اختلالات روانیمهارت فردی

راه های کارآمد کنترل استرس

استرس امری اجتناب‌ناپذیر است که دائما در زندگی با آن مواجه می‌شویم. این امر به‌راحتی می‌تواند تمام زندگی ما را تحت‌تاثیر خود قرار دهد؛ مگر اینکه اقداماتی درجهت رفع آن انجام دهیم. خوشبختانه راهکارهای زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم میزان استرس را پایین بیاوریم و بر آن چیره شویم. در اینجا چند راهکار ساده را به شما معرفی می‌کنیم تا با کمک آن‌ها بتوانید با این امر اجتناب‌ناپذیر مقابله کنید.

به‌دنبال منشا استرس

هنگامی‌که دچار استرس می‌شوید، خود را در مخمصه‌ای بزرگ همراه با عوامل استرس‌زا می‌بینید؛ گویی در بازی وسطی هستید و از هر طرف توپ‌ها به‌سمت شما نشانه گرفته شده‌اند و شما به‌ناچار باید خم شوید، به‌اصطلاح، جاخالی ‌دهید و به این سو و آن سو بپرید تا حتی یکی از آن‌ها هم به شما برخورد نکند؛ بنابراین در این شرایط، حالت تدافعی به خود می‌گیرید.

با تعیین دقیق عوامل استرس‌زا در زندگی‌تان، یک قدم به سازمان‌دهی و حل این موضوع نزدیک‌تر می‌شوید.

.

شناسایی موارد قابل کنترل

زمانی‌که قادر به کنترل رفتارهای رئیستان، صحبت‌های اقوام و یا شرایط بد مالی خود نیستید، حداقل می‌توانید کنترل چگونگی عکس‌العمل خود را در مواجهه با این موارد، نحوه سپری‌کردن اوقاتتان و نیز کنترل هزینه‌های مالی خود را در دست بگیرید.

نادرست‌ترین کاری که می‌توانید در مواجهه با استرس انجام دهید، تلاش برای کنترل مواردی است که از محدوده کنترل شما خارج است؛ چرا که وقتی شما به‌ناچار با شکست مواجه می‌شوید، استرس بیشتری به شما وارد می‌شود و احساس درماندگی بیشتری می‌کنید؛ پس کارهایی را انجام دهید که در توانتان است، شما را به جلو می‌رانند و قدرت و توانتان را افزایش می‌دهند.

.

انجام کارهای موردعلاقه

وقتی‌که بخش اعظمی ‌از زندگی شما را فعالیت‌هایی پر کنند که به آن‌ها علاقه‌مندید، کنترل اندک استرسی که در زندگی‌تان به وجود می‌آید، بسیار ساده خواهد بود؛ حتی اگر شغلتان منبع استرس باشد نیز می‌توانید با ایجاد یک سرگرمی، ‌دنیای خود را معنا‌دار کنید. از خود بپرسید چه چیزی را دوست دارید؟ حتی اگر خودتان هم نمی‌دانید، بد نیست که به‌طور آزمایشی فعالیت‌های متفاوتی را امتحان کنید تا آنچه را که برایتان لذت‌بخش و معنادار است، بیابید.

.

مدیریت زمان

یکی از بزرگ‌ترین عوامل استرس‌زا برای بسیاری از مردم کمبود وقت است؛ چرا که فهرست برنامه‌هایشان وسیع است؛ درحالی‌که زمان به‌سرعت از دست می‌رود. تابه‌حال چند بار آرزو کرده‌اید که ای‌کاش در روز وقت بیشتری داشتید؟ شک نکنید بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، وقت دارید. همه ما 168 ساعت درطول هفته وقت داریم و مسلما این، زمان کمی ‌نیست.

.

حذف فعالیت‌های اضافی

فعالیت‌های روزانه و هفتگی خود را مرور کنید تا ببینید چه چیزی را می‌توانید هدف خود قرار دهید. آیا شما داوطلبانه و با رغبت، کاری را قبول می‌کنید یا هدفتان تنها این است که از رقیب خود پیشی بگیرید تا بتوانید خود را اثبات کنید؟ این سوالات را از خود بپرسید که آیا فعالیت‌های من درجهت اهداف و معیارهایم قرار دارد یا خیر؟ آیا کارهایی که انجام می‌دهم، معنای زندگی را برای من روشن می‌کنند یا خیر؟ آیا مقدار فعالیت‌هایی که انجام می‌دهم، مناسب است یا خیر؟  با کاستن حجم کارهای اضافی می‌توانید استرس خود را به‌میزان قابل‌توجهی کم کنید.

.

آسیب‌پذیر دربرابر استرس یا خیر!

اینکه چیزی را به‌عنوان یک عامل استرس‌زا می‌پندارید، بستگی به وضعیت فعلی ذهن و جسم شما دارد. هر کاری که ما درگیر آن هستیم، مفهوم خاصی دارد که تحت‌تاثیر سلامتی، خواب و همچنین داروهایی است که آن‌ها را مصرف می‌کنیم؛ حتی اگر آن روز صبحانه خورده باشیم و از نظر جسمانی نیز در شرایط خوبی به سر ببریم؛ بنابراین اگر خواب کافی ندارید یا فعالیت‌های جسمانی‌تان در طول هفته کم است، شرایطی را برای خود فراهم کرده‌اید که استرس به‌راحتی به سراغتان بیاید. هنگامی‌که خود را از نعمت خواب محروم کرده و برای سرِپاماندنتان شکم خود را با چای و قهوه پر می‌کنید، حتی کوچک‌ترین استرس هم می‌تواند فشار عصبی شدیدی را برروی شما ایجاد کند.

.

شکستن دیوارهای ذهنی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همواره می‌کوشند دیگران را راضی نگه دارند و به‌زبان‌آوردن جملاتی خالی از احساس، مانند اینکه مجبورید کسی را ترک کنید، برایشان مشکلی لاینحل است و نیز ازجمله کسانی هستید که از این موضوع نگرانند که این مسئله شخصیتشان را به چالش بکشد، باید بدانید که گاهی حقیقت تلخ است و نباید از آن فرار کرد؛ به‌علاوه تحمل چند لحظه ناراحتی بسیار بهتر است از اینکه بخواهید برای یک عمر زندگی‌تان را دچار چالش کنید. یکی از ویژگی‌هایی که در انسان‌های خلاق و سرزنده یافت می‌شود، این است که آن‌ها بسیار برای زمان خود ارزش قائلند؛ بنابراین گاهی دیوارهای ذهنی‌شان را می‌شکنند و خود را در چهارچوب آن محصور نمی‌کنند.

.

دانستن تفاوت میان توجه‌کردن و نگران‌بودن

گاهی‌اوقات‌ ذهن ما موجب افزایش اضطراب در درونمان می‌شود و از یک مسئله کوچک، به‌سرعت کوهی از مشکلات می‌سازد و درنتیجه تشویش وجودمان را می‌گیرد و تصور می‌کنیم این، پاسخی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر به اضطرابِ ایجادشده است؛ درحالی‌که سخت در اشتباهیم؛ درواقع نگرانی، تلاشی بیهوده برای تغییر و نظارت بر آینده است؛ اما وقتی‌که به چیزی یا کسی توجه می‌کنیم، با توجه و پشتیبانی خود، آن را در مسیر بهبود و پیشرفت قرار می‌دهیم؛ تصور کنید که شما در سفر هستید و یک هفته مجبورید که از خانه دور باشید. شما می‌توانید درطول این یک هفته هرروز نگران خشک‌شدن گیاهانتان باشید و وقتی‌که به خانه بازگشتید، ببینید که گیاهان خشک و زرد شده‌اند؛ پس بدانید که نگرانی شما برای گیاهان آب نمی‌شود!

.

پذیرفتن اشتباهات و غرق‌نشدن در باتلاق کمال‌طلبی

یکی دیگر از مسائل ذهنی که به شدیدترشدن اضطراب کمک می‌کند، «کمال‌طلبی» است. تلاش برای بدون اشتباه‌بودن و نیز همواره دست‌به‌عصا راه‌رفتن، به‌تنهایی بسیار خسته‌کننده و عذاب‌آور است؛ پس بهتر است فراموش نکنید که هیچ انسانی در این جهان، کامل نیست!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا