل به سوال چگونه شاد زندگی کنیم پاسخ دهیم. با انجام چهار راهی که گفته شد می توانید جهت خلق کردن لحظات شاد بیشتری استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا